Zet de naald op de 1 na laagste stand (1 na bovenste groefje). Eerst draai je de luchtschroef helemaal in en dan 1,25 slag uit. Daarna ga je een paar rondjes rijden tot de motor op bedrijfstemperatuur is. Dan stel je de luchtschroef tot het stationair toerental zo hoog mogelijk is.
Zodra de motor op het verhoogde toerental loopt kan je de luchtschroef indraaien (met de klok mee) tot het toerental van de motor zakt. Draai de schroef verder in tot op het punt waar de motor net niet dreigt stil te vallen. Dan draai je de schroef weer de andere richting uit zodat het toerental weer de hoogte in gaat.
Je sluit vacuüm slangen aan op je carburateurs en sluit de meter er op aan. Verhoog het stationair toerental iets en draai de synchronisatie stelschroeven totdat op de meter de carburateurs gelijk lopen. Zet de schroeven vast met de borgmoertjes (indien aanwezig) en controleer nog eenmaal of ze nogsteeds gelijk staan.
Om een precieze afstelling te krijgen: Laat je scoot stationair draaien. LET OP: stel eerst af met de stationair afstelschroef! Probeer nu door de luchtstelschroef in en uit de draaien uit wanneer je scoot de meeste toeren maakt. De stand waarbij je scoot het hoogste toerental heeft is de juiste.
Een carburateur bestaat in hoofdzaak uit een buis met een vernauwing in het midden. Als de zuiger omlaag gaat om nieuwe lucht aan te zuigen (de aanzuigslag), wordt deze lucht via de carburateur aangezogen. Bij de versmalling in de carburateur gaat de lucht sneller stromen, waardoor de druk lager wordt (venturi-effect).
Je begint met een check van de kleur van je bougie nadat je een eind volgas hebt gereden. Aan de kleur van je bougie kun je namelijk aflezen hoe de verbranding van je gassen is. Is de kleur lichtgrijs tot grijs; dan is de sproeier te klein. Is de kleur zwart dan is de sproeier te groot.
Je vlotter drijft op de benzine in je vlotterbakje. Als hij op een bepaalde hoogte komt sluit de vlotternaald de benzinetoevoer af. Als dit niet gebeurd, overstroomt je vlotterbakje, of je hele carb.
Een te "Rijk" mengsel daarentegen, kan de motor smoren waardoor deze erg traag opneemt, de bougies sterk verontreinigen en/of leiden tot vermogensverlies. Als het mengsel gedurende een langere periode te rijk is kan dit de oliefilm op de cilinderwand wegspoelen.
Draai de stationair sproeier helemaal in en vervolgens open schroeven totdat de motor een hoger toerental bereikt. Stop bij het punt waarbij een verder open schroeven leidt tot een lager toerental (het maximum). De motor zal nu een hoger toerental draaien dan bij de start. Herhaal dit bij iedere carburateur.
Je draait de schroef helemaal dicht en hierna 1,5 slag open. Dit is de bassis afstelling. Heel makkenlijk eigenlijk deze schroef regelt hoever de gas schuif open staat als je het gas loslaat. zorg dat dat motor stationair ongeveer 1500 tot 2000 toeren draait.
Voor het (Digitaal) Synchroniseren carburateurs en/of gasklephuizen (injectie) zijn de kosten: € 50,- voor een set van 2. € 75,- voor een set van 4.
stationair schroef is toch altijd de schroef die het dichts tt bij de cilinder zit en de luchtschroef bij de luchtinlaat.
Dat kan komen door krassen in de cilinder of versleten zuigerveren. Tussen de cilinderkop en de cilinder zit de koppakking, die zorgt er voor dat er geen lucht kan ontsnappen tussen de cilinder en cilinderkop. Als deze lek is verlies je druk, controleer dus of de cilinderkop goed vast zit en de pakking nog heel is.
Met een luchtschroef regel je de fijnafstelling van je carburateur. Daarmee zorg je ervoor dat je motor bij half gas optimale prestaties blijft leveren en niet gaat haperen.
De gasnaald valt in de sproeierbuis, en bepaalt daarmee de hoeveelheid benzine die aangezogen kan worden. Hoe verder de gasnaald in de sproeierbuis zit, hoe minder benzine er langs kan. In de laagste stand zul je dus een armer mengsel hebben, in de hoogste stand een rijker.
Het lambdavenster (lambdawaarde valt tussen 0,97 en 1,03) beschrijft het ideale gebied voor de katalysator, hierbinnen worden de beste reinigingsprestaties bereikt. Over de verschillende lambdawaardes kunnen we het volgende stellen: λ=0,85 – maximale prestaties, hoog verbruik, schadelijk voor het milieu.
Dit betekent dat: Lambda = 1 → De werkelijke hoeveelheid lucht en de theoretisch benodigde hoeveelheid lucht zijn gelijk. Lambda < 1 → Er is lucht tekort in verhouding tot de hoeveelheid benzine (rijk mengsel). Lambda > 1 → Er is te veel lucht in verhouding tot de hoeveelheid benzine (arm mengsel).
Een tekort aan benzine willen we ook niet. Het mengsel is dan te 'arm', wat een te langdurige inefficiënte verbranding oplevert; de benzinedeeltjes in het mengsel zijn te ver van elkaar verwijderd.
In dit reservoir zit een drijver – de vlotter – die is verbonden met een klepje in de benzinetoevoer. Doordat de drijver op de benzine blijft drijven, drukt deze het klepje vanzelf dicht als het benzineniveau precies hoog genoeg is gestegen.
het probleem is dus gewoon dat dit niet gebeurd ,een aantal oorzaken zijn een versleten vlotternaald , slechte of vuile vlotterpen (waarmee de vlotter vastzit en scharniert) , lekke vlotter of gewoon dat de vlotter vast zit in de vlotterbak en dus niet omhoog KAN.
Een vlotternaald is een onderdeel van een carburateur. Het onderdeel is een soort sproeier die kan worden afgesloten door een precies passende, beweegbare naald. De naald wordt bewogen via een lip op de vlotter. De vlotter drijft in de brandstof (benzine) in de vlotterkamer.
Gebruik carburatie reiniger en een tandenborstel om de buitenkant van je carburateurs grondig schoon te maken. Beoordeel de staat van de aanzuigrubbers bij je carburateurs. Het aanzuigen van valse lucht is een van de belangrijkste oorzaken van slecht lopende motoren.
Als de carburateur schoon is moet deze grondig worden gespoeld met stromend water en vervolgens zeer goed gedroogd om oxidatie te voorkomen. Dit drogen kan gebeuren door het gebruik van perslucht. Wanneer er al oxidatie is ontstaan door behandelingen in het verleden, kunt u dat makkelijk verwijderen met Tickopur TR3.
Als je een gietijzeren 70 cc hebt is het verstandig ook de carburateur te vervangen door een 17.5mm of een 19mm. Als je een race 70cc hebt een 19mm of een 21mm. Je kan zelf wat kijken wat het beste loopt en hoeveel je ervoor over hebt, maar een grote carburateur is automatisch ook meer benzineverbruik.