Marktaandeel Parfitt Collins
Het marktaandeel dient berekend te worden door P*H*VII: (P) Cumulatieve penetratiegraad: totaal aantal afnemers van merk in een bepaalde periode ten opzichte van het potentiële aantal afnemers.
Je berekent je marktaandeel door je omzet van vorig jaar te delen door je bruikbare afzetmarkt van vorig jaar. Het percentage wat hieruit komt is je marktaandeel van vorig jaar.
Het relatieve marktaandeel wordt berekend door het eigen marktaandeel te delen door het marktaandeel van de grootste concurrent, om de verhouding tussen het eigen marktaandeel en die van de grootste concurrent te achterhalen.
Albert Heijn sluit een bijzonder jaar af met een marktaandeel van 35,9% in Nederland (bron: NielsenIQ), een stijging van 0,9%pt ten opzichte van 2020.
Marktaandeel is het percentage van de totale som aan opbrengsten of verkopen binnen de sector waarin een bedrijf actief is. De onderneming die het grootste aandeel heeft binnen een sector is de marktleider.
Als een bedrijf een groot marktaandeel heeft betekent dit dat ze een groot percentage van de markt bedienen. Marktaandeel is een belangrijke indicator van zakelijk succes en zodoende kan het vergroten van marktaandeel worden gezien als het hoofddoel van marketing.
Albert Heijn heeft nog altijd het grootste marktaandeel (35,9 procent) van de Nederlandse supermarktketens, voor Jumbo met 21,8 procent. Dat meldt marktonderzoeker Nielsen IQ. Met een omzet van 44,6 miljard euro boekten de supermarkten een relatief beperkte groei van 1,7 procent.
Vermenigvuldig het aantal producten x verkoopprijs. Voorbeeld: u verkoopt per dag 3 laptops in uw computerwinkel x € 700 = € 2.100 x 6 dagen = € 12.600 per week x 48 weken = € 604.800 omzet per jaar En u verkoopt 2 tablets per dag x € 400 = € 800 x 6 dagen = € 4.800 x 48 weken = €230.400.
Het omzet – of afzetaandeel is de omzet of afzet van het merk bij de wederverkopers gedeeld door de totale omzet of afzet bij die wederverkopers in de betreffende productsoort. Het omzetaandeel kan ook worden gezien als het marktaandeel van dat merk bij de wederverkopers van dat merkt.
Het marktaandeel is onder meer interessant omdat het iets zegt over de positie van een product of merk ten opzichte van de concurrentie, zowel in absolute omvang als de ontwikkeling van de grip op de markt. Het marktaandeel vertelt hoe dominant een merk is en wat de belangrijkste tegenspelers zijn.
Omzet is de term voor alle inkomsten van een bedrijf in een bepaalde periode. De hoogte is afhankelijk van het aantal verkochte producten en diensten (afzet) en de bijbehorende verkoopprijs.
Afzet is de hoeveelheid producten/diensten die een bedrijf in een bepaalde periode verkoopt. Omzet is het totale geldbedrag dat een bedrijf ontvangt voor de verkochte goederen/diensten in een bepaalde periode.
Marktgroei
Dit betekent; hoeveel procent de markt waar het product zich in bevind, gegroeid is de afgelopen jaren. Een markt wat boven de 10% groeit is aantrekkelijk. De marktgroei bereken je volgens de onderstaande formule: (nieuwe omzet totale markt – oude omzet totale markt ) : oude omzet x 100% = marktgroei.
Zo'n 85% van alle Duitsers kopen regelmatig bij ALDI. De producten gelden als goed en goedkoop. Experts schatten de omzet op zo'n 83 miljard Euro, 7 miljard meer dan de grootste concurrent LIDL. Bijna 40% van alle levensmiddelen wordt in Duitsland bij discounters als ALDI en LIDL gekocht.
Albert Heijn heeft veruit het meeste winkels, zo'n 360 meer dan Jumbo, en het hoogste marktaandeel per winkel 0,036%. Maar waarschijnlijk heeft Albert Heijn ook de duurste winkels op de beste locaties, die brengen dan wel het meest op maar wat houdt je eraan over?
Grootste van Europa in 2018
Marktonderzoekbureau Planet Retail verwacht dat Lidl in 2018, 45 jaar na opening van die eerste Lidl-winkel, het grootste supermarktconcern van West-Europa wordt met zo'n 80 miljard euro omzet. Vorig jaar behaalde Lidl's moederconcern zo'n 68 miljard euro omzet.
In de BCG matrix worden marktgroei en marktaandeel van de producten (of dienst) van een bedrijf tegen elkaar afgezet. Hierdoor kan een bedrijf bepalen of ze moeten investeren in een product of juist moeten de-investeren, of zelfs helemaal met het product moeten stoppen.
Een marktleider is de organisatie die de markt aanvoert in een bepaald marktsegment. Doorgaans wordt hierbij specifiek gerefereerd aan het marktaandeel, maar soms wordt in uitzonderlijke gevallen ook een speler als marktleider beschouwd zonder dat deze het grootste marktaandeel heeft.
De share of wallet is het percentage van de totale uitgaven dat de klant voor een specifiek onderdeel bij uw bedrijf besteedt.
Simpel gezegd bekijkt u bij 'marktpotentieel berekenen' welk gedeelte van de markt al klant bij u is en welk percentage van de markt nog niet. Zo weet u welke bedrijven uw product of dienst zouden kunnen afnemen, maar dat nog niet doen.