Spuit de auto zelf jaarlijks in met Tectyl of Dinitrol om de auto te beschermen tegen roest. Of laat het voor een optimale behandeling bij een garage doen. Daar kunnen ze de kans op roest aan de onderkant en op holle plekjes onder de auto nog kleiner maken door de carrosserie te verzinken.
Voorkomen van roest
Roestvorming kan echter goed voorkomen worden door een paar keer per jaar te controleren of het metaal in je kozijnen, deuren en meubels goed afgedicht is met een primer of lak. Open plekken die in contact komen met water en zuurstof kunnen namelijk gaan roesten.
Tectyleren is een anti-roest behandeling, waarbij het metaal zo wordt behandeld dat het wordt beschermd tegen corrosie en roesten. De naam is afkomstig van het product Tectyl, ontwikkeld en gevoerd door de firma Valvoline. Tectyl bestaat al meer dan 75 jaar.
De prijs van de behandeling is afhankelijk van de staat van de auto en het type auto. Als prijsindicatie geldt dat een complete Dinitrol behandeling ongeveer € 850,- kost voor een Mini. Een volledige behandeling voor een Citroën DS kost ongeveer € 1.250,-.
Omdat roest hardnekkig is en zich op verschillende plekken kan begeven, is het van belang dat de roest ook vanuit de binnenkant van uw auto bestreden wordt. Door gaatjes in het chassis te boren en deze met behulp van een spuitpistool te injecteren met Tectyl-vloeistof, wordt de roest ook van binnenuit bestreden.
Dankzij de Hammerite Metaallakken met roestwerende werking heb je dus een goed en handig product in handen om te gebruiken als roestwerende verf . Ook een voordeel is dat je met Hammerite Metaallak geen primer of grondverf nodig hebt bij ferrometalen.
Conserveringslaag aanbrengen
Allereerst worden de gaten in de holle ruimtes afgesloten met bijvoorbeeld Dinitrol Boor Pluggen 10 Mm. Daarna worden inwendige holle delen behandeld met Dinitrol 1000 Penetrant, deze wax penetreerd goed en druppeld bijna niet na. Dinitrol 1000 Penetrant geeft een wasachtige beschermlaag.
Dinitrol ML wordt aangebracht op alle aangetaste en roestgevoelige delen van de auto. Niet alle roest kan worden verwijderd, daarom dringt Dinitrol ML door tot in de roestlaag en stop daar het roestproces. Deze laag zorgt ervoor dat holle ruimtes worden gevuld. Vocht en vuil kunnen het metaal niet langer bereiken.
WD-40 Multi-Use Product verwijdert geen roest, maar beschermt alles wel tegen roestvorming. Vergeet dus niet om je spullen te besproeien met WD-40 ter bescherming van het oppervlakte. Dit voorkomt toekomstige roest, dat scheelt ook weer een berg werk.
Gebruik van epoxyharsen. De verf is op basis van epoxyharsen, wat de beste bescherming biedt tegen roest, chemische producten en zuren, en dat bovendien, indien nodig, een optimale aanhechting van meerdere lagen verf mogelijk maakt.
Miralvlakvet/Antiroestvet verdringt water,is ongevoelig voor zout- en alkalische oplossingen, dringt in spleten en metaalverbindingen en verhinderd elektrostatische corrosie. Heeft uitstekende antiroest en waterresistente eigenschappen.
Wat is vliegroest? Vliegroest bestaat uit de ingebrande en geroeste ijzerdeeltjes die bijvoorbeeld op de lak van een auto terecht zijn gekomen. Deze ijzerdeeltjes komen vaak van de remschijven en remblokken.
Citroen en zout: maak een papje van een halve, uitgeperste citroen en twee theelepels zout. Wrijf de roestvlekken in de kleding ermee in, laat het een uurtje (liefst in de zon) intrekken en spoel het kledingstuk daarna goed uit met koud water. Was de kleding vervolgens zoals normaal met Omo.
Vaak is het al mogelijk de vliegroest te verwijderen met een doekje en een klein beetje water en schoonmaakmiddel. Als dit echter niet genoeg is, raden we u aan om gebruik te maken van een zogeheten Inoxi Restore Spray. Hiermee kunt u de vliegroest gemakkelijk verwijderen, zonder dat het materiaal beschadigt raakt.
Audi, BMW en Renault zijn volgens Auto Bild het best bestand tegen roestvorming. Met sommige modellen van Ford, Peugeot en Citroën is het minder goed gesteld. De 3 grootste kanshebbers op roest zijn volgens het blad de Honda Jazz, Citroën C4 Cactus en Nissan Quashquai.
Aluminium en magnesium hebben namelijk last van zogeheten 'galvanische corrosie' wanneer ze in contact komen met andere materialen. ,,Als er vocht bij bepaalde verbindingen komt, kunnen de verbindingen van binnenuit gaan roesten.
De roestomvormer werkt door middel van een chemisch proces, waarbij de roest tot in de kern wordt verwijderd. Het proces van de roestomvormerkan het beste vergeleken worden met een verbrandingsproces. De roest wordt als het ware verbrand, hierbij wordt de roest tot diep in de poriën vernietigd en verwijderd.
Je kunt het zonder primer of grondverf direct over roest aanbrengen. Je hoeft dus niet urenlang te schuren of te ontroesten want Hammerite spuitlak hecht uitstekend. Het stopt het roestproces en geeft maar liefst 8 jaar roestbescherming.
Hammerite Menie is een roestwerende loodvrije grondverf op terpentinebasis en kan zowel binnen als buiten gebruikt worden. Deze grondverf kan direct op ijzer en staal aangebracht worden en is uitermate geschikt voor ondergronden die moeilijk te ontroesten zijn, omdat het direct over roest gebruikt kan worden.
Auto bodem of onderkant tectyleren
Het heeft geen zin om tectyl aan te brengen op geroeste onderdelen. Oké, je ziet de roest even niet, maar die gaat wel door met het metaal aanvreten. Tectyl lost de roest immers niet op. Je moet dus oudere, roestige onderdelen eerst goed ontroesten.
RE: Hoe tectyl te verwijderen? met een brander warmstoken en afsteken, pas op het brandt wel. Daarna met de staalborstel op de haakse slijper erover heen en het meeste is weg. Met wasbenzine veeg je de laatste resten weg.
Van roest van binnenuit is sprake als de roest begint vanuit het binnenste van bv. een deur, kokerbalk, spatbord enz. Als je in zo'n geval de roest ziet, zit er dus al een gat of gaatje!