Het is altijd mogelijk om een elektrische auto tot 100% op te laden bij een openbare laadpaal, een wallbox thuis of bij een snellader. Bij snelladen is het verstandig om de EV (Electric Vehicle) tot 80% op te laden. Vaak vermelden autofabrikanten ook laadtijd tot 80%.
U plugt de stekker van de oplaadkabel in de auto en in de laadpaal en houdt eventueel uw pasje voor de aangegeven plek. De kabel vergrendelt en de lichtjes op de laadpaal worden nu blauw. Klaar met laden? Dan ontgrendelt u de kabel ook weer met uw laadpas.
“Snelladers zijn slecht voor je telefoon, accu of batterij”
Langzaam opladen is niet per se goed, maar een verhitte batterij lijdt wel schade. Tegelijkertijd zijn de batterijen van nieuwe smartphones vaak zo gebouwd dat ze een hogere laadsnelheid wel aankunnen zonder oververhit te raken.
Het is verstandig om de laadtoestand van je batterij ergens tussen de 20 en de 80 procent te houden. De chemische structuur van een lithiumbatterij is namelijk onderhevig aan degeneratie doorheen de tijd.
Tip: laad hier niet meer dan 80% vol. Een snellader is niet bedoeld om de auto helemaal op te laden, maar om je (volgende) bestemming te halen. Een auto laadt het snelst als hij helemaal leeg is - na 50-80% daalt het laadvermogen.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Hoe lang mag je parkeren bij een laadpaal? Over het algemeen zit er geen tijdslimiet aan het parkeren bij een laadpaal. Maar er is ook zoiets als laadpaal-etiquette, die voorschrijft om je auto niet op een laadplek te laten staan als de accu al vol is, onder welk verkeersbord je ook staat.
Het is dan ook onmogelijk om je accu boven de 100 procent capaciteit te krijgen. Dit fabeltje was vroeger overigens wél waar, want 'oude' accu's kon je wel degelijk overladen. Al met al is snelladen dus niet schadelijk voor je telefoon. Een degelijke oplader levert nooit meer vermogen af dan je toestel aankan.
Check je stroomaansluiting
Daarmee laad je thuis een elektrische auto in 10 tot 20 uur op. Veel nieuwbouwhuizen hebben een 3-fasen-aansluiting (3x25A). Dan kun je een laadpaal met meer vermogen (7,4 kW of 11 kW) plaatsen. Daarmee kun je 2 of 3 keer zo snel laden: in 3,5 tot 10 uur.
Als we de kosten berekenen en vergelijken, komen we via het rekenvoorbeeld van ANWB uit op gemiddeld 7,6 cent elektriciteitskosten per kilometer en zo'n 10 cent per kilometer aan brandstofkosten.
Tussen 20 en 80% laden
Daarnaast zie je dat de snellader langzamer laadt als de accu voller is. In de praktijk zul je dan ook met een snellader bijladen wat je nodig hebt totdat je verwacht weer aan een lader te gaan. Eigenlijk probeer je de lading zo tussen de 20 en 80% te houden. Dat is meestal voldoende.
Deze in Nederland rond rijdende elektrische auto's kunnen niet snelladen: Chevrolet Bolt, Fiat 500e, de oudere Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive, Fluence ZE, Twizy, de elektrische Smart en de Tesla Roadster. Bij twijfel: raadpleeg de handleiding van je auto.
Andere factoren die een rol spelen zijn het batterijniveau, dus hoeveel procent je nog overhebt zodra je bij een lader aankomt, en de temperatuurhuishouding van het accupakket. "Is het accupakket op temperatuur, dan kan de opgegeven laadsnelheid eerder gehaald worden dan wanneer het pakket nog koud is.
Normaal genomen kun je je elektrische auto zonder problemen drie weken tot een maand laten staan. Dat geldt voor een auto met verbrandingsmotor, maar ook voor een elektrische auto. Wil je op safe spelen, dan is het wel handig om de accu voordat je hem wegzet redelijk te hebben opgeladen.
Thuis opladen met je elektrische auto
Stroom uit je eigen stopcontact kost over het algemeen 0,22 euro per kilowattuur. Reken op ongeveer 8 euro om de accu van de ŠKODA CITIGOe iV te vullen. Vervolgens kun je 260 kilometer* rijden, wat neerkomt op slechts 3,10 euro per 100 kilometer*.
Bel de hulpdiensten. Zij zullen de sleepdienst naar je toe sturen. De sleepdienst sleept je naar de dichtstbijzijnde laadpaal. Dit kan een snellader zijn, maar ook een gewone openbare laadpaal.
Hoe lang rijden om accu op te laden? Na het starten van de auto moet je minimaal een half uur gaan rijden. Het heeft dus geen zin om 5 minuten te gaan rijden. Dit heeft als reden dat dynamo tijd nodig heeft om de accu op te laden.
Lidl plaatst bij 10 vestigingen snelladers waar klanten voor niks hun elektrische auto kunnen opladen.
Laadpaal 11kW: 3,7kW (omdat 16A over 1-fase) > totale laadtijd 12 uur.
USB-C snellader voor Samsung (Android)
Met meer dan 250 reviews / beoordelingen en ervaringen kun je het beste gaan voor de orginele snellader van Samsung, deze wordt geleverd met laadsnoer.
CHAdeMO – deze kabels en stekkers bieden snel opladen met een capaciteit tot 50kW DC. Ze zijn meestal wel beschikbaar bij openbare oplaadpunten. Deze soort kabel is compatibel met een verscheidenheid van merken waaronder Toyota, Honda, Nissan, Mazda, en Mitsubishi.
Snellaadpalen en normale laadpalen herkennen
Normale laadpalen herken je aan een maximaal laadvermogen tot 22 kWh. Snellaadpalen herken je aan een laadvermogen vanaf 43 kWh.
Moet ik bij een oplaadpunt voor elektrische auto's ook betalen voor het parkeren? Ja, u moet een parkeervergunning hebben of betalen voor het parkeren. Bekijk Elektrische oplaadpunten gebruiken. Daar leest u hoe u een oplaadpunt gebruikt, waar de laadpunten zijn en wat het kost om uw voertuig op te laden.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Je kunt een auto gewoon opladen als het regent. In principe is de stekker zo beveiligd, dat er geen (regen)water in kan lopen.