Door eerlijk te vertellen waarom je een prijsverhoging doorvoert en dat te onderbouwen, geef je de klant de kans om je keuze te begrijpen. Jij bent de baas van je salon, jij bepaalt je prijzen. Is je klant het daar niet mee eens, dan is dat niet je ideale klant.
Dan mag de ondernemer de prijs alleen veranderen als dat in de algemene voorwaarden staat. In de algemene voorwaarden kan een ondernemer opnemen dat hij binnen 3 maanden na totstandkoming van de overeenkomst de prijs mag verhogen. Daar moet dan wel tegenover staan dat je in dat geval de overeenkomst mag ontbinden.
Voorbeeld brief mededeling prijsverhoging
Geachte heer/ mevrouw (Naam), Hierbij willen wij u mededelen wij onze prijzen zullen verhogen met (aantal) procent. Helaas hebben de slechte weersomstandigheden een negatieve invloed gehad op onze oogsten.
Een paar tips wanneer je dit gaat communiceren: Geef een reden voor deze prijsverhoging. Je hoeft niet je hele verdienmodel uit de doeken te doen, maar geef duidelijk aan wat voor jou de reden is om je prijzen juist nu te gaan verhogen.
Bij een richtprijs geeft de dienstverlener een schatting over de uiteindelijke prijs. De uiteindelijke prijs kan dus hoger worden. Maar de prijs mag niet meer dan 10% hoger worden dan de richtprijs. De prijs mag alleen meer dan 10% hoger worden met uw toestemming.
Er zijn verschillende redenen om uw prijs regelmatig (bijvoorbeeld jaarlijks) te verhogen. Bijvoorbeeld: uw kosten zijn gestegen, bijvoorbeeld door inflatie. de kwaliteit van uw dienst of product is verbeterd.
De grootste prijsstijgingen vind je in het pasta-, brood- en zuivelschap. Chocolade, bananen en schoonmaakartikelen worden nauwelijks tot niet duurder. Dat we nu meer betalen voor onze boodschappen, komt volgens de onderzoeker mede door de oorlog in Oekraïne. Ook graan- en arbeidstekorten spelen een rol.
Elk jaar veranderen de prijzen door inflatie, schrijft KPN. Dat is de inflatie van het voorgaande boekjaar (= 2,7% voor 2021). Op 1 juli 2022 veranderen daarom de prijzen van dit abonnement. De kosten voor Alles-in-1 Thuis Standaard zijn tot 1 juli 2022 € 71,26 per maand, vanaf 1 juli € 74,04 per maand.
Omdat de loonkosten en werkgeverslasten stijgen is het van belang dat de tarieven in de kapsalon verhoogd worden. Gemiddeld zullen de loonkosten per 1 mei met 3,25% zijn toegenomen als gevolg van de cao-verhoging. Per 1 januari 2019 zal dit gemiddeld 2,40% zijn.
Inflatie in Nederland
De inflatie is opnieuw hoger dan vorige maand. In augustus stegen de prijzen met 12 procent ten opzichte van augustus 2021. Dit is voor het eerst sinds september 1975 dat de consumentenprijsindex hoger is dan 10 procent. Vorige maand was de inflatie nog 10,3 procent.
Een offerte is anders dan een prijsschatting, een offerte biedt namelijk een exacte prijs voor een project. Ondanks dat een offerte geen wettelijk document is staat de prijs in een offerte wel vast en hoort u deze niet achteraf aan te passen. De enige uitzondering is natuurlijk als de opdracht zelf aangepast wordt.
De maandprijs voor tv stijgt van 16 naar 17 euro, die voor internet via 4G (Home Flybox 15 GB) gaat van 15 naar 17 euro en die voor een vaste telefoonlijn van 10 naar 12 euro. Wie businessklant is bij Orange Belgium ziet op zijn factuur een indexatie volgens de algemene verkoopsvoorwaarden.
Volgens het burgerlijk Wetboek strekken alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, partijen tot wet. De klant kan bijgevolg een geldige overeenkomst niet zomaar verbreken zonder een verbrekingsvergoeding te betalen. m.a.w. niet verplichten om u aan de slag te laten gaan. Wel heeft u recht op een schadevergoeding.
Het verschil tussen een offerte en factuur
Het verschil tussen een offerte en een factuur is daarmee dat je de offerte gebruikt om je klant aan te geven wat iets (ongeveer) gaat kosten en de factuur verstuur je op het moment dat je klant daadwerkelijk moet gaan betalen voor iets wat je gaat doen of al hebt gedaan.
De offerte – aanbod en aanvaarding
Zodra de offerte, het aanbod, wordt aanvaard, komt de overeenkomst tot stand. Aangezien een overeenkomst bindend is, is het dus niet mogelijk om ná aanvaarding de offerte nog terug te trekken.
In 2022 is het indexeringspercentage 1,9%.
De voorlopige eerst gepubliceerde indexpercentages voor de indexering vanaf januari 2022 zijn: Cao-loonindex (Cao lonen per maand incl. bijzondere beloningen) 2,1% Consumentenprijsindex (CPI, alle huishoudens) 2,7%
De groeivoet van de zgn. 'gezondheidsindex' - die onder meer gebruikt wordt bij de berekening van de indexering van lonen, sociale uitkeringen en huurprijzen - zou in 2022 gemiddeld 9,1% en in 2023 7,0% bedragen, tegenover 2,01% in 2021 en 0,99% in 2020.
Boodschappen gemiddeld een vijfde duurder: deze producten kennen de hardste prijsstijging. Consumenten zijn nu gemiddeld bijna een vijfde meer kwijt om hun boodschappenkarretje te vullen dan elf maanden geleden. Pasta, brood en zuivel stegen nog meer in prijs dan dat gemiddelde, stelt marktonderzoeker GfK na onderzoek.
Een inflatie van 12,0 procent in augustus 2022 betekent dat de prijzen van consumentenproducten 12,0 procent hoger zijn dan in augustus 2021 en niet dat de prijzen met 12,0 procent zijn gestegen ten opzichte van juli 2022.
Vooral luxe producten in de bonus
Albert Heijn is met de (sinds begin dit jaar helaas in de ban gedane) Hamsterweken een soort pionier geweest met grote kortingen. Helaas zijn het vaak wel luxe producten waarop deze grote kortingen worden gegeven. Veel mensen zullen ook zeggen onnodige en ongezonde producten.