Dit bereken je door je verkoopprijs te verminderen met je kostprijs. Zo weet je je winst per product. Je afzet maal je winst per product is je transactieresultaat.
Het bezettingsresultaat is gelijk aan de werkelijke productie (WH) minus de normale productie (N) vermenigvuldigd met de bijdrage per product aan de contante kosten (C/N). Waarbij de C staat voor de contante kosten. Het bezettingsresultaat = (WH-N) * C/N.
Het verkoopresultaat = afzet × (verkoopprijs – kostprijs). In de voorcalculatie is het bedrijfsresultaat gelijk aan: 1 de verwachte omzet – de verwachte kosten; 2 het verwachte verkoopresultaat + de verwachte budgetresultaten.
Het verwachte bezettingsresultaat geeft aan of de constante kosten van een onderneming naar verwachting worden terugverdiend. Er ontstaat een verwacht bezettingsresultaat als de verwachte afzet afwijkt van de normale afzet.
Om de totale dekkingsbijdrage te berekenen wordt de volgende formule gebruikt: totale dekkingsbijdrage = afzet × (verkoopprijs – variabele kosten per product)
Commerciële kostprijs = fabricagekostprijs + verkoopkosten per product.
We kunnen dit budgetresultaat berekenen door alle deelresultaten te berekenen en bij elkaar te tellen of door de werkelijke kosten te verminderen met de toegestane kosten. Het bezettingsresultaat geeft aan in welke mate de constante kosten worden gedekt (terugverdiend).
De verkoopprijs is opgebouwd uit de netto inkoop- of productieprijs + de kosten + de nettowinst + de btw.
Voor het berekenen van de nettowinstmarge gebruiken we de nettowinst. Dat is de brutowinst minus alle bedrijfskosten. De nettowinst deel je vervolgens door het totaal van de omzet. Dan kun je het percentage marge berekenen.
Definitie. De voorcalculatie bestaat uit het berekenen van de kostprijs en verkoopprijs en het verwachte bedrijfsresultaat.
Welke productieomvang: Werkelijke productie = aantal producten wat daadwerkelijk geproduceerd is. Begrote productie = aantal producten die je naar verwachting volgend jaar gaat maken. Nijgt naar de werkelijke productie.
Dat niveau van de productie dat naar schatting gemiddeld in de loop der jaren zal worden bereikt. Wordt bepaald op basis van historie en toekomstverwachtingen en is van belang voor de bepaling van de benodigde capaciteit en de kostprijs.
Bereken de netto inkoopprijs
De verkoopprijs bestaat uit de netto inkoop- of productprijs + kosten + nettowinst + BTW. Om de verkoopprijs van een specifiek product te bepalen, gaan we uit van de netto inkoopprijs van het product. De netto inkoopprijs is de prijs zonder btw.
Winstmarge berekenen
In het voorbeeld hierboven is de winstmarge als percentage van de verkoopprijs dan: (€ 100 – € 80) / € 100 = 20%. En als opslag op de inkoopprijs (€ 100 – € 80) / € 80 = 25%.
Je drukt de brutowinstmarge uit in en percentage van de inkoopprijs of inkoopwaarde. Je kunt hiervoor de volgende formule gebruiken: (Omzet – kostprijs van producten) / omzet * 100%.
Als een winkel een product inkoopt voor 10 euro en weer verkoopt voor 20 euro is er eenvoudig gesteld een winstmarge van 10 euro. Maar op beide bedragen wordt een BTW tarief van 21 procent berekend.
U vermenigvuldigt de vergoeding (exclusief btw) met 9% of 21%.Dit btw-bedrag telt u op bij de vergoeding. Uw totaalprijs is dan inclusief btw.
Als een ondernemer/bedrijf marge-goederen doorverkoopt dan wordt er alleen btw verrekend over de winst omdat over de inkoopsprijs al eens btw betaald is. De term “marge” maakt de ondernemer hierop attent. Zodoende zijn goederen van een particulier, automatisch marge-goederen.
Het gerealiseerde budgetresultaat is gelijk aan het verschil tussen de toegestane kosten en de werkelijke kosten. Je kunt het gerealiseerde budgetresultaat ook berekenen als de som van alle deelresultaten uit de nacalculatie: Variabele kosten: er kan sprake zijn van een prijsresultaat en/of een efficiencyresultaat.
De integrale kostprijs bevat alle kosten van een organisatie, doorbelast in de verschillende kostprijzen. De Amerikanen spreken ook wel van 'absorption costing', omdat de kostprijs alle kosten heeft geabsorbeerd.
Bij verschillenanalyse vergelijk je een budget, datgene wat je gepland hebt aan kosten en hoeveelheden, met de werkelijkheid. Hoe hebben we het er achteraf van afgebracht? Je gaat kijken waar de afwijking precies zit. Dan kun je vervolgens gaan onderzoeken hoe dat dan wel kwam.
De kostprijs komt onder meer tot stand door de inkoopprijs die hij betaalt voor het aantal producten dat hij verkoopt. De verkoopprijs moet echter niet alleen de kosten voor inkoop dekken, maar ook de maandelijkse vaste kosten van de ondernemer.
Wat is een goede winstmarge? De “juiste” winstmarge bestaat niet omdat marges en rendementen daaruit sectorspecifiek zijn. Een supermarkt kan bijvoorbeeld met een nettowinstmarge-tegen-omzet van 1% redelijk scoren, terwijl in de luxesector een goed jaar 18% oplevert.