Consequent opvoeden is eigenlijk een vorm van klassieke conditionering, legt orthopedagoog Mariëlle Beckers uit. 'Je kind doet iets en daar koppel je een gevolg aan. Als je dat vaak genoeg doet, hoef je dat gevolg niet meer te geven, want het kind heeft de regel geleerd.
Consequent houdt in dat er rechtlijnig wordt vastgehouden aan iets dat eerder gedaan of besloten is. Het één vloeit in dit geval logischerwijs voort uit het ander. Het Latijnse cōnsequēns is de voorvader van het woord dat bij ons bekend is; het betekent opvolgen.
Consequent zijn is belangrijk omdat een kind duidelijk omlijnde regels en grenzen nodig heeft. Dit geeft hem een bepaalde gevoel van veiligheid en zekerheid. Door steeds van deze regels af te wijken schep je onrust en verwarring.
naamw. (v.) Uitspraak: [kɔnsəˈkwɛn(t)si] Verbuigingen: consequentie|s (meerv.) resultaat van iets dat je doet Voorbeeld: `de consequenties accepteren`Synoniem: gevolg je consequenties trekken (de gevolge...
Orde en structuur draagt bij aan de behoefte aan zekerheid en duidelijkheid. We weten wat we kunnen verwachten. Er ontstaat een zekere regelmaat. Situaties en regels zijn duidelijk en het draagt bij aan een zekere mate van vertrouwen.
consistent, stelselmatig, streng, strikt, systematisch, voortdurend. als synoniem van een ander trefwoord: strikt (bn) : consequent, consistent, koppig, nauwgezet, nauwkeurig, onbuigzaam, onkreukbaar, onverbiddelijk, onverzettelijk, precies, rigide, rigoureus, scherp, standvastig, star, streng, stringent.
Drie adviezen van Vriendelijk orde houden zijn: Vervang toegeeflijk door vriendelijk (zorgzaam en verbindend) Vervang streng door duidelijk (structurerend en begrenzend) Combineer vriendelijk en duidelijk (zorgzaam, verbindend, structurerend en begrenzend)
Waarom regels? Regels stellen is een onderdeel van structuur bieden, kinderen leren wat wel en niet mag. Dit heeft niets te maken met of je een strenge of lieve leerkracht bent of wilt zijn. Regels geven kinderen inzicht in hoe en waar ze zich vrij kunnen bewegen.
Praat niet te luid of te snel. Geef geen instructies tot iedereen stil is. Betreed het domein van de leerlingen: loop door de klas, spreek babbelaars van dichtbij rustig aan. Breng rustmomenten in je les: lezen, individuele oefeningen, videofragment …
Heldere structuur
expliciete, gedetailleerde en eenvoudig te begrijpen aanwijzingen geven.
Wees concreet; gebruik duidelijke taal
Wees heel duidelijk met het omschrijven van gedrag als er iets gebeurt dat je niet wilt. Gebruik heldere woorden die leerlingen begrijpen. Een heel simpel voorbeeld. Stel dat een (jonge) leerling door de gang heen glijdt.
Werk regelmatig met klassenbouwers of energizers. Een goede manier om de sfeer positief te beïnvloeden en zelfs op meta-niveau gesprekken te hebben met elkaar (wat zie ik hier nu gebeuren). Stel duidelijke grenzen en communiceer hier duidelijk over. Dit kan streng over komen, maar dat mag als leerkracht!
Een proces is dus een serie van activiteiten (uitgevoerd door mensen of machines), waarbij verschillende middelen nodig zijn. Voor deze activiteiten is informatie en communicatie nodig. Veel voorkomende processen binnen organisaties zijn het inkoopproces, het interne controleproces of het leveringsproces.
Daar moet het duidelijk zijn wat er wel of niet mag en kan, en dat moet ook consequent worden nageleefd. Dat is de basis van een 'strenge' opvoeding. Streng zijn heeft niets te maken met onvriendelijkheid of op een luidere toon gaan praten, maar alles met duidelijkheid: dit zijn onze afspraken, daar houden we ons aan.
Erken je grenzen
Mensen om je heen verwachten van alles van je. Het is dan ook zeker niet egoïstisch om je grenzen aan te geven. Je helpt de mensen om je heen er zelfs mee. Door je grenzen te stellen en deze zelf te erkennen laat je anderen juist weten wat ze aan je hebben.