Effectieve overtuiging omvat vier afzonderlijke en essentiële stappen. Ten eerste vestigen effectieve overtuigers geloofwaardigheid . Ten tweede formuleren ze hun doelen op een manier die gemeenschappelijke grond identificeert met degenen die ze willen overtuigen. Ten derde versterken ze hun posities met behulp van levendige taal en overtuigend bewijs.
Maak het probleem eerst helder en concreet voor jezelf. Kies een moment dat je emoties niet de boventoon voeren. Zo zorg je ervoor dat je kalm kunt achterhalen waar precies de angel voor jou zit. Het is belangrijk dat je jouw negatieve gedachten hier zoveel mogelijk buiten laat.
Echt en eerlijk zijn is essentieel om overtuigend te zijn. Niemand houdt van nep. Mensen voelen zich aangetrokken tot mensen die echt zijn, omdat ze weten dat ze die kunnen vertrouwen. Het is moeilijk om iemand te geloven als je niet weet wie ze echt zijn en hoe ze zich echt voelen.
Betekenis: overtuigingskracht is het vermogen om een ander mee te nemen in jouw standpunten, ideeën of plannen. Voorbeeld: als je goed bent in anderen overtuigen, geef je duidelijke voordelen van je standpunt en gebruik je argumenten waar de ander gevoelig voor is.
Wat is oncollegiaal gedrag? Oncollegiaal gedrag wordt ook wel als egocentrisch gedrag gezien. Wanneer je oncollegiaal bent, denk je vooral aan jezelf en het behalen van je eigen doelen.Je stelt je niet behulpzaam op, trekt je weinig aan van je collega's en gaat voor eigen gewin.
Typisch voor jaloerse collega's is het feit dat ze enkel je flaters zien. Je prestaties en verwezenlijkingen, daar lopen ze doorgaans met een bocht omheen. Verwacht dus geen complimentjes, maar wel kleine prikken. Subtiele vormen van kritiek, vaak in het bijzijn van andere collega's.
Wees zelfverzekerd en assertief. Toon empathie door uw publiek te vertellen dat u hun standpunt begrijpt. Ga beleefd te werk door een gelijkmatige toon te gebruiken, kalm te blijven en actief te luisteren. Spreek nauwkeurig om uw publiek te helpen uw idee te begrijpen.
Simpel gezegd, verwijzen overtuigingsvaardigheden naar het vermogen om doelbewuste en succesvolle pogingen te doen om iemand te beïnvloeden door middel van geschreven of gesproken communicatie . Overtuigende communicatie.
Vraag het ze vriendelijk, vertel ze hoezeer je hun hulp op prijs stelt. Als ze akkoord gaan om je te helpen, bedank ze dan nogmaals en vertel ze hoezeer je hun hulp waardeert. Laat ze weten of er iets is wat je kunt doen om ze te helpen, zodat ze het je kunnen laten weten.
Blijf professioneel en gefocust
Professionaliteit en focus op het werk behouden is een van de belangrijkste stappen in de omgang met collega's die je proberen neer te halen. Vermijd negatieve emotionele betrokkenheid en vergelding. Probeer je in plaats daarvan te richten op het leveren van kwalitatief hoogstaand werk en het behalen van je doelen.
Zeg meteen waar het op staat, zonder dat je je ergernis de boventoon laat voeren. Geef je collega vervolgens de kans om te reageren en bouw op die manier samen aan een constructief gesprek. Je zult zien dat het behoorlijk oplucht als het probleem niet meer alleen in jouw hoofd zit, maar ook daadwerkelijk is uitgepraat.
Soms, wanneer een collega zich bedreigd voelt door jou, willen ze gewoon niet bij je in de buurt zijn . Ze kunnen je op je werkplek mijden, hun interacties met je beperken en helemaal niet met je in gesprek gaan in groepsdiscussies of vergaderingen, en alleen communiceren als het echt moet.
Betekenis: collegialiteit betekent dat je collega's helpt en ondersteunt wanneer dat nodig is. Ook houd je rekening met hun behoeften en belangen. Voorbeeld: collega's helpen, je kennis delen, een compliment geven, een luisterend oor bieden en persoonlijke mijlpalen vieren zijn allemaal voorbeelden van collegiaal zijn.
Als je een doorzetter bent, heb je een specifiek doel voor ogen en sla je je door tegenslagen heen. Volhardendheid heeft meer te maken met je mindset op de lange termijn. Je houdt dan vast aan je eigen mening of ideeën en werkt niet specifiek naar één doel toe, maar hebt constant het vermogen om je in te zetten.
Het is veel makkelijker om iemand te overtuigen van jouw idee als je goed naar de ander kunt luisteren. Geef de ander dus de ruimte om zijn argumenten te delen, onderbreek hem niet en ga hier respectvol mee om. Het is een gesprek, geen monoloog. Je wilt de ander meekrijgen en niet je mening opdringen.