Om spikes in banden te monteren en te demonteren heb je over het algemeen een zogenoemde 'spikebit' of 'schroefbit' nodig. Helemaal boven in deze lijst staan de spikebits die je nodig hebt om te demonteren en daaronder de spikebits voor Bestgrip en helemaal onderaan de spikebits voor de Maxigrip spikes. Art.
De bouw van band en spike
Een spijkerband is een band met in de loopvlak ingebouwde metalen spikes. De hoeveelheid van deze spikes hangt af van bandmaat en model en ligt tussen 60 en 120.
Zijn spikes niet verboden? Spikes zijn geen probleem voor fietsbanden. Alleen voor motorvoertuigen zijn spijkers in sommige landen verboden omdat ze de weg beschadigen. Speed pedelecs worden echter beschouwd als motorvoertuigen.
Studded banden begonnen algemeen in zwang te komen in de jaren zestig en ze hebben nog steeds een erg sterke positie op de winterbandmarkt. Studded banden komen tot hun recht op ijzige winterweggedeelten, waar de banden zich in kunnen graven om zo verrassende gripniveaus te vinden op zelfs de meest gladde oppervlakken.
Hun levensduur hangt af van verschillende factoren, zoals de staat van besneeuwde wegen, weersomstandigheden, rijstijl, onderhoud, gebruiksfrequentie, enz. Over het algemeen moeten de banden na 5 jaar gebruik grondig worden gecontroleerd door een professional.
De snelheidsbeperking tot 60 km/h voor voertuigen met eem M.T.M. van meer dan 7500kg geldt enkel op wegen met minder dan twee rijstroken in één van de rijrichtingen. Zodra er twee rijstroken zijn in elke rijrichting, met of zonder middenberm, dan is de toegelaten snelheid voor deze voertuigen 90 km/h.
Auto's met een lekke band kunnen vaak nog rond de 80 kilometer ver rijden, tegen een maximumsnelheid van 80 km per uur. Dit is wel afhankelijk van de schade op uw band. Als de band ernstig lek is, kunt u uiteraard minder verder doorrijden en dan bij een klein lek.
3) WIEL DIAMETER
De "Z" van "ZR" is een aanduiding voor de snelheid en wil zeggen dat deze band meer dan 240km/u mag rijden. De "R" van "ZR" staat voor de constructie en is in dit geval Radiaal.
Best is sneeuwkettingen te gebruiken op alle vier de wielen, maar dit is niet verplicht. Als men er slechts twee gebruikt, moeten ze op de wielen met aandrijving worden aangebracht. Spijkerbanden zijn verboden.
snelheidsymbool. Dit geeft de maximale snelheid van een band aan. H staat voor 210 km/h. Achter de DOT-code vind je de productiedatum van de band.
Een spijkerband is een winterband met spijkers (van aluminium of staal) in het loopvlak.Deze spijkers zorgen voor extra grip op ijs. Spijkerbanden zorgen ook voor de beste tractie op sneeuw. Deze uitzonderlijke prestaties op sneeuw en ijs worden erkend door de toekenning van de officiële 3PMSF- en Ice-logo's.
Uit onderzoek blijkt dat je met winterbanden vanaf een graad of 7 en daaronder meer grip hebt op de weg dan met zomerbanden. Vooral als er neerslag valt, bewijst de winterband zijn nut. Uiteraard bij sneeuw, maar ook op een nat wegdek heb je een betere grip op de weg. En in Nederland regent het natuurlijk regelmatig.
Indien spijkerbanden worden gebruikt, moeten deze op alle assen en op elke aanhangwagen worden gemonteerd, tenzij de aanhangwagen minder dan 500 kg weegt. Op de rijkswegen en autosnelwegen is de maximumsnelheid met spijkerbanden 90 km/u en op de overige wegen 60 km/u.
De spikes werken als een geleider, trillingen worden optimaal afgevoerd. Trillingen in de tegengestelde richting – van de vloer terug naar de behuizing – hebben door de vorm van de spikes geen kans. Deze methode werkt het beste met een vloerkleed of vloerbedekking als ondergrond.
Voor de banden van een 'gewone personenauto' is de aanbevolen luchtdruk vaak tussen de 2.0 en 2.5 bar, afhankelijk van de belasting van jouw auto.
Voor een gemiddelde set van 4 banden ben je zo om en nabij de € 300 kwijt, maar de prijs van winterbanden is natuurlijk van meerdere factoren afhankelijk. Het goede nieuws is: winterbanden zijn vaak lang niet zo duur als de meeste mensen denken.
In sommige landen zijn sneeuwkettingen verplicht, dit wordt door middel van borden aangegeven. Landen waarbij sneeuwkettingen verplicht zijn zijn o.a. Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Frankrijk en Noorwegen.
je sneeuwkettingen moeten voldoen aan de Oostenrijkse norm (ÖNORM V5117) en/of zijn goedgekeurd van de EU wegdragen. in gebieden waar een bord de sneeuwkettingen verplicht (meestal de bergen), is het niet toegestaan om sneeuwsokken van textiel of andere wegrijhulpen als alternatief te gebruiken.
Winterbanden zijn verplicht bij winterse omstandigheden. Ze moeten voorzien zijn van het M+S logo en minimaal 4mm profiel. Het is ook verplicht om sneeuwkettingen in de auto te hebben liggen.
Snelheidsaanduiding. Op de wang (zijkant) van de band staat tevens ook het snelheidssymbool, die staat voor de maximale snelheid die met de band kan worden gereden. Op de band staat bijvoorbeeld “91T”, de letter T is het snelheidssymbool en staat in dit geval voor een maximale snelheid van 190 km/h.
een belastingsindex van 91h staat, betekent dit dat de last op die band niet hoger mag zijn dan 615 kg. De h duidt hier op de snelheidsindex, die 210 km/h bedraagt.
De snelheidsindex van een band wordt op de zijkant ervan vermeld, na het draagvermogen. In dit voorbeeld is de snelheidsindex W, wat betekent dat de band wettelijk is goedgekeurd voor snelheden tot 270 km/h.
De Wegenwacht zal in sommige gevallen een prop in de band aanbrengen op de plek waar het gat in de band is ontstaan.
De reparatie van een band begint bij € 50 per band. En dat is dan inclusief demontage, montage en balanceren. Voor een los wiel is deze prijs vanaf € 35 per band. De uiteindelijke kosten kunnen hoger uitvallen.