Van de Porsche Cayenne-modellen zijn de betrouwbaarste jaren 2009, 2019 en 2018. Er zijn slechts een paar klachten en geen enkele die ernstig zijn geweest. Hoewel 2020 ook betrouwbaar is, zijn de gegevens niet overtuigend omdat het een recent model is.
Voor zo'n sportieve auto valt dat zeer goed mee. Bij een regelmatig onderhoud blijven de kosten beperkt: iets meer dan 400 euro voor een klein onderhoud en iets meer dan 1.000 euro voor een groot onderhoud. Goed om op voorhand te weten: met zijn hoge gewicht en vermogen vreet de Cayenne remblokjes zoals Obélix zwijnen.
Tip voor sportieve bestuurders: koop een Cayenne met dynamische chassiscontrole (PDCC) en een actieve ophanging (PASM). Cayennes zijn over het algemeen rijkelijk uitgerust, maar ook complex. Check daarom alle functies alvorens je je handtekening plaatst.
De actieradius zou tussen de 23 en 44 km liggen, afhankelijk hoeveel energie opnieuw wordt gewonnen. De maximumsnelheid die op elektrokracht gehaald kan worden, ligt op 135 km/h. De capaciteit van de (vloeistofgekoelde) batterij bedraagt 14,1 kWh. Porsche legt het accupakket onder de laadvloer.
Eerste generatie Boxster/Cayman modellen zijn tegenwoordig ook vrij goedkoop, hetzelfde geldt voor oudere Cayenne en Panamera modellen. Dit komt vooral omdat de productieaantallen van deze auto's mijlenver hoger liggen in vergelijking met welk 911 model dan ook.
De Porsche 924 is ook een van onze favoriete auto's die in waarde stijgt vanwege de lagere investeringsprijs, ongeveer $ 10.000. Als u wilt investeren in oldtimers, raden wij u de Porsche 911 van 1965-1980 of de Porsche 924 van 1975-1988 aan. Beide vormen een uitstekend investeringsvehikel voor 2022.
In de categorie sportwagens rijdt de Porsche 911 Carrera S vooraan met 59,8 procent waardevastheid.
Laat je overigens niet zomaar verleiden door die 'lage' aanschafprijzen: de 996 – en een Porsche in het algemeen – is een dure auto om in te rijden. Dat betekent dat onderhoud al heel snel heel duur wordt, en dat je wat vaker naar de garage moet dan met de gemiddelde Suzuki Swift.
De Porsche Cayenne Coupé met 340 pk kost minimaal 124.000 euro. Voor de Cayenne Turbo Coupé brengt Porsche minimaal 207.800 euro in rekening. Ter vergelijking: een normale Cayenne met 340 pk begint bij 113.300 euro. Voor de Cayenne Turbo ben je minimaal 200.300 euro kwijt.
De Porsche Cayenne is leverbaar in 9 uitvoeringen. De prijzen van de Cayenne lopen uiteen van 107.273 tot 228.518 euro. De snelste Porsche Cayenne accelereert in 3.8 seconden naar 100 km/h.
Elke nieuwe Porsche wordt af-fabriek geleverd met Mobil 1 motorolie. Porsche werkt al jarenlang samen met Mobil, dat voor elk model de perfecte olie ontwikkelde. Ook de raceauto's van Porsche maken gebruik van Mobil 1.
Ongeacht het model of het productiejaar, de meeste Porsches zijn uitzonderlijk gebouwd en ze bieden ook een hoop indrukwekkende technologie en technische oplossingen. Porche's missie om verbazingwekkende prestaties te leveren is zeker duidelijk op het moment dat je je ogen op het prijskaartje legt.
Waaruit bestaat de kleine beurt voor uw Porsche? Onze technici controleren onder meer slijtagegevoelige delen zoals banden en remmen. Motorolie en oliefilter worden tijdens het periodieke klein onderhoud ververst en vernieuwd.
Porsche is niet alleen betrouwbaarder dan Mercedes-Benz, maar verslaat ook andere Duitse luxe automerken zoals BMW, Audi, en VW. Volgens de ranglijsten van J.D. Power is het meest betrouwbare Porsche model op de markt de Porsche 911, terwijl het minst betrouwbare Porsche model de Porsche Boxster is.
Het verbruik van deze personenauto is gemiddeld 14,90 liter per 100 km en hij weegt 2220 kg. De APK is geldig tot 04-03-2023 en de wegenbelasting bedraagt gemiddeld € 392,58 per kwartaal.
De meest bruikbare: 991 Carrera 4S (2013- …)
De nieuwste 911 is de veiligste, comfortabelste en gemakkelijkst beheersbare van allemaal. Je merkt bijna niets van zijn bijzondere architectuur: de vier aangedreven wielen garanderen gebruik in alle omstandigheden. Nooit was een 911 zo stabiel.
PDK staat voor Porsche DoppelkupplingsGetriebe, wat dubbele koppeling versnellingsbak betekent. Wat DSG is voor de Volkswagen of Seat, is de PDK voor een Porsche, een automatische versnellingsbak met een supersnelle schakeling.
Vier jaar lang 15.000 kilometer per jaar Boxster rijden kost afgerond € 1.100 per maand. Een vijf jaar oude occasion is een kleine € 230 goedkoper, met een tienjarige duik je daar maandelijks nog eens € 200 onder. Zo'n € 650 per maand voor het rijden in een Porsche, dat is eigenlijk een koopje.
Hoewel we alle soorten motoriseringen hebben meegenomen in het onderzoek, dus ook diesels en elektrische auto's, blijken auto's met een benzinemotor of benzine-hybride's het meest waardevast. Niet geheel verrassend zijn het vooral Japanse en Duitse crossovers en SUV's die het goed doen in deze lijst.
De Renault Zoe i Dynamique Nav en Hyundai i40 SE Nav vallen namelijk in het rijtje met auto's met de meeste afschrijving, namelijk de Renault met 29,3% procent na drie jaar en de Hyundai 29,7%.