Voer je een betaling online uit met je creditcard, dan vul je verschillende gegevens in. In ieder geval wordt er altijd gevraagd naar je eigen naam zoals deze op de creditcard staat, evenals het creditcardnummer, de vervaldatum en de driecijferige verificatiecode, ook wel bekend als Card Verification Code (CVC).
Voor het verwerken van de betalingen via creditcard zijn twee werkwijzen mogelijk: Je kunt handmatig een aparte rekening aanmaken en de transacties toevoegen en verwerken. Je kunt de facturen rechtstreeks aan de af- of bijschrijving van de creditcard op je bankrekening koppelen.
Bij een gewone creditcard (niet prepaid) betaalt u altijd achteraf, aan het eind van de maand. Een creditcarduitgever schiet u eigenlijk een maand lang geld voor. Elke betaling die u verricht, wordt direct verrekend met uw creditcardsaldo. Maar u hoeft dit saldo niet onmiddellijk aan te vullen.
Kort samengevat. Geld overboeken van jouw creditcard kan zowel naar de eigen gekoppelde bankrekening als naar andermans bankrekening. Bij een positief saldo op je creditcard is overboeken naar jouw eigen bankrekening gratis. Moet je jouw bestedingsruimte aanspreken, dan zijn er kosten aan verbonden.
Hoe kan ik mijn pincode opvragen? U kunt een herinnering van de pincode opvragen als u bent ingelogd door te klikken op de drie punten rechts bovenaan bij uw Card-overzicht. Kies vervolgens voor "reissue pin". De pincode krijgt u binnen enkele dagen op het bij ons bekende adres toegestuurd.
Je kunt ook pinnen met je creditcard. Dit kan bij betaalautomaten met een Visa- of Mastercard-logo in bijvoorbeeld winkels, restaurants of parkeergarages.
“Een kredietkaart is een betaalkaart die aan je zichtrekening verbonden om uitgaves te betalen. Je kunt er geen geld van overschrijven.” Een positief saldo wordt dus gebruikt om de volgende rekening te betalen. Daarna komt het saldo weer op nul.
Veelgestelde vragen
Een particulier betaalverzoek kan je nooit met creditcard betalen, enkel via iDEAL.
Wat is positief saldo? Je hebt een positief saldo op je Creditcard als je bestedingsruimte ('nog te besteden') groter is dan je limiet.
Met een creditcard (creditkaart) kunt u betalen in winkels, telefonisch reserveren voor bijvoorbeeld theaterkaartjes, aankopen doen via internet en geld opnemen bij geldautomaten. Op een creditcard staat geen IBAN (rekeningnummer) maar een uniek kaartnummer.
Waarom wordt mijn creditcard geweigerd bij een online bestelling? Je creditcard kan geweigerd worden door drie mogelijke redenen: de instellingen voor je rekening en kaart, onvoldoende saldo, of onjuiste informatie. Het kan zijn dat je creditcard niet ingesteld is voor online betalingen.
Daarna voer je de pincode in. Je creditcard heeft een eigen pincode. Net als bij een bankpas wordt de magneetstrip van een creditcard nauwelijks meer gebruikt.
Wat is Card Verification Code (CVC)?
Bij de meeste kaarten (Visa, MasterCard, bankkaarten, enz.) zijn het de laatste drie cijfers van het nummer dat op de handtekeningstrook op de achterkant van uw kaart wordt afgedrukt.
Doe je aankopen met jouw creditcard, dan bouw je kortlopende schulden op die je eind van de maand weer terugbetaalt. Soms kan je echter gespreid terugbetalen, dan betaal je iedere maand een deel terug van het totale bedrag wat je hebt uitgegeven. Inmiddels is dit voor nieuwe creditcardbezitters niet meer mogelijk.
Ja, je kunt met iedere creditcard geld opnemen via een geldautomaat. Dit kan zowel in Nederland als in elk ander land. Op de meeste geldautomaten staan logo's van de verschillende creditcardnetwerken, zoals Visa en Mastercard. Daaraan kun je zien of je met jouw creditcard geld kunt pinnen.
Rabo Betaalverzoek Plus is een betaalverzoek met meer opties. Daarmee kunnen jouw klanten betalen zoals zij willen, dus ook via iDEAL, creditcards of PayPal. Zo reken je eenvoudig af met je klanten in Nederland én in het buitenland.