Een notariële akte is een bindende, rechtsgeldige afspraak op papier. De akte biedt houvast als omstandigheden veranderen of als er een verschil van mening is. Iedereen moet zich houden aan de afspraken in de akte.
De notaris is altijd een onpartijdige deskundige die de belangen van iedereen behartigt bij het opstellen van een notariële akte; De akte blijft eeuwig bewaard. Als uw notaris er mee stopt, blijft uw akte gewoon bestaan. Het protocol (dossier met akten) wordt namelijk overgenomen door een andere notaris.
De basisakte kan bijvoorbeeld gewijzigd worden wanneer de aandelen in gemeenschappelijke delen worden gewijzigd of wanneer de lasten worden gewijzigd. Een wijziging wordt door de algemene vergadering beslist of door de vrederechter (op verzoek van een mede-eigenaar).
Notaris aansprakelijk stellen
De notaris is, net zoals de makelaar, onderworpen aan tuchtrecht. Naast de aansprakelijkheid op grond van het civiel recht, kan de notaris tuchtrechtelijk aansprakelijk zijn voor zijn handelen.
Sluit je een overeenkomst, dan is dat een zaak tussen jou en de andere partij.Maar wat in een notariële akte staat, wordt gezien wordt als de 'juridische waarheid'. Voor iedereen. De notariële akte heeft een bijzondere bewijswaarde.
De notaris is gebonden door de bepalingen van de onderhandse overeenkomst. Tussen de ondertekening van de onderhandse verkoopovereenkomst en van de notariële akte verlopen maximaal vier maanden. Binnen deze termijn moeten de registratierechten worden betaald.
De notaris mag niets delen, ook niet met uw (zaken)partner. De notaris moet Belastingdienst, politie en justitie op hun verzoek wel inzicht geven in het betalingsverkeer. Ook is de notaris verplicht om ongebruikelijke transacties op de bankrekening te melden.
Fouten van de notaris kunnen leiden tot tuchtrechtelijke aansprakelijkheid. In dat geval wordt het handelen van de notaris beoordeeld door de Kamer van het notariaat en kunnen er tuchtrechtelijke maatregelen worden opgelegd. Zoals schorsing, berisping of zelfs ontslag uit het ambt.
In eerste instantie kan u de notaris-beheerder schriftelijk en aangetekend in gebreke te stellen om rekenschap en verantwoording af te leggen. Bij gebreke aan reactie kan u de Kamer van Notarissen hierbij betrekken. Indien u zelf de notaris in gebreke stelt, zal deze brief de verjaring niet stuiten.
Verjaring van een notariële akte
De bevoegdheid tot tenuitvoerlegging van een notariële akte waarin de vordering is vastgelegd verjaart derhalve niet na 20 jaar, maar na 5 jaar.
Elke akte blijft eeuwig bewaard; eerst bij uw notaris, vervolgens bij diens opvolgers. U krijgt een kopie van de akte mee naar huis.
Notariële akten hebben een bijzondere betekenis: Na ondertekening door de notaris staat de datum van de akte tegenover iedereen vast. En iedereen kan erop vertrouwen dat de akte is ondertekend door degenen die als ondertekenaars zijn vermeld.
Na het ondertekenen van deze voorlopige overeenkomst heeft de verkoper maximaal 4 maanden tijd om de akte te laten verlijden. Dat betekent het officieel maken van de overeenkomst. De periode van 4 maanden geeft de notaris de tijd om alle nodige documenten en attesten op te vragen en de nodige controles uit te voeren.
Wat gebeurt er nog na het ondertekenen van de akte? Na de ondertekening van de akte stuurt de notaris een afschrift van de notariële akte naar het Kantoor Rechtszekerheid (het hypotheekkantoor) waar de notariële akte wordt overgeschreven. Die overschrijving is van het allergrootste belang.
Een notariële akte is een juridisch document dat wordt opgesteld en ondertekend door een notaris, waardoor het een authentieke akte wordt. De originele akte noemt men “de minuut”. Deze wordt bewaard door de notaris en geregistreerd in de Notariële Aktebank (NABAN).
De notaris oefent daarnaast zijn taak onafhankelijk en onpartijdig uit ten opzichte van de partijen. Heeft de notaris fouten gemaakt en dus in strijd gehandeld met zijn zorgplicht? Dan kunt u de notaris aansprakelijk stellen en de schade die u als gevolg van deze beroepsfout lijdt op de notaris verhalen.
Indien je overweegt om een formele klacht in te dienen tegen een notariskantoor, kan je terecht bij de Ombudsdienst voor het notariaat. Op www.ombudsnotaris.be vind je alle info over de werking van de Ombudsdienst en de manier waarop je een klacht kan indienen.
je kan van notaris veranderen tijdens de koop maar je moet dan wel zijn honorarium betalen voor je een andere kan nemen.
De notariële zorgplicht. Een notaris moet zich houden aan de beroeps- en gedragsregels voor het notarisambt. Deze staan beschreven in de Wet op het notarisambt (Wna). Uit deze wet volgt onder andere dat een notaris verplicht is de door de partij verlangde en de door de wet aan hem opgedragen werkzaamheden te verrichten ...
Een notaris moet zich houden aan de Wet op het notarisambt, de Verordening beroeps- en gedragsregels en andere notariële regelgeving.
Een Notaris in Nederland verdient gemiddeld € 3.760 bruto per maand. Salarissen variëren van € 3.200 (laag) tot € 4.325 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
Ontbinden binnen 3 werkdagen
Nadat jij en de verkoper het voorlopig koopcontract hebben getekend, heb je nog 3 dagen bedenktijd. In deze termijn zitten minimaal 2 werkdagen, zon- en feestdagen zijn altijd uitgezonderd. Tijdens deze periode kan je de koop nog ongedaan maken, daarvoor heb je geen wettelijke reden nodig.
Overeenkomst is bindend
De bepalingen van de overeenkomst dienen ook als basis voor de notariële akte. Het is dus belangrijk dat de voorlopige verkoopovereenkomst zo duidelijk en volledig mogelijk wordt opgesteld.
In het koopcontract bepaal je samen met de koper een datum waarop aan de ontbindende voorwaarden moet worden voldaan. Is dat allemaal gelukt? Dan wordt de woning officieel overgedragen, meestal minimaal 6 weken na het tekenen van het voorlopige koopcontract.