Wat te doen bij brand van een loodzuur accu (gel/vlies)
Bij een brand door een interne en externe kortsluiting kunt u blussen met een poederblusser, schuimbrandblusser, CO2-blusser, F-500-blusser of N-ext-blusser. Bij alle tips is nog wel het belangrijkste, bel zo snel mogelijk de brandweer!
Het kan inderdaad echt gebeuren: een fietsaccu kan in brand vliegen. Denk echter niet dat het om de haverklap gebeurt; het gaat – gelukkig – slechts om incidenten. Maar, als het onverhoopt misgaat, kunnen er natuurlijk wel gevaarlijke situaties ontstaan.
Zorg er dus voor dat de temperatuur van de accu niet boven de 40 °C komt. Laat hem in de zomer dus niet te lang in de brandende zon staan. Je bewaart en laadt de fietsaccu bij voorkeur op kamertemperatuur, dus tussen de 10 en 20 graden.
blussen doe je met een poederblusser of met (veel!) water. Zet de fiets of accu zo snel mogelijk buiten neer. Waarschijnlijk overbodig te melden, de rook is niet bepaald gezond.
Veel mensen koppelen hun elektrische fiets dag en nacht aan de lader. Dat is niet altijd verstandig. Slimme fietsladers stoppen automatisch zodra de accu vol is, dus die verbind je zonder gevolgen continu met het lichtnet. Bij andere accu's trek je de stekker van de adapter na volladen het beste uit het stopcontact.
Hoelang je moet wachten voordat je weer op pad kunt met je elektrische fiets, hangt grotendeels af van het soort accu op je e-bike. De ene accu is in zes uur weer volledig opgeladen, de ander doet er net iets langer over. Je kunt de accu opladen terwijl hij in je fiets zit, maar je kunt 'm ook los van je fiets opladen.
Elektrische fietsen buiten laten staan is geen goed idee. Niet per se voor de regen, maar om roest te voorkomen. Zet je je fiets niet onder een afdak, dan vergroot je de kans dat sommige onderdelen gaan roesten. Zet je fiets daarom het beste in een schuur, tuinhuis, schuurtje of onder een afdak.
Het vriespunt
Je kan een fietsaccu beter niet onder de 0 (en boven de 45) graden opladen. Kou zorgt ervoor dat de accu van jouw fiets minder goed kan opladen. Het is lastiger voor elektronen om van het ene naar het andere contact te stromen. Vooral oudere fietsaccu's hebben hier last van.
Hoeveel ben je kwijt voor het aanschaffen van een nieuwe accu? Dit is afhankelijk van het type accu dat je nodig hebt en het type fiets dat je hebt. Een nieuwe fietsaccu kan €200 kosten, maar de kosten kunnen ook oplopen tot €700 of meer. De gemiddelde kosten voor een nieuwe accu zijn €500.
Wanneer een fietsaccu ontbrand raakt betekend het dat een materiaal binnenin de accu zo warm wordt dat het begint te roken. Wanneer de accu dan niet meteen is uitgeschakeld kunnen er uiteindelijk kunnen er vlammen ontstaan en vliegt de accu in brand. Soms is er ook sprake van een ontploffing.
De Brandblussershop Lithium-ion-accu brandblussers zijn de eerste brandblussers die speciaal is ontworpen voor het branden van lithiumbatterijen en is ideaal voor het beschermen van gebieden waar mobiele apparaten worden opgeslagen of opgeladen. Het smoort de giftige rook bij een accu brand.
CO2 blusser herkennen
Een CO2 blusser herken je aan de zwarte expansiekoker en het zwarte handvat tussen de expansiekoker en de slang. Het blusgas is bij het blussen -80°C en daarom moet je nooit de koker vasthouden, maar alleen het handvat! Een CO2 blusser is verkrijgbaar in 2KG en 5KG.
De electrische auto kan gewoon met water worden geblust maar er is duidelijk veel meer water nodig dan bij een benzineauto; Het water moet in de accu komen en dit is moeilijk toe te passen; Een herontsteking van een reeds gedoofde accu is mogelijk. In een geval vond een herontsteking 22 uur na de test plaats.
Gelukkig zijn alle elektrische fietsen waterdicht en is fietsen in de regen normaliter geen probleem. Ook elektronische e-bike onderdelen zoals displays en fietsaccu's moeten prima tegen wat regendruppels kunnen. Regent het intens hard? Dan is het beter om met uw elektrische fiets een droog plekje op te zoeken.
We hebben de prijzen van een basisbeurt bij 40 fietsenzaken bekeken. Deze verschillen van €50 tot €110. De scherpe en veelvoorkomende prijs voor een onderhoudsbeurt ligt rond de €60. Dat is zonder vervangende onderdelen.
Een e-bike buiten stallen is een minder goed idee. Niet per se voor de regenval, maar om roestvorming te voorkomen. Als je een fiets niet onder een afdak plaatst, vergroot je de kans dat bepaalde onderdelen gaan roesten. Zet het beste jouw fiets dus in een schuur, tuinhuisje, stalling of onder een afdakje.
Laad en ontlaad je accu regelmatig om hem in goede conditie te houden. Doe dit minimaal eens per maand. Je accu opladen doe je in een ruimte waarbij jij, of iemand anders, een oogje in het zeil kan houden. We raden af om de fietsaccu op te laden als je slaapt.
De nieuwste Lithium Ion Polymeer accu's kunnen wel 1000x opgeladen worden. Da's mooi dachten we, gewoon even vermenigvuldigen met 60km per volle accu geeft een totale levensduur van 60.000 kilometer. Daar doet de gemiddelde fietser wel 20 jaar over. Dan is zo'n elektrische fiets zo duur nog niet.
Je kunt de accu gerust na elke keer dat je hebt gefietst opladen. Dit wordt vaak zelfs aanbevolen. Om precies te weten hoe je het beste de accu van je e-bike kunt opladen, is het verstandig de handleiding eerst te lezen en de veiligheidinstructies.
De meeste accu's blijven rond de 5 a 6 jaar goed. Dan moet je er wel goed mee omgaan en bijvoorbeeld dieptelading voorkomen. Lees hier over hoe je je accu zo lang mogelijk mee kunt laten gaan, door hem op de juiste manier op te laden.
De vuistregel voor het opladen van je fietsaccu: Je kunt de accu van je elektrische fiets het beste opladen op het moment dat deze tussen de 40% en de 70% geladen is. Opladen na iedere korte rit is niet nodig, maar kan bij moderne e-bikes ook geen kwaad. Het allerbelangrijkste is diepontlading voorkomen.
Tip 1: Laadt je elektrische fietsaccu op bij kamertemperatuur. Opladen bij kamertemperatuur, dus tussen 10 °C en 30 °C, is het meest effectief en het meest gezond voor de accu. Neem een uitneembare accu in de winter dus bij voorkeur mee naar binnen op hem op te laden.