Je kunt dit doen door zelf te blazen (in dat geval moet je goed uitkijken dat je geen benzinedampen inademt), maar je kunt het ook doen met een luchtcompressor. Als de luchtdruk hoger wordt in de benzinetank wordt de benzine in de lange slang geduwd en zal het naar de jerrycan gaan stromen.
Om de onderkant van de behuizing te reinigen kantel je de maaier naar achteren, zodat de bougie naar boven steekt. Als je de grasmaaier op zijn zijde kantelt, kan er olie in de luchtfilter of de uitlaat terechtkomen en veel schade veroorzaken.
Verwijder de opvangbak en maak de binnenkant schoon met een handborstel. Je kan ook de behuizing van de grasmaaier afborstelen om grof vuil en gras te verwijderen. Gebruik vervolgens een vochtige doek om de buitenkant van de grasmaaier schoon te vegen en om aangekoekt vuil te verwijderen.
Gazonmaaiers met benzine moeten worden gekanteld zodat de bougie naar boven wijst. Dit voorkomt dat de olie uit het motorcarter stroomt en het luchtfilter, de vergassing en de cilinderkop overstroomt. De brandstoftank moet indien mogelijk volledig worden geleegd.
Stappen voor het verversen van de olie van de grasmaaier
Verwijder de peilstok en leg deze op een schone doek. Maak de olieaftapslang los. Verwijder de dop voorzichtig en laat de slang zakken in een geschikte olie opvangbak. Sluit de dop na het aftappen goed af en bevestig de slang aan de zijkant van de motor.
Nee, je kunt ook je carburateur zonder carburateurreiniger schoonmaken. Een speciaal reinigingsmiddel is echter wel beter. Je beschermt namelijk de bewegende delen met het middel. Wil je geen carburateur reiniger gebruiken dan kun je wd40 als oplossing nemen.
Gebruik carburatie reiniger en een tandenborstel om de buitenkant van je carburateurs grondig schoon te maken. Beoordeel de staat van de aanzuigrubbers bij je carburateurs. Het aanzuigen van valse lucht is een van de belangrijkste oorzaken van slecht lopende motoren.
Een grasmaaier gaat gemiddeld 10 jaar mee, mits deze goed is onderhouden. Een grasmaaier die niet goed is onderhouden gaat soms maar enkele jaren mee. Uiteraard is het wel sterk afhankelijk per model. Goedkope grasmaaiers gaan vaak een stuk minder lang mee dan de wat luxere uitvoeringen.
De benzineknop is de zachte knop (meestal rood of zwart) op de behuizing van de grasmaaier. Hierdoor pomp je de benzine in de motor. Druk niet te vaak op de knop, anders komt er te veel benzine in de motor.
Handgrasmaaiers worden aangedreven door jezelf. Door deze voort te duwen middels je handen ontstaat een roterende beweging in de kooi van de maaier. De messen beginnen te roteren en maaien tijdens de voortgaande beweging het gras. Er zitten voor- en nadelen verbonden aan deze methode.
In de meeste versies kan met de hand middels een blaasbalg vloeistof in de hoogst gelegen container worden opgezogen. Zodra deze vloeistof op een lager niveau in de slang komt dan het niveau in de container, gaat het stromen. Het natuurkundige principe dat hierachter zit is de wet van de communicerende vaten.
Een hevel, of sifon, is een middel om een vloeistof uit een vat te verwijderen. Hiervoor wordt een slang of buis gebruikt waarvan de ingang ondergedompeld is in de te verwijderen vloeistof en de uitgang lager is gepositioneerd dan het vloeistofniveau in het vat.
Als de carburateur schoon is moet deze grondig worden gespoeld met stromend water en vervolgens zeer goed gedroogd om oxidatie te voorkomen. Dit drogen kan gebeuren door het gebruik van perslucht.
Ultrasoon reinigen carburateurs
Voor het ultrasoon reinigen van CV (motorfiets) carburateurs zijn de kosten (gemiddeld1) : € 30,- per stuk. € 50,- voor een set van 2. € 80,- voor een set van 4.
Simpel en kort door de bocht
In dit buisje -de sproeier- staat de benzine precies tot aan de rand. Wanneer er lucht door de carburateur stroomt, ontstaat er een onderdruk die de benzine uit de sproeier zuigt. Die kan dan in de langsstromende lucht verdampen.
Een carburateur reiniger van Overweg Olie reinigt carburateurs en onderdelen van brandstofinjectiesystemen snel en adequaat. Het verwijdert gom en vernis in het brandstofsysteem, maakt de automatische choke, sproeiers en injectienaalden schoon en voorkomt bovendien onregelmatig stationair draaien van de motor.
Wat is Remreiniger? Remreiniger is een zeer krachtige reiniger en ontvetter waarmee u vuil, vet, olie, smeer en remvloeistof kunt verwijderen van auto-onderdelen. Zoals de naam al doet vermoeden is remreiniger met name bedoeld voor het reinigen van uw remonderdelen.
Optie 1: Tickopur TR3 (verwijdert ook aluminium oxidatie – witte aanslag) is voor het ultrasoon reinigen van carburateurs te gebruiken in een dosering van 4 á 5 procent en bij een temperatuur van 45-50 graden Celsius. ➤Tickopur TR3 – 2 liter is goed voor maar liefst 50 liter oplossing.
Het verschilt per grasmaaier om de hoeveel uur je de olie ververst. Bij viertakt-grasmaaiers ververs je de olie de eerste keer na ongeveer 5 werkuren en daarna om de 25 uur. Kijk in de handleiding voor het aangeraden aantal uren voor jouw specifieke type grasmaaier.
Over het algemeen wordt hiervoor olie gebruikt van het type SAE30. De hoeveelheid is afhankelijk van uw type motor. Voor de kleinere grasmaaiers is dit meestal 0,6 Liter. Indien u geen olie heeft van het type SAE30, kan u ook olie gebruiken van het type 5w30, 10w30 of 15w30.
De meest voorkomende oliën voor motoren voor tuinmachines variëren van SAE 5W30 tot 10W40. Voor professionele diesels zelfs 15W40.