De buitenboordmotor moet exact in het midden van de spiegel bevestigd worden. De spiegel is de achterkant van de boot. Om de spiegel te beschermen is het verstandig deze te voorzien van een spiegelbeschermer. Een juiste schroef diepte is van belang voor een optimale koeling en voortstuwing van de boot.
Buitenboordmotoren hebben een aantal voordelen. Naast dat het meestal als roer gebruikt wordt kan hij ook omhoog geklapt worden. Deze functie kan zeer handig zijn voor als deze verstopt komt te zitten met bijvoorbeeld touw, wier of andere waterplanten.
Motoren hebben elke 100 draaiuren of éénmaal per jaar een kleine onderhoudsbeurt nodig (afhankelijk van wat zich het eerste voordoet). Na 3 jaar of 300 draaiuren hebben motoren een grote uitgebreide onderhoudsbeurt nodig (afhankelijk wat zich het eerst voordoet).
Wanneer een boot stationair draait, trim je de buitenboordmotor volledig 'in': dat is omlaag. Hierdoor komt een groter deel van het onderwaterhuis in het water te liggen in een bijna verticale positie en wordt de waterstroom naar de schroef niet belemmerd.
Een hydrofoil op je buitenboordmotor monteren, heeft verschillende voordelen. Het brengt de boot sneller in plané, waardoor de boot, vooral bij het watersporten, makkelijker snel vaart. Daarnaast verbetert het de stabiliteit en zorgt het voor lagere brandstofkosten.
Wanneer gaat een boot in plane? Als een boot met grote snelheden gaat varen is het mogelijk om te planeren. Je kan het meestal al zien aan de golven die achter de boot vandaan komen. De boot verplaatst zich heel snel met kleine golven en weinig weerstand waardoor de boot sneller gaat.
Ze trekken sneller op en in sommige gevallen is de topsnelheid ook hoger. Ze wegen minder. Ze zijn vergen minder onderhoud. Tweetaktmotoren wegen iets minder dan viertaktmotoren.
Belangrijk: Je kunt onder geen enkele omstandigheid je buitenboordmotor starten zonder water. Doe je dit wel, dan zal deze oververhit raken en beschadigd raken.
Let op dat u uw buitenboordmotor niet laat draaien zonder water. U heeft geen koeling en uw zojuist gemonteerde impeller is binnen enkele seconden versleten. Aan het eind van het seizoen doet u er goed aan de schroef even te demonteren en de schroefas in te vetten.
Draaiuren in een boot belasten een motor heel anders dan in een auto. 4000 uur met een gemiddelde van 80 km/u = 320000 km in een auto. Een matige scheepsmotor haalt 5-6000 uur en een goede en goed onderhouden Mitsubishi haalt 10- 15000 uur bij pleziervaart.
Er blijft altijd gevaar dat delen van uw buitenboordmotor in de winter stuk vriezen. Of de motor nu opgeklapt (horizontaal) of in verticale stand wordt opgeborgen, maakt niet veel uit. De meeste motoren hebben afloopgaatjes en in theorie zouden het motorblok en staartstuk in elke positie leeg moeten lopen.
Motorolie en oliefilter dienen jaarlijks te worden vervangen.
De schroef dient minimaal 15 cm onder het wateroppervlak te zijn, anders kan deze lucht aanzuigen waardoor de stuwkracht afneemt en een slurpend geluid ontstaat.
Hoe diep moet u dan de uw fluistermotor in het water steken? De optimale diepte is wanneer de bovenkant van de propeller (de schroef van de motor) 5cm onder de onderkant van de boot komt. Op die manier kan er van onder de boot water worden aangezogen naar de propeller.
Een buitenboordmotor is een motor die, in tegenstelling tot een inboord dieselmotor, aan de buitenkant van de boot is bevestigd. Buitenboordmotoren lopen op benzine met of zonder mengsmering. Het wel of niet gebruiken van mengsmering hangt af van of het een tweetakt of viertakt motor betreft.
De meeste buitenboordmotoren en benzine inboardmotoren draaien op Euro 95 benzine. Enkele uitzonderingen hebben beslist Super 98 benzine nodig. Dit kunt u eenvoudig controleren in uw instructieboekje.
Buitenboordmotor onderhoud
Een keer per jaar is voldoende om buitenboord onderhoud te doen. Bij normaal gebruik tenminste. Veel sleutelwerk is het niet en vaak kun je volstaan met het vervangen van bougies en smeermiddelen.
De onderdelen die jaarlijks moeten worden onderhouden zijn de impeller, het staartstuk en de carter: staartstuk voorzien van nieuwe olie. carter voorzien van nieuwe olie (mits 4takt) smeerpunten doorsmeren.
Er bestaat nogal wat verwarring over het verbod op tweetakt buitenboordotoren. Kort gezegd bestaat dat verbod niet. Wat er aan de hand is, is dat motoren die nieuw verkocht worden, moeten voldoen aan een bepaalde missienorm. De uitlaatgassen moeten schoner zijn dan ze tot nu toe vaak waren.
Zo maak je zelf een tweetakt-mix
Gebruik de verhouding 1:40 (1 deel olie op 40 delen benzine). Als vuistregel telt u dus voor 1 liter benzine zo'n 0,025 liter (25 ml) synthetische olie.
Een 2-takt-motor gebruikt mengsmering die toegevoegd wordt aan de benzine. Daarnaast wordt het staartstuk voorzien van staartstuk-olie, zodat alle draaiende onderdelen goed gesmeerd blijven. Voor de meeste 2-takt-buitenboordmotoren geldt een mengverhouding van 1:50.
Als u wilt weten of u een vaarbewijs nodig heeft, hoeft u niet te kijken naar het aantal PK van uw boot. Dit speelt namelijk geen rol. Er wordt wel gekeken naar de maximale snelheid van de boot. Als een motorboot sneller kan varen dan 20 km/u is het een snelle motorboot en heeft u een vaarbewijs nodig.
Re: Hoeveel PK Planeren
als je dubbele bodem niet lek is en er dus geen water in zit zou 6/8 pk genoeg moeten wezen voor 2 man als er 1voorin gaat zitten. Zelf heb ik eens een 28 yamaha langstaart achter een 410 gehad.
Bij zeer diep water is de betreffende golfsnelheid 4.5 * wortel van de waterlijnlengte van de boot. Bij ondiep water ten opzichte van de bootlengte zou het planeren al wat eerder moeten optreden.