Zet de fiets zo veel mogelijk buiten beeld, bijvoorbeeld in een afgesloten schuur of garage. Zet de fiets met een kettingslot vast aan de schuur. Plaats bijvoorbeeld een muuranker of beugels met anti-inbraakschroeven. Maak gebruik van bewaakte stallingen én maak de fiets vast aan het fietsenrek.
In de Integrale Veiligheidsmonitor wordt geen getal gepubliceerd. Wel geeft de monitor cijfers voor het percentage mensen dat slachtoffer is van fietsdiefstal en het percentage per 100 inwoners dat fietsdiefstal ervaart. Dat laatste is hoger, omdat één persoon meer dan één keer per jaar slachtoffer kan zijn.
Er is een aantal mogelijkheden om je fiets beter te beveiligen, naast het op slot zetten met tenminste twee sloten. Maak je fiets bijvoorbeeld altijd vast aan een verkeerspaal, fietsenrek of aan iets anders wat stevig in de grond staat. Zo kunnen de dieven je fietsen niet zomaar optillen en wegdragen.
En net als vorig jaar is de e-bike het meest gewild. Er zijn schrikbarend meer elektrische fietsen gestolen dan het jaar ervoor. Sterker nog; de e-bike wordt het meest gestolen, gevolgd door de 'gewone' stadsfiets.
Je moet de ketting net zo lang in elkaar draaien totdat er zo veel spanning op komt te staan, dat een schakel of het hangslot knapt. De makkelijkst te stelen fiets heeft een krakkemikkig ringslotje, zegt Theo.
Bij Sparta betaal je 2,95 euro per maand voor track and trace en allerlei extra functies op je app (Sparta Smart Connectiviteit). En voor nog eens 3 euro per maand is je fiets ook verzekerd bij ENRA.
Sinds enkele maanden kun je bij fietsenmakers ook een GPS laten inbouwen van het Nederlandse bedrijf Tracefy. Die tracker kost 179 euro. Daar komt een abonnement voor connectiviteit bij, dus weten waar je fiets is en andere functies zoals ritinformatie, geofence en bewegingsalarm.
Van de meeste gestolen fietsen wordt geen aangifte gedaan. Doe je dat wel én staat je framenummer geregistreerd, dan heb je ongeveer 1 op 20 kans dat je fiets wordt teruggevonden. Maar we willen je niet ontmoedigen, want er zijn ook genoeg succesverhalen.
ART-1 is een 'instapmodel': je voorkomt hiermee dat je fiets wordt gestolen wanneer je even weg bent, bijvoorbeeld een boodschap doen. Voor elektrische fietsen wordt (op zijn minst) ART-2 aangeraden, of ART-3.
Voor je elektrische fiets adviseren we twee sloten, waarvan één kettingslot. Hiermee zet je je fiets gemakkelijk vast aan een paal of hek. Alle fietssloten met een ART-2-keurmerk en hoger voldoen voor zowel je e-bike als je gewone fiets.
Het speciaal voor het kraken van AXA-ringsloten gemaakte gereedschap staat bij de politie bekend als een 'Poolse sleutel'. De eerste 'Poolse sleutels' doken in Zwolle op. Het werkt als volgt: de dieven slaan het gereedschap in het slot en draaien met een hefboom de sleutel om.
Diefstal van een fiets is strafbaar gesteld in de artikelen 310 e.v. Wetboek van Strafrecht. Naar wettelijke omschrijving staat hier een maximale gevangenisstraf van 4 jaren op gesteld.
Deze sticker wordt meestal onder de blanke laklaag aangebracht, zodat verwijdering van een dergelijke sticker duidelijke sporen op het frame achterlaat. De plaats van de sticker kan per merk en type van de fiets verschillen. Doorgaans wordt voor plaatsing van de sticker een zichtbare plaats op de zadelbuis gebruikt.
Steeds meer nieuwe elektrische fietsen worden tegenwoordig standaard uitgevoerd met een ingebouwde GPS tracker. Ook zijn er steeds meer bedrijven die zich specialiseren in GPS trackers met abonnement, zoals Tracefy, waarbij opsporing van je e-bike inbegrepen zit.
Een op je fiets bevestigde gps-zender is verbonden met een simkaart, zoals bijvoorbeeld in je telefoon, die de locatie doorgeeft aan je smartphone. In sommige gevallen kun je op een app zien waar je fiets is én waar die heen gaat, bij andere moet je dat overlaten aan de leverancier van het track-and-tracesysteem.
De speed pedelec, ook wel high speed e-bike genoemd, kan tot 45 kilometer per uur halen.
Wat kost een fietsverzekering? De premie van de fietsverzekering hangt af van het soort fiets dat je verzekert, de dekking die je kiest, de postcode waarop je woont en de verzekeraar die de verzekering aanbiedt. Een gewone fiets van € 500,- verzeker je al voor een paar euro per maand.
Bedrijven kunnen via het fietsdiefstalregister controleren of ze gestolen fietsen in- en verkopen. Ook medewerkers van gemeentelijke fietsdepots maken veel gebruik van het fietsdiefstalregister. Zij komen gestolen fietsen tegen als zij (stations)fietsenstallingen opruimen.
Het slot op het achterwiel telt voor een dief maar half: de fiets staat wel op slot, maar nergens aan vast. De dief kan de fiets eenvoudig oppakken en meenemen. Elders zal de fietsendief het slot in alle rust kunnen verwijderen. Juist een slot waarmee de fiets ergens aan vast staat, bepaalt of de fiets meegaat of niet.
De gestolen fietsen worden aan particulieren doorverkocht als goedkope tweedehands fiets. Of de fiets gaat het criminele cirquit in en wordt door opkopers meegenomen. Deze verkopen de fietsen ook weer door aan anderen. De conclusie van de economische blog is duidelijk: het probleem is onoplosbaar.