Een betalingsbewijs is een document waarmee een klant bewijst dat er voor een product of dienst betaald is, er zijn veel uiteenlopende vormen van betaalbewijzen. Denk bijvoorbeeld aan een bon, een bankafschrift of een screenshot van uw bankrekening.
Een betalingsbewijs is een bewijs dat een debiteur voor een bepaald product of dienst heeft betaald. Betalingsbewijzen komen in de meest uiteenlopende vormen voor. Het hoeft daarbij niet altijd om een ondertekend document te gaan. Ook een bankafschrift en een kassabon zijn namelijk voorbeelden van betalingsbewijzen.
Hoe bewijs je een contante betaling? Omdat er bij contante betalingen geen bankafschrift is als bewijs, is het belangrijk om altijd een bon of factuur te verstrekken. Deze documenten kunnen later als bewijs dienen, bijvoorbeeld bij een controle van de Belastingdienst.
Over het algemeen ontvangen klanten een factuur voordat ze betaald hebben, en een betalingsbewijs nadat het verschuldigde bedrag is betaald. De factuur werkt dus als een verzoek tot betaling, en het betalingsbewijs is voor de administratie een bewijs van betaling.
Een betalingsbewijs is een document waarmee een klant bewijst dat er voor een product of dienst betaald is, er zijn veel uiteenlopende vormen van betaalbewijzen. Denk bijvoorbeeld aan een bon, een bankafschrift of een screenshot van uw bankrekening.
Een betalingsbewijs is een bewijs van betaling. Hiermee kan worden aangetoond dat jij aan je betalingsverplichting hebt voldaan. Voorbeelden van betalingsbewijzen zijn kassabonnen, rekeningafschriften van de bank of een screenshot (schermafbeelding of foto) van de betaling en kwitanties.
Ontvangstbewijzen: Verstrek of vraag om ontvangstbewijzen voor elke contante transactie, met duidelijke vermelding van de datum, het bedrag en het doel van de betaling . Facturen: Als u zelfstandig ondernemer bent of een klein bedrijf runt, maak dan professionele facturen voor elke klus of verkoop en bewaar kopieën voor uw administratie.
Bij cash betaling zal een klant vaak om een bonnetje of kwitantie vragen. Als ondernemer ben je niet verplicht om telkens zo'n kassabon uit te geven. Alleen wanneer de klant hierom vraagt. Zo'n kwitantie hoeft niet aan specifieke eisen te voldoen.
In het ontvangstbewijs moet dus een beschrijving staan van de goederen, partijen bij de vervoerovereenkomst (lees: afzender en vervoerder), datum en plaats van ontvangst van de goederen. Ook moet er op het ontvangstbewijs ruimte zijn om een voorbehoud te maken in verband met schade, verlies of vertraging.
Een ontvangstbewijs of bankafschrift is de meest gebruikelijke manier om een betalingsbewijs te leveren . Kopieën van ontvangstbewijzen kunnen online of persoonlijk bij de verkoper worden verkregen. Als u een bankafschrift nodig hebt, opent u dit via uw online bankrekening.
Als uw betalingsbewijs op papierformaat is, scant u het in (als u toegang hebt tot een scanner) of maakt u er een foto van met een digitale camera en uploadt u de foto naar uw computer.
Op een geldig verkoop-/aankoopbewijs worden duidelijk de naam van de leverancier, de aankoopdatum en het gekochte artikel vermeld, zoals in het onderstaande voorbeeld (alleen in het Engels).
Bewijs van transactie: bewijs dat de leverancier, de datum van de levering en de aan een koper geleverde goederen of diensten identificeert .
Wat is een kwitantie? Een kwitantie is een document dat als betaalbewijs dient. Uit het document moet iemand op kunnen maken dat een bedrag is ontvangen voor de verkoop van een artikel of een verrichte dienst. Dit document is door de schuldeiser ondertekend.
Stel een betalingsbewijs in voor uw begunstigde
Om te beginnen, ga naar je startscherm en selecteer Transact. Selecteer het type betalingsbewijs, bijvoorbeeld: EMAIL. Voer het juiste e-mailadres en de naam van de ontvanger in (of het nummer, afhankelijk van de keuze die je hebt gemaakt). Selecteer vervolgens REVIEW.
U maakt uw recht op aftrek aannemelijk als u bonnetjes, bankafschriften of andere bewijsstukken kunt laten zien. Wij bepalen hoe u aan uw verplichtingen moet voldoen. Wij vragen u bijvoorbeeld om schriftelijk te reageren, of om bepaalde papieren aan ons op te sturen.
Deze procedure omvat het vergelijken van bankafschriften zoals banksaldi, stortingen en opnames met de gegevens in het boekhoudsysteem om discrepanties tussen de kasgegevens van het bedrijf en de bankgegevens te identificeren. Het omvat ook het analyseren van kastransacties, het verifiëren van stortingen en het afstemmen van bankrekeningen.
Contante betalingen moeten in je boekhouding bijgehouden worden in je kasboek. Voor elke dag noteer je het beginsaldo, de individuele transacties en het eindsaldo. In geval van een elektronische kassa's noteer je alleen de dagtotalen van de kassa.
Een bon of aankoopbewijs kan worden afgedrukt van een kassa, met de hand geschreven of een belastingfactuur. Elke bon of aankoopbewijs die u uw klanten geeft, moet het volgende bevatten: uw bedrijfsnaam en Australisch bedrijfsnummer (ABN) of Australisch bedrijfsnummer (ACN)
Is het 'de betalingsbewijs' of 'het betalingsbewijs'?
Het is 'het betalingsbewijs', want betalingsbewijs is onzijdig.
Dit bewijs wordt meestal geleverd door 2 aangetekende brieven: - een aangetekende brief van de schenker aan de begiftigde waarin het voornemen tot schenking wordt kenbaar gemaakt of waarin de reeds uitgevoerde schenking wordt bevestigd. - een aangetekend antwoord van de begiftigde waarin de schenker wordt bedankt.
Op een overschrijvingsformulier vult u zelf bedrag, rekeningnummer en naam, adres, woonplaats in van persoon of instelling waarnaar u geld wilt overmaken.