Eigenschappen van de ideale gastvrouw of gastheer
Een goede host(ess) is vriendelijk, spontaan en enthousiast. Daarnaast is communicatie heel belangrijk. Je moet goed in staat zijn iedere gast vriendelijk en op de juiste manier te woord te staan.
Wat is gastheerschap? Volgens encyclopedie Ensie is gastheerschap “het verzorgen van een gast en hem of haar oprechte aandacht bieden, met als doel de gast zich zo welkom mogelijk te laten voelen”.
Gastvrijheid, ook wel hospitality genoemd, wordt in de encyclopedie als volgt beschreven: “gastvrijheid is het gebruik gastvrij te zijn, en ook het gastvrij handelen zelf, dat wil zeggen, en ontvangen en onderhouden van gasten, bezoekers of vreemdelingen, in vrijheid en goede wil.”
Gastvrijheid ontstaat bij een gezonde optelsom van gastheerschap en gastgerichtheid. Van oprechte aandacht voor de klant/gast tot uit het hart antwoord geven op vragen. Professioneel blijven is daarbij een uitdaging, de lijn tussen persoonlijk en zakelijke is op zo'n moment ineens dun.
Denk aan een goede samenwerking binnen teams. Een gastvrije inrichting, communicatie naar gasten (online en offline), benodigde middelen, gastgerichte processen en beslissingsbevoegdheden. Maak gastvrij zijn voor jouw medewerkers mogelijk!
Vriendelijkheid & enthousiasme: een goede Gastvrouw bezit deze twee eigenschappen. Representatief: als Gastvrouw ben jij het visitekaartje van het bedrijf. Dus alles wat jij doet, zorgt voor een mening over het bedrijf!
Gastgerichtheid is de tastbare en registreerbare wijze waarop een dienst geleverd wordt aan een gast. Gastheerschap is naar beste kunnen, vanuit je hart, een gast oprechte aandacht, veiligheid en comfort bieden (Mood Maker, Hokkeling en De la Mar, 2012).
Gemiddeld basissalaris
Het gemiddelde salaris voor a gastheer/gastvrouw (m/v) is € 11,78 per uur in Nederland.
Hoeveel verdient een Gastvrouw gemiddeld in Nederland? Een Gastvrouw in Nederland verdient gemiddeld € 1.970 bruto per maand. Salarissen variëren van € 1.675 (laag) tot € 2.270 (hoog).
Om de gast tevreden te stellen is het daarom belangrijk dat de medewerkers gastgericht zijn. Dit betekent een goed inlevingsgevoel, zeer flexibel zijn, grote mensenkennis, goed kunnen luisteren en communiceren en het leuk vinden om iets voor andere mensen te kunnen betekenen.
'Voor de hand liggend, maar niet minder belangrijk is glimlachen. In theorie is een glimlach een teken van onderdanigheid, maar het helpt zeker om gastvrij over te komen. Met een glimlach zeg je: 'Ik ben ok, ik ben geen bedreiging, ik ben vriendelijk naar jou.
In het kort. Als zelfstandig gastheer of gastvrouw werk je met name in restaurants of hotels. Jij zorgt ervoor dat het aan de gasten niks ontbreekt. Je heet iedereen welkom, geeft advies bij hun menukeuze en je zorgt voor een goede afhandeling van de administratie.
Gastvrijheid in de horeca is alles wat jouw gasten het gevoel geeft dat ze met zorg en aandacht behandeld worden. Het draait om alle touchpoints en ervaringen die ervoor zorgen dat de gast zich gewaardeerd en op z'n gemak voelt.
De overtreffende trap van klantvriendelijk ondernemen is 'hostmanship'. Dit omvat de 'menselijke' bejegening van klanten, de empathie, de deskundigheid van de dienstverleners en het echt willen oplossen van een klantprobleem.
- De brief aan de Hebreeën vermaant de christenen: 'En vergeet de gastvrijheid niet; door haar hebben sommigen zonder het te weten engelen onthaald. ' (Hebr 13,2) Engelen laten altijd een geschenk achter als ze gastvrij worden ontvangen.
In bijna alle culturen en religies is gastvrijheid een deugd of zelfs een verplichting. Gastvrij zijn is vaak diep verankerd in onze persoonlijke waarden; je zou het kunnen vergelijken met eerlijkheid. Ieder mens liegt weleens. Als de vraag wordt gesteld of je eerlijk bent, zullen de meeste mensen volmondig ja zeggen.
En inmiddels is ook gebleken: Organisaties waar hospitality onderdeel is van de cultuur realiseren hogere omzetten, een snellere groei en langdurige klantrelaties. Er is een hogere medewerker-tevredenheid en men heeft minder moeite om talent te binden en te boeien.
Gastbeleving is de optelsom aan ervaringen die een hotelgast heeft vanaf het moment dat deze boekt tot na het uitchecken. Gastbeleving speelt zich ook online af, een plek die vaak vergeten wordt door hoteliers in hun strategie voor een optimale gastbeleving. Bij GuestCompass noemen we het ook wel “online gastbeleving”.
affect, gastvrijheid, genegenheid, hartelijkheid, sympathie.
Hospitality betekenis: van kernwaarde naar gedrag.
Hospitality is weliswaar een synoniem van gastvrijheid, maar in de praktijk is het veel meer dan een warm onthaal en goede service. Hospitality omvat de beleving van elk moment dat jouw gasten en medewerkers bij jouw organisatie ervaren.