Het is eigenlijk vrij simpel: wanneer je in een jaar minder kosten maakt voor jouw auto dan de geldende bijtelling, hoef je enkel die kosten als bijtelling te rekenen. Kom je wél uit boven de bijtellingskosten, dan hoef je niet meer te betalen dan de geldende bijtelling.
Zolang je nog geen 500 kilometer privé hebt gereden met een bedrijfsauto kun je kiezen of je wel of geen bijtelling wilt betalen. Als je ervoor kiest om geen bijtelling te betalen, mag je de auto niet privé gebruiken en moet je een sluitende rittenregistratie bijhouden.
Je kunt bijtelling voorkomen door niet meer dan 500 privékilometers per kalenderjaar in je zakelijke auto te rijden. Anders gezegd: je hoeft geen bijtelling te gebruiken als je de auto (bijna) helemaal zakelijk rijdt. Hier moet je de Belastingdienst dan wel een nauwkeurige verantwoording van geven.
Bijtelling afkopen is alleen mogelijk als je een bestelauto hebt die door meerdere werknemers gebruikt wordt. Als je als zzp'er geen rittenregistratie wilt bijhouden, kun je overwegen een verklaring 'Uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto' in te vullen.
Wie deze loonheffing niet, niet op tijd of niet volledig indient, kan een boete krijgen van minimaal € 131,- (niet of niet op tijd ingediend) tot maximaal € 1.319,- (onjuist of onvolledig ingediend).
De bijtelling kun je berekenen door het bijtellingspercentage van jouw auto te vermenigvuldigen met de cataloguswaarde. Stel: de cataloguswaarde van jouw auto is € 20.000. De bijtelling is 22%, dus 0,22 x 20.000 = € 4.400 bijtelling per jaar. Dit komt neer op € 4.400 : 12 = € 366,67 per maand.
Wil je niet extra betalen voor de auto? Dan mag je niet meer dan 500 kilometer per jaar privé rijden. Dit moet je wel kunnen bewijzen.
De hoofdregel is dat na vijf jaar het kortingspercentage vervalt en de bijtelling dus wordt verhoogd naar het standaard bijtellingstarief dat van toepassing was op het moment van aanschaf. Een auto die dus ooit voordelig was in de bijtelling, kan dan een bijtelling van 22% of 25% krijgen.
De bijtelling geldt voor elke auto waarmee u, omgerekend naar een kalenderjaar, meer dan 500 privékilometers rijdt. Rijdt u met geen van de auto's meer dan 500 kilometer privé, dan telt uw werkgever niets bij.
Ondernemers die in een auto van 15 jaar of ouder rijden, kunnen ook in 2024 nog gebruik maken van een gunstige bijtellingsregeling. De bijtelling over een Youngtimer wordt namelijk niet vanuit de cataloguswaarde berekend, maar over de huidige waarde van de auto.
Omdat de bijtelling het inkomen waarover je belasting moet betalen verhoogt, moet je dus meer belasting betalen. Het zou ook kunnen zijn dat je door de bijtelling in een hogere belastingschaal komt. Daardoor kan het netto bedrag van de bijtelling zelfs iets hoger zijn dan waar je eerst op had gerekend.
Hoe werkt bijtelling op loonstrook? Bijtelling wordt indirect op uw loonstrook weergegeven. Bijtelling wordt bij het brutosalaris opgeteld, omdat de Belastingdienst dit bedrag ziet als 'loon in natura'. Op het loonstrookje staat meestal 'Privégebruik auto', met daarbij het desbetreffende bedrag.
U kunt een tweede auto ook op de zaak zetten als u deze minstens 10% zakelijk gebruikt. Alle kosten zijn aftrekbaar, minus de bijtelling voor privégebruik. Een alternatief is een volledig elektrische auto met een bijtelling van 4%.
Wanneer u op zoek bent naar een lage bijtelling auto dan is de kans groot dat u bij een elektrische auto uitkomt. Elektrische auto's hebben een lagere bijtelling dan benzineauto's. Een benzineauto heeft een bijtelling van 22%.
Volledig elektrische auto's krijgen een korting op de bijtelling. Daarvoor geldt het lagere bijtellingstarief van 16% in 2023. Hiermee stimuleert de overheid elektrisch rijden. Het voordelige bijtellingstarief voor elektrische auto's wordt de komende jaren geleidelijk verhoogd.
Een auto zonder bijtelling was de droom van vele automobilisten. Geen extra kosten betalen voor privégebruik van de auto is natuurlijk ideaal. Auto's met 0% bijtelling zijn echter helaas niet meer beschikbaar: dit bijtellingstarief is al een tijdje geleden afgeschaft.
Bijtelling betaal je aan de belastingdienst wanneer je een zakelijke leaseauto ook voor privé kilometers wilt gebruiken. Alleen als je meer dan 500 kilometer per jaar met je zakelijke leaseauto prive rijdt moet je bijtelling betalen. Is dit niet het geval, dan betaal je dus geen bijtelling.
Je schrijft de auto over (via RDW) van je BV naar je privé. De bijtelling voor het privégebruik van de bedrijfsauto kan komen te vervallen (in je loonaangifte/salarisstrook). Vanwege de lage verkoopprijs, geeft je BV aan jou een voordeel voor een bedrag van € 20.000 minus € 1.000 = € 19.000.
Als uw werknemer een auto van de zaak heeft en meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt, moet bijtelling berekend worden. Gewoonlijk is de bijtelling 22% van de cataloguswaarde. Andere percentages zijn ook mogelijk, bijvoorbeeld in het geval van een elektrische auto.
Sinds 1 januari 2019 is het bijtellingspercentage voor privégebruik van een nieuwe volledig elektrische waterstofauto 4 procent.
Na afloop van de 60-maandenperiode gelden vanaf dat moment onderstaande percentages: In 2019 is de verlaging 18% tot een cataloguswaarde van € 50.000.Per saldo is de bijtelling 7%.Boven € 50.000 is dit 25%.
Bijtelling berekenen
Voorbeeld uit de praktijk: Uw leaseauto heeft een cataloguswaarde van €31.500 euro tegen een bijtellingspercentage van 4%. De bruto bijtelling is daarom: €31.500*0.04= €1.260 euro. Voor de netto bijtelling te berekenen moet u de bruto bijtelling vermenigvuldigen met het tarief inkomstenbelasting.
Voor werknemers is een auto van de zaak meestal aanzienlijk goedkoper dan een eigen auto. De inkomstenbelasting over het privégebruik is heel vaak veel lager dan de kosten van de auto. Dat geldt ook als de werkgever een bijdrage voor privégebruik eist. Die bijdrage wordt afgetrokken van de bijtelling.
De Belastingdienst houdt steekproeven.Ze kijkt dan of jouw registratie compleet is en voldoet aan de eisen. Het kan ook zijn dat de Belastingdienst jou vraagt om inzage in jouw agenda of e-mail, om zo te checken of jouw rittenregistratie klopt. Andere instrumenten zijn het controleren van de tankpasgegevens.
In een auto van de zaak kan je zowel zakelijk als privé kilometers maken. Dat kan handig zijn, maar brengt wel kosten met zich mee. Waar moet je eigenlijk rekening mee houden als jij een auto van de zaak rijdt? Van bijtelling tot cataloguswaarde en van eigen bijdrage tot kilometeradministratie.