Een klantenbestand is een document dat de belangrijkste gegevens van je klanten bevat. Een eenvoudige definitie, maar hiermee is het laatste woord over klantenbestand zeker niet gezegd.
Een goede basis hiervoor zijn de volgende klantgegevens: Contactinformatie: naam, emailadres, telefoonnummer, enzovoorts. Aankoopgegevens: welke product of dienst werd gekocht, op welk tijdstip en met welke betalingsmethode? Demografische informatie: geboortedatum, woonplaats, interesses, enzovoorts.
Vraag alleen naar de gegevens die je echt nodig hebt
' Dat zou volgens Beute de vraag moeten zijn. “Als je geen geboortedatum nodig hebt, vraag er dan niet naar zodat je deze ook niet hoeft op te slaan. Vraag alleen naar de gegevens die je echt nodig hebt. Wat je niet hebt, hoef je ook niet te beschermen.
Door een profiel te schetsen van de potentiële klanten die je website bezoeken is het makkelijker om leads te genereren. Hoe duidelijker het profiel geschetst word hoe beter je nieuwe gegevens kan verzamelen. Hoe beter je je huidige leads kent, hoe beter je weet waar je nieuwe leads kunt vinden en benaderen.
Welke middelen kun je inzetten om leads te genereren? Je kunt alle middelen inzetten om leads te genereren. Denk aan zoekmachine marketing (adverteren en organisch), content marketing, e-mails en nieuwsbrieven, conversie optimalisatie en zelfs je webdesign en techniek dragen bij aan het behalen van leadaantallen.
Een klantenportefeuille is een selecte groep mensen met gemeenschappelijke kenmerken op het gebied van inkomen en consumptiegedrag, waardoor bedrijven nieuwe zakelijke kansen kunnen ontwerpen en aanbieden. In de commerciële sfeer is een belangrijk instrument de klantenportefeuille.
De administratie van klant- en persoonsgegevens
De documentatie van je klantgegevens wordt ook wel aangeduid als Customer Relationship Management, ofwel CRM. Simpel gezegd verzamel je gegevens over je klanten in een databank.
Denk hierbij aan: de leeftijd, woonplaats, koopgedrag, wensen, behoeftes, problemen, interesses, hobby's etc. Als je dit mooi uitwerkt in een persona heb je een duidelijke visuele weergave van iemand uit jouw doelgroep. Denk aan deze persoon bij iedere beslissing die je maakt voor jou bedrijf.
Dit zijn personen die nog bovenin de verkooptrechter gepositioneerd zijn en die mogelijk geen interesse hebben in je product of dienst of deze niet eens kunnen kopen. Een kwalitatieve lead bevindt zich al veel lager in de trechter en is geïnteresseerd in je product of dienst.
“Lead” is de Engelse term voor een persoon die interesse heeft in een specifiek product of dienst. Er wordt onderscheid gemaakt in verkoop leads (sales leads) en marketing leads. Er bestaat ook nog een investeerder lead (investor lead), deze valt onder de verkoop leads.
De bekendste invulling van dit concept komt voor rekening van Jerome McCarthy. Hij stelt dat marketeers in essentie vier variabelen of ingrediënten kunnen gebruiken bij het opstellen van een marketingplan. Deze variabelen zijn prijs, promotie, product en plaats, vaak de 4Ps genoemd.
SEO is de afkorting van de Engelse term 'Search Engine Optimization' wat in het Nederlands zoekmachine optimalisatie betekent. Een zoekmachine optimalisatie specialist is iemand die ervoor zorgt dat websites op de juiste manier aangepast worden zodat ze beter gevonden worden in Google.
U moet in uw privacybeleid onder meer hierop letten: U mag niet méér persoonsgegevens verzamelen en verder gebruiken dan echt nodig is. U moet ervoor zorgen dat niet zomaar iedereen in uw bedrijf bij de persoonsgegevens kan. U kunt volgens de AVG verplicht zijn een Data Protection Impact Assessment (DPIA) te doen.
De AVG is met name in het leven geroepen om privacyrechten te versterken en uit te breiden en om zo voor heel Europa dezelfde regels te laten gelden. Voor organisaties houdt dit onder andere het volgende in: Er komt meer nadruk te liggen op de verantwoordelijkheid van organisaties.
Een van de belangrijkste doelen van klantgegevens verzamelen is het verbeteren van de klantervaring. Hoe meer je weet over je klant, hoe beter je hem of haar kan aanspreken met gepersonaliseerde boodschappen en productaanbiedingen.