De volgende punten zijn duidelijk zichtbaar wanneer de werksfeer verstoord is: Onderlinge irritaties. Niet met elkaar praten maar over elkaar. Veel klagen en sarcastische opmerkingen.
Praat met uw leidinggevende of werkgever. Praat met uw leidinggevende of werkgever over de werksfeer. Soms is dat genoeg om samen tot een oplossing te komen. Laat u niet onder druk zetten door uw werkgever om akkoord te gaan met bepaalde afspraken.
Ze nemen beslissingen die volgens collega's en ondergeschikten niet in het beste belang van de organisatie zijn. Ze vermijden collega's, werken onafhankelijk en zien andere leiders als concurrenten. Ze leggen hun mensen normen en prestatieverwachtingen op waaraan zij zich zelf vervolgens niet houden.
Jij en je leidinggevende zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het realiseren van plezier en bevlogenheid in het werk. Het is belangrijk dat je aangeeft wat voor zaken er spelen bij jezelf, tussen jou en andere collega's en waar je tegenaan loopt tijdens je dagelijkse werkzaamheden.
Neem afstand door jezelf los te zien van de situatie. Stel je maar voor dat je met een helikopter boven jezelf cirkelt en naar beneden kijkt, of ga in gedachten achter jezelf staan en kijk naar de situatie. Zo koppel je jezelf even los, waardoor je je weer in een neutrale stand kunt zetten om je emoties te reguleren.
De boodschap moge helder zijn: zeg het wanneer je prestaties lijden en/of je persoonlijk lijdt onder een te hoge werkdruk. Start dat gesprek met je baas. En wees niet bang: dat hoeft helemaal geen vervelend gesprek te zijn. Het kan juist heel prettig zijn en je doen groeien in aanzien bij je leidinggevende.
U mag in overleg met uw werkgever meer of minder uur per week gaan werken. Daarbij maakt het niet uit of u een tijdelijk of vast contract heeft. Om meer of minder te werken moet u een schriftelijk verzoek doen en voldoen aan een aantal voorwaarden. Uw werkgever moet een goede reden hebben om uw verzoek te weigeren.
Arrogantie, dubbelhartigheid en emotionele koudheid zijn daar vaak de kenmerken van. Al te naïeve en slaafse ondergeschikten. Nog schadelijker zijn de "toxische" volgers, zij hebben weinig moreel besef en hopen hun eigen belangen te dienen door het spel van de manager mee te spelen.
Praat erover met je baas
Met simpelweg klagen kom je niet ver. “Wanneer we dit soort moeilijke gesprekken voeren, laten we het vaak aan de andere partij om met een oplossing te komen”, weet carrièrecoach Jennifer Tardy. Haar advies is om je baas te laten weten wat jij graag wilt.
Slechte bazen ontlopen hun verantwoordelijkheid, zijn zelden of nooit op de werkvloer, hanteren het typische management-taaltje, spelen spelletjes met de budgetten en hebben het standaard druk, druk, druk. Ook in uw organisatie zitten waarschijnlijk managers die niet deugen. En dat kost uw bedrijf smakken geld.
Er is sprake van pesten indien één of meerdere collega's of leidinggevenden herhaaldelijk intimiderend, kleinerend of ander ongewenst gedrag vertonen tegenover u. Belangrijk is hierbij dat het gedrag zich herhaald in de tijd. Een eenmalige gedraging kan niet gezien worden als pesten.
Hij negeert je
Waarschijnlijk ben je onnodig ongerust. Het is je chef zelf die veranderd is. Misschien heeft hij net promotie gemaakt, dan is het logisch dat hij meer afstand neemt. Of hij heeft om andere redenen meer aan zijn hoofd: een extra portie stress of persoonlijke problemen kunnen hem anders doen reageren.
Uw werkgever mag u alleen op staande voet ontslaan als hij hiervoor een geldige reden heeft. Deze reden moet hij u direct vertellen. Bij een geldige reden voor ontslag op staande voet wordt uw arbeidsovereenkomst per direct beëindigd. De werkgever hoeft hiervoor niet eerst naar de kantonrechter.
Waarom is een 1-op-1-gesprek belangrijk? Een 1-op-1-gesprek is dé manier om je medewerkers te leren kennen, om vertrouwen, begrip en respect op te bouwen, om oprechte interesse in je medewerkers te tonen en om altijd op de hoogte te zijn van wat er leeft op de werkvloer.
Een 1 op 1 gesprek is een terugkerende meeting waarin jij en een teamlid een kort gesprek houden. Daarbij praat je niet over projecten, targets of statussen. Nee, je focust je op het teamlid zelf. Op de persoonlijke ontwikkeling, zijn ambities, knelpunten.