Een plan van aanpak wordt ook wel eens een projectplan genoemd. In een plan van aanpak staan de voorwaarden op basis waarvan het project wordt uitgevoerd. Het komt voor het eerst aan bod bij de initiatiefase van een project en vormt de basis voor de andere projectfasen.
De inleiding van je plan van aanpak heeft als doel het onderwerp van je onderzoek te introduceren en de relevantie ervan aan te tonen. Daarnaast geef je achtergrond informatie over het onderwerp en laat je duidelijk aan de lezer zien wat er in je plan van aanpak beschreven staat.
'Plan van Aanpak' en 'Projectplan' zijn hetzelfde
En je kan dus ook en Plan van Aanpak maken voor een project. Om aan te geven dat het plan over een project gaat gebruiken sommigen ook wel de naam 'Projectplan'.
Met een plan van aanpak weet je niet alleen wat je gaat onderzoeken, maar ook hoe en wanneer. Zo breng je een duidelijk structuur aan in je onderzoek. Dat is erg prettig voor jou en je begeleiders. Je kunt hiermee je voortgang goed bewaken en je begeleiders kunnen jou tijdig bijsturen als dat nodig is.
P6-Methode omvat de volgende zes stappen: • opstarten van het project (Stap 1); • inrichten van het project (Stap 2); • maken van het Plan van Aanpak (Stap 3); • uitvoeren van het project (Stap 4); • opleveren van het projectresultaat (Stap 5); • afsluiten van het project (Stap 6).
In de eerste alinea van de inleiding introduceer je het onderwerp waarover de rest van het document gaat. Je kunt dat heel sobertjes doen: Mijn onderzoek gaat over de effectiviteit van het financiële stelsel. Maar dan is het maar zeer de vraag of je daar de lezer mee pakt.
In je inleiding introduceer je je onderwerp, stelt de probleemstelling op en vertelt je doelstelling en je onderzoeksvragen. Verder maak je een korte beschrijving van de onderzoeksopzet en maak je een leeswijzer.
Hierin staan alle onderdelen in de juiste volgorde en wordt steeds uitgelegd wat je moet schrijven. Ook is er al een inhoudsopgave voor je gemaakt. Met de handige vragen die hierin gesteld worden, wordt je Plan van Aanpak een invuloefening!
Zo worden in het projectplan afspraken gemaakt tussen de opdrachtgever en de projectleider. De afspraken gaan onder andere over welke feiten, situaties en bovenliggende organisatiedoelen de opdracht te maken heeft (achtergrond), de ongewenste situatie (probleem) en welke uiteindelijk opgelost moet gaan worden (doel).
SMART-principe
Specifiek: beschrijf precies wat gedaan moet worden. Meetbaar: geef een norm aan om te kunnen meten of het doel is gehaald. Acceptabel: zorg voor voldoende draagvlak bij de betrokken partijen. Realistisch: de doelstellingen moeten haalbaar zijn.
Inleiding Schrijf bij het hoofdstuk 'Inleiding' in het kort iets over het project: de opdracht (wat wil de klant dat je voor hem doet, en waarom wil de klant dat je dit doet) en over de aanpak van de groep.
De scope is een omschrijving van dat wat gedaan moet worden. Dit geldt voor de scope van een project, de scope van een deelopdracht, maar ook voor de scope van een contract. De scope van het project betreft het werk dat moet worden gerealiseerd om het doel te bereiken.
Deze matrix biedt een overzicht op hoog niveau van de rapporten die nodig zijn of wettelijk zijn vastgelegd om tegemoet te komen aan de informatienoden van de verschillende interne en externe actoren.
Aan de andere kant is er ook een meer theoretische benadering van projectbeheer, de projectaanpak. Dit laatste is een verzameling van methodes om een project (bijvoorbeeld een ICT-project binnen een bedrijf om een bedrijfsproces te optimaliseren) succesvol te plannen en uit te voeren.
In de aanleiding beschrijf je de achtergronden die hebben geleid tot jouw onderzoek. Wat is de aanleiding van jouw onderzoek? Wat heeft ertoe geleid dat jij onderzoek gaat doen? Dit zijn vragen die je jezelf moet stellen tijdens het schrijven van de aanleiding.
Het onderzoeksvoorstel bestaat uit een titelpagina, inhoudsopgave, inleiding, theoretisch kader, hoofd- en deelvragen, onderzoeksopzet, planning en literatuurlijst. Houd er echter wel rekening mee dat onderwijsinstellingen andere eisen kunnen stellen aan de opbouw van het onderzoeksvoorstel.