Open communicatie is van belang binnen teams omdat dit bijdraagt aan een positief werkklimaat, een goede werksfeer en zelfvertrouwen van de afzonderlijke teamleden. Open communicatie bevordert de teamprestaties, de bedrijfsresultaten en voorkomt uitval en verzuim..
Uit het onderzoek komen vier hoofddoelen van interne communicatie naar voren: Mensen elkaar laten vinden en de dialoog laten ontstaan. Zorgen voor betrokkenheid van medewerkers bij elkaar en de organisatie. Duidelijkheid geven over de strategie, missie, doelen en waarden van de organisatie.
Het interne communicatieplan bevat de doelstellingen, doelgroepen, activiteiten en planning van de interne communicatieafdeling in een bepaalde periode. Vaak wordt het plan aangevuld met een analyse van de huidige situatie, randvoorwaarden voor succes en de verwachte resultaten.
Communicatiemiddelen zijn instrumenten waarmee een onderneming een boodschap kan communiceren naar een doelgroep. Alle instrumenten samen vormen de marketingcommunicatiemix.
Effectieve communicatie houdt in dat de bedoeling van de spreker gelijk is aan het effect op de luisteraar. Filters verstoren de boodschap. Een filter is ieder gevoel, iedere behoefte, verwachting, ervaring, interpretatie die de bedoeling of het effect van de boodschap verstoort.
Woorden als eventjes, wellicht, misschien, verkleinwoordjes en zinnen die onderdanigheid uitdrukken kun je beter vermijden. Je geeft hiermee je gesprekspartner automatisch de macht om te zeggen dat het idee inderdaad niks of dat hij 'geen tijd heeft voor eventjes'.
Communicatievaardigheden zijn vaardigheden die zorgen voor een sterke communicatie. Een aantal belangrijke voorbeelden zijn: schriftelijk communiceren, verbaal/non-verbaal communiceren, luisteren, assertiviteit, inlevingsvermogen en feedback geven en ontvangen.
Een matrix waarin wordt aangegeven wat, wanneer, met wie moet worden gecommuniceerd en op welke wijze dat zal geschieden.
Een strategisch communicatieplan is een document dat de communicatiestrategie van een organisatie definieert in doelstellingen en geplande acties. Het is een referentiekader om een efficiënt en gestructureerd communicatiebeleid op te stellen.
Goede communicatie is simpel, brengt mensen samen én kan ze bij elkaar houden. Het zorgt ervoor dat mensen zich gehoord en gezien voelen. Slechte communicatie zorgt voor onduidelijkheid en vervreemd mensen van elkaar. Dit geldt voor relaties, vriendschappen, maar ook voor organisaties en werkomgevingen.
Lijncommunicatie is de communicatie via de hiërarchische lijnen van de organisatiestructuur. In vrijwel elke organisatie is dat het belangrijkste vehikel voor de interne communicatie. Deze lijncommunicatie omvat overlegvormen waarbij een manager met zijn teamleden periodiek onderwerpen bespreekt.
Communicatiestromen zijn medebepalend voor de communicatie-infrastructuur. Dat is het geheel van formele en informele communicatiestappen, interne doelgroepen, middelen en activiteiten.
Volgens Tempo Team doet 72% van de werknemers na een compliment zijn werk met meer plezier. 61% van de werknemers doet erna beter zijn best. Wat motiveert medewerkers: waardering en positieve feedback. Dit leidt tot beter werk, dat op zijn beurt zorgt voor een betere omzet.
Bij een sterk projectteam hoort heldere communicatie, effectief leiderschap, een duidelijke taakverdeling, resultaatgerichtheid, verantwoordelijkheid en vertrouwen. Is een groep met deze eigenschappen gegarandeerd een succesvol team?