Elke automatische incasso kunt u binnen 8 weken zelf terugboeken. Dit heet storneren. Zorg wel dat u de rekening dan op een andere manier betaalt. Alleen een onterechte incasso hoeft u niet te betalen.
Terugstorten via de bank
U kunt de bank vragen om de onterechte incasso terug te boeken. Dit kan binnen 13 maanden na de afschrijving van het bedrag. U moet dan zeggen waarom u het bedrag terug wilt hebben. Uw bank controleert eerst of u een geldige toestemming gaf voor de automatische incasso.
Ben je het niet met de incasso eens en wil je hem stopzetten? Trek dan in internetbankieren (tijdelijk) je incassomachtiging in. Dit kan tot en met de werkdag voor het afschrijven van de incasso.
Als je een bedrijf hebt gemachtigd om automatisch geld van je rekening af te schrijven, dan kun je deze machtiging wijzigen of stopzetten door bij dat bedrijf een schriftelijk verzoek in te dienen. Neem contact op met het bedrijf om af te stemmen hoe je dit het beste kunt regelen. gebruiken.
Neem contact op met de verkoper :
Zodra u de terugkerende betalingen hebt geïdentificeerd, kunt u contact opnemen met de handelaar of serviceprovider die bij de transacties hoort. De meeste bedrijven hebben een klantenservice die u kan helpen met het annuleren van abonnementen of het stoppen van automatische betalingen.
Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent. Betaald is betaald. Zelfs een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar. Enkel wanneer de fout bij de thuisbankmodule en dus buiten jezelf ligt, kan je je bank vragen om het per vergissing overgemaakte geld te recupereren.
Het is eenvoudig om een geplande betaling in te stellen vanaf uw ING-rekening, het is net zo eenvoudig – en snel – om deze te bewerken of te annuleren via de ING-app of Online Bankieren . Let op, het kan tot 2 werkdagen duren voordat de wijziging van kracht wordt. U kunt ook geen wijzigingen aanbrengen op dezelfde dag dat een geplande betaling verschuldigd is.
Een betaling kan alleen direct teruggedraaid worden als het een automatische incasso gaat. Dit kan eenvoudig via je bankieren app tot acht weken na de datum van de afboeking. Als u zelf geld naar een verkeerd rekeningnummer stort (losse overboeking) is het helaas niet vanzelfsprekend om het geldbedrag terug te krijgen.
Om een DebiCheck-incassoopdracht te annuleren, neemt u contact op met het debiterende bedrijf (Clientele 0113203000) . U kunt ook bellen naar 0860102043 om naar uw dichtstbijzijnde filiaal te gaan om de incasseringsopdracht te stoppen.
Als je een koop op afstand doet, bijvoorbeeld via internet of telefonisch, geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen deze termijn kun je als je spijt krijgt je aankoop ongedaan maken. Dit mag zonder reden.
Je kunt iDEAL-betalingen niet annuleren: ze zijn direct en kunnen niet ongedaan worden gemaakt. Neem rechtstreeks contact op met de handelaar en volg het retourproces. Controleer je rekening voor een terugbetaling via bankoverschrijving op de volgende werkdag.
NL10INGB0005300114 met tegenrekening naam ING Bank NV. NL13ABNA0506417344 met tegenrekening naam ABN AMRO Bank NV.
Zelf overgeboekt naar de verkeerde
Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen. Jouw bank neemt contact op met de bank waar de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.
Hoe kan ik overgemaakt geld terugboeken? Dat ligt eraan hoe je de overboeking hebt gedaan. Bij een automatische incasso kun je een overboeking storneren, wel zo handig. Tot acht weken na de datum van afboeking kan je - in principe zonder reden op te geven - daar je bank opdracht toe geven.
Een bankrekening kan geblokkeerd worden om verschillende redenen, zoals bijvoorbeeld fraude, witwassen of het niet naleven van de algemene voorwaarden van de bank. Er is geen wettelijke termijn voor hoe lang een bank je rekening mag blokkeren, maar een bank mag niet zomaar je rekening blokkeren zonder geldige reden.
Ook bij een aankoop op afstand hebt u als consument recht op de wettelijke herroepingstermijn van 14 kalenderdagen. De termijn gaat in op de dag na de levering van het goed of het afsluiten van het dienstencontract.
Voor aankopen in de winkel geldt geen bedenktermijn. Je kunt alleen van de koopovereenkomst af als de verkoper daarmee akkoord gaat. Sommige verkopers bieden de mogelijkheid om onder bepaalde voorwaarden de koopovereenkomst achteraf te annuleren. Bijvoorbeeld als het product ongebruikt en onbeschadigd is.
U kunt een in behandeling zijnde debitcardtransactie stoppen door contact op te nemen met de verkoper en de aankoop te annuleren . U kunt ook proberen contact op te nemen met uw bank als u de transactie niet herkent, u vermoedt dat er fraude bij betrokken is of de verkoper niet reageert.
De beste manier om te voorkomen dat een aankoop op uw account wordt gefactureerd, is door rechtstreeks contact op te nemen met de verkoper . Annulering van de aankoop zou in overeenstemming zijn met de algemene voorwaarden van de verkoper. Dit geldt voor zowel eenmalige als terugkerende transacties.
Ongeautoriseerde transacties
Onze Customer Care Specialists zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar. Als u ons niet direct kunt bellen, raden we u aan om uw kaart tijdelijk te blokkeren via de mobiele app. Dit doet u als volgt: Meld u aan bij uw ING App en selecteer de relevante rekening. Tik op BEHEREN > Kaart beheren in de lijst.
Je kan een doorlopende opdracht beëindigen via online bankieren of in je bankkantoor. Let op! Een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar: net zoals bij een overschrijving geldt hier het principe: "Betaald is betaald".
Zelf terugboeken kan alléén bij incasso's
Voor (automatische) incasso's gelden andere regels dan voor een betaling die je zelf hebt bevestigd. Bij de afschrijving vind je dus geen knop 'Terugboeken'. Ook wij mogen het geld niet voor je terughalen.