Omboeken, hoe werkt dat? Als je een vliegticket wilt omboeken moet je contact opnemen met de reisorganisatie waarbij je de reis hebt geboekt. Heb je een los vliegticket bij een luchtvaartmaatschappij geboekt, dan moet je contact opnemen met de betreffende luchtvaartmaatschappij voor het omboeken van je vliegticket.
U kunt op verschillende manieren een vliegticket boeken. Bijvoorbeeld via een reisbureau of via internet. Soms boekt u alleen een vliegticket, en soms een pakketreis. Een pakketreis is bijvoorbeeld een vliegreis inclusief overnachting in een hotel of appartement.
In de wet staat niets over uw rechten bij het wijzigen van een vliegticket. U hebt een overeenkomst gesloten en daar moet u zich aan houden. U kunt daarom alleen uw ticket wijzigen of annuleren volgens de regels van de luchtvaartmaatschappij.
Bij veel maatschappijen kun je een vliegticket alleen kosteloos wijzigen (naar een andere datum of ander tijdstip) als je tijdens het boekingsproces (van tevoren dus) kiest voor een duurder flexibel ticket. Als je nieuwe vliegticket duurder uitvalt, dan moet je die kosten nog wel bijbetalen.
Het overdragen van je vliegticket naar een andere persoon is vrijwel nooit toegestaan. De meeste (lowcost)airlines, zoals Ryanair, Transavia, Wizzair, Easyjet staan nooit een naamswijziging toe. Het overdragen van je vliegticket naar een andere persoon is vrijwel nooit toegestaan.
Geen prboleem! Het is mogelijk een reservering te maken en te betalen voor iemand anders. Je gebruikt overal in de boeking jouw eigen gegevens behalve natuurlijk bij de naam van de passagiers. Het ticket komt dan op naam van die persoon terwijl de betaling via jou verloopt.
Wilt u uw online of telefonisch gemaakte boeking annuleren dan kan dit online in Mijn NSI. Let op: wijzigt of annuleert u tickets vanwege een spoor- of treincalamiteit waarbij de vertraging oploopt tot meer dan 60 minuten of staking en moet u kosten betalen?
Het is niet mogelijk om geld terug te krijgen voor een al gekocht e-ticket of de gegevens op een e-ticket te wijzigen. NS kan namelijk niet controleren of u het ticket niet toch geprint hebt en ermee gaat reizen.
De reiziger kan vanaf 30 dagen voor vertrek zijn vakantie kosteloos annuleren of, indien mogelijk en gewenst, worden omgeboekt.
Bij een wijziging van een boeking zijn extra kosten bijna niet te vermijden. Naast dat er kosten worden berekend die wij doorkrijgen vanuit de uitvoerende reisorganisatie, het hotel of de luchtvaartmaatschappij, bereken ook wij wijzigingskosten.
Wijzigen van een vlucht nadat je al bent ingecheckt
Ben je al online ingecheckt voor je vlucht en je wilt een vluchtdatum of route wijzigen, kun je hieronder je vlucht wijzigen. Zodra je vluchtwijziging is bevestigd, moet je opnieuw inchecken voor je nieuwe vlucht. Kies de vlucht die je wilt wijzigen.
Volgens EU-verordening EG 261/2004 moet de luchtvaartmaatschappij u omboeken wanneer uw vlucht is geannuleerd of overboekt en u daardoor niet met uw oorspronkelijke vlucht mee kunt. U heeft dan het recht op een nieuw vliegticket naar de oorspronkelijke bestemming.
Hoever vooruit boeken? De grootste kans op een goedkoop ticket heb je door zo'n 4 tot 3 maanden voor vertrek te boeken. Wie pas later zin krijgt er even uit te vliegen doet er goed aan 8 tot 5 weken voor vertrek een vliegticket te boeken, dan komen de 'bodemtarieven' in zicht.
Voor de reis die je bij ons wilt gaan boeken is een omboekgarantie van toepassing. Dat wil zeggen dat het, zonder opgaaf van reden, onder bepaalde voorwaarden, mogelijk is om jouw reis om te boeken.
Maatschappijen bepalen de prijs van een vliegticket op basis van de populariteit van een vlucht, oftewel op vraag en aanbod. Op elk moment kijkt het systeem: wat verwachten ze aan boekingen, hoeveel tijd is er nog en wat is er nog beschikbaar en dat bepaalt de prijs.
Je betaalt €50 wijzigingskosten per enkele reis. Is de prijs van het ticket op dit moment duurder dan het oorspronkelijke ticket? Dan betaal je ook het verschil in ticketprijs. Als je het Max tarief hebt gekocht, dan kun je tot 2 uur voor vertrek je passagiersgegevens wijzigen zonder wijzigingskosten te betalen.
U mag de pakketreis altijd opzeggen. De reisaanbieder moet daaraan meewerken, maar hij mag wel kosten in rekening brengen. Hoe later u annuleert, hoe hoger de kosten. Deze kosten noemen we annuleringskosten.
Kan je een vliegticket doorverkopen? Bij 99,9% van alle luchtvaartmaatschappijen kan je, ongeacht of je een wijzigbaar of niet-wijzigbaar vliegticket hebt, een vliegticket niet overdragen op een volledig andere naam c.q. persoon.
Ze zijn geldig voor 1 heen- en 1 terugreis op de datum die vermeld staat op het ticket. Op die datum kan je een trein naar keuze nemen (behalve bij tijdsbeperkingen zoals voor het Senior Ticket, Discovery Ticket ...). Een treinticket laat je niet ongelimiteerd reizen.
Online annuleren is mogelijk voor: tickets die u gekocht hebt via de website, de app of het NMBS Internationaal Contact Center. tickets waarvan de voorwaarden een terugbetaling toestaan. Digital Homeprint-tickets, e-tickets of klassieke 'papieren' tickets die nog niet werden afgedrukt in het station of verzonden per ...
Alle tickets die werden aangekocht met het tarief “ticket inwisselbaar en terugbetaalbaar zonder extra kosten” kunnen gratis omgeruild worden. Als het nieuwe gekozen tarief lager is dan het initiële bedrag, kunt u een terugbetaling van het verschil aanvragen.
Een spelfout op je ticket kan namelijk tientallen euro's kosten, waarschuwt de Consumentenbond. In de basis is het simpel: de naam die op je ticket staat, moet dezelfde zijn als de naam die in je paspoort staat. Komen die twee niet overeen, dan kan een vliegmaatschappij je weigeren.
Klik op 'Beheer je reis'. Selecteer de optie 'Wijzig naam' en kies de naam van de passagier die je wilt wijzigen. Zodra je deze wijziging accepteert ga je terug naar de actieve boekingspagina. Bovenaan de pagina zie je de melding “Je hebt wijzigingen gedaan aan je reis, je moet betalen om ze te bevestigen.”
Kan ik mijn boeking wijzigen en wat zijn de kosten? Online is het nog niet mogelijk om je boeking te wijzigen. Wil je jouw boeking wijzigen dan kan de hoofdboeker contact opnemen met het Customer Service Center of met de reisadviseur waar de boeking gemaakt is.