Je berekent het conversiepercentage als volgt: aantal behaalde doelen/aantal sessies * 100% Een simpel voorbeeld is een webshop die 100 bezoekers heeft gehad, en 10 bezoekers hebben een aankoop gedaan (een doel behaald). Het conversieratio is dan 10/100*100% =10%.
Bij de conversieratio wordt het aantal doelen of transacties gedeeld op het aantal sessies vermenigvuldigd met 100. Het is een methode om in Google Analytics te zien hoe succesvol de website is met betrekking tot het converteren van bezoekers. Om deze ratio begrijpen is het verstandig om de ruwe data te verfijnen.
Met een conversie wordt het aantal bezoekers bedoeld dat overgaat tot een transactie. Een transactie kan bijvoorbeeld de aankoop van een badkamer zijn.
De gemiddelde conversie ligt al vele jaren tussen de 3% en de 4%. Dat betekent dus dat op de meeste webshops ongeveer drie tot vier van iedere honderd bezoekers een conversie uitvoeren. Is jouw conversieratio hoger dan 4%? Dan doe je het beter dan gemiddeld.
Hoe kun je de conversieratio berekenen? Je conversiepercentage bereken je door het aantal bestellingen te delen door het aantal bezoekers. Stel dat jouw webshop honderd bezoekers had en drie mensen hebben iets besteld, dan had je een conversie van drie procent.
Er zijn twee soorten conversies te onderscheiden, namelijk micro en macro. Micro en macro conversies worden ook wel zachte en harde conversies genoemd. Een micro conversie is een vorm van conversie die indirect leidt tot een verhoging van omzet.
Kiezen voor hoge conversie betekent dat uw pensioen op de ingangsdatum meteen wordt verhoogd. U krijgt dus direct maandelijks een hogere pensioenuitkering. Kiest u geen conversie dan begint u met een lager pensioen, maar deze wordt dan wel jaarlijks verhoogd met 3%.
Het minimale dat je moet halen is eigenlijk echt wel tussen de 1 en 2%. Dus heb je 100 bezoekers per dag dan zou je theoretisch gezien 1 à 2 bestellingen per dag moeten hebben.
Een hogere conversie betekent dat meer van je bezoekers klant worden. Je haalt dus meer resultaat uit je bestaande bezoekers en dat kan erg interessant zijn.
Conversie of in het Engels conversion is een term die in marketing staat voor het converteren van de status die een consument heeft. Dit kan van een geïnteresseerd persoon naar een betalende klant zijn, of iemand die niet bekend is bij een organisatie die contactgegevens achterlaat.
Wat is remarketing? Met remarketing kun je advertenties weergeven aan mensen die eerder je website hebben bezocht of je mobiele app hebben gebruikt. Als mensen bijvoorbeeld je website verlaten zonder iets te kopen, kun je met het gebruik van remarketing hen opnieuw bereiken door middel van relevante advertenties.
Het conversieratio
De conversieratio wordt ook wel het KPI (key performance index) voor webshops genoemd. Deze ratio beschrijft immers in hoeverre oriënterende bezoekers op jouw website daadwerkelijk een kopende klant worden.
Macro conversies zijn vaak contactformulieren of totale aankopen, dus bijvoorbeeld het kopen van een t-shirt op een website. Micro conversies zijn vaak acties, zoals het downloaden van een e-book, aanmelden voor een wekelijkse e-mail of het klikken op een telefoonnummer.
80% van de webshops maakt geen of weinig winst.
4% van de webshops draait 85% van de omzet, waarvan het merendeel ook nog eens buitenlandse webshops zijn. Denk maar aan Bol, Coolblue, Amazon of Zalando. Elk jaar worden deze reuzen groter. Sommige shops hebben bovendien niet de bedoeling om direct winstgevend te zijn.
Ruim 80 procent van de online ondernemers heeft nog nooit een modaal inkomen verdiend met de webwinkel. Ongeveer de helft heeft een jaaromzet van minder dan 10.000 euro. En bijna één op de drie webwinkeliers heeft nog nooit een euro winst gemaakt.
Als je kijkt naar de netto winst aan het einde van de keten kan je gemiddeld uitgaan van winstmarges van 1 tot 10%. Als je alles dus op orde hebt, er zijn talloze webshops met negatieve netto winstmarges. Zeer grote winsten zijn überhaupt lastig want er is altijd concurrentie en er is altijd een factor 'inkoop'.
U en uw ex-partner kunnen ervoor kiezen om het ouderdomspensioen en het bijzonder partnerpensioen waar uw ex-partner recht op heeft, volledig los te koppelen van uw pensioen. Uw ex-partner krijgt dan een eigen recht op ouderdomspensioen. Dit heet conversie.
Zoals eerder besproken, is remarketing een onderdeel van jouw online marketing strategie en kan je remarketing advertenties gebruiken. Hiervoor heb je een advertentieplatform nodig, zoals Google Ads, Facebook Ads & LinkedIn. Dit zijn de meest bekende, maar je hebt nog andere waaronder bijvoorbeeld Criteo.
Remarketing (ook wel retargeting genoemd) is een manier van gericht adverteren waarmee je je bedrijf, producten of diensten nogmaals onder de aandacht brengt van mensen die er al interesse in hebben getoond. Een gebruiker die jouw website heeft bezocht, heeft – hoogstwaarschijnlijk – interesse in wat jij aanbiedt.
Je berekent het conversiepercentage als volgt: aantal behaalde doelen/aantal sessies * 100% Een simpel voorbeeld is een webshop die 100 bezoekers heeft gehad, en 10 bezoekers hebben een aankoop gedaan (een doel behaald). Het conversieratio is dan 10/100*100% =10%.