Om met rallysport te starten is voor zowel de rijder als de navigator een opleiding nodig. Kijk bij LEREN om te zien waar je terecht kunt. Nadat je geslaagd bent, begint het natuurlijk pas. Je mag zelf gaan rallyrijden of navigeren.
Alleen het inschrijfgeld voor een rally bedraagt in Nederland al rond de 650 euro. Daarnaast heb je natuurlijk de brandstofkosten, het onderhoud en ontkom je er niet aan dat er af en toe wat stuk zal worden gereden. Ook zul je soms overnachtingskosten moeten maken tijdens een rally.
Hiervoor moet je met goed gevolg een theorie- en praktijkexamen afleggen. Dit theorie- en praktijkexamen kun je afleggen bij verschillende racescholen in Nederland. Beginnende coureurs mogen al vanaf hun 15e jaar toetreden tot de autosport, mits ze in dat jaar 16 worden.
Voor een rally licentie moet je tenminste 18 jaar oud zijn en in het bezit zijn van een (B) rijbewijs. Een rally cursus is een driedaagse cursus waar je alles leert over de regels, het rijden, het maken van pacenotes en alles wat er bij komt kijken.
Om een Rally licentie aan te kunnen vragen moet een navigator met goed gevolg een theorie-examen afleggen. Een rijder moet met goed gevolg een theorie- en praktijkexamen afleggen. Dit theorie- en praktijkexamen kunt u doen bij een KNAF erkende rallyschool.
Voor 15.000 euro kun je al een seizoen racen
De KNAF schat dat je voor een seizoen van maximaal acht races niet meer dan 15.000 euro kwijt hoeft te zijn. De aanschaf van de auto en de ombouwkit zijn in het bedrag opgenomen.
Om te kunnen racen, heb je allereerst je racelicentie nodig. Om die in bezit te krijgen moet je een racecursus volgen, dat kan bijvoorbeeld bij de door de legendarische Nederlandse autocoureur opgerichte Rensportschool Zandvoort. Zorg in ieder geval voor een goede helm en handschoenen.
Elke raceschool heeft zijn eigen instructeursgroep en zijn eigen unieke lesmethode. Bij veel racescholen zit ook een beknopte theoretische opleiding in het programma inbegrepen, waardoor beginnend coureurs een goede basis krijgen aangeleerd voor het KNAF licentie-examen.
De rally duurt meestal twee dagen. Er worden tijdritten (étappes specials) gereden, met daartussen toeristische verbindingsstukken. Er wordt meestal gereden met omgebouwde off-roadmotoren voorzien van wegbanden en aangepaste vering.
Een autocoureur doet mee aan races, bijvoorbeeld een rally. In het begin kost dat alleen maar geld. Als je geluk hebt, kun je er uiteindelijk ook geld mee verdienen. De meeste autocoureurs zijn mannen, maar er zijn ook vrouwen die als hobby of beroep autoracen kiezen.
Het hangt van het type, de staat, de klasse, de opties en nog veel meer af. Een tweedehands kart schaf je soms al voor een paar honderd euro aan, terwijl een nieuwe schakelkart maar zo € 10.000,00 kan kosten. Het voordeel van een eigen kart is dat de baanhuur meestal meevalt; voor zo'n € 50,00 rijd je een hele dag.
Goedkoop is karten niet: 2.000 tot 3.000 euro per jaar ben je gemiddeld zeker kwijt als je het als serieuze sport wilt beoefenen.
Je kan je racelicentie al halen vanaf € 1.195,00 met je eigen auto of vanaf € 1.695 met een echte raceauto van KWH Racing. Hiervoor krijg je de theorie- en praktijkles, het doktersonderzoek en het examen. Er van uitgaande dat je geslaagd bent, kan je na 24 uur je Racelicentie bij de KNAF aanvragen.
Met welke kosten moeten we als rijder dan rekening houden? De eerste kosten, direct te voldoen bij de registratie bedragen €595,-. Dit zijn de registratiekosten voor de zes Eurol NK Autocrosswedstrijden van dit seizoen.
Rijders mogen pas in de Formule 3 starten zodra ze een jaar ervaring in een andere eenzitter-klasse op hebben gedaan. Voor afgelopen seizoen traden Callum Ilott en Alessio Lorandi in de voetsporen van Verstappen, zij het met minder succes dan de Nederlander.
Stockcar F3 is een kids stockcarklasse van kinderen vanaf 4 tot en met 12 jaar. Het doel van de Stockcar F3 klasse is om kids te laten meegroeien naar het stockcar racen. De races zijn demonstraties waarbij plezier en het op doen van ervaring belangrijk zijn, er is geen competitie aspect.
U heeft een racelicentie nodig. Deze wordt ook wel de KNAF Racelicentie genoemd. De Nederlandse autosportbond, de KNAF, is dan ook de partij die deze licenties verstrekt. Een racelicentie is het bewijs dat u alle benodigde vaardigheden voor het racen bezit.
Op dit moment staat er al een prijs van 132.500 euro op de helm, die tijdens de afsluitende Grand Prix van het seizoen uitgereikt wordt aan de hoogste bieder.
Hoewel de motor het kloppende hart van de auto is, zijn er nog een heel aantal andere onderdelen die onmisbaar zijn voor Formule 1-auto's. Zo wordt de motor gekoppeld aan een versnellingsbak: kosten hiervoor lopen vanaf 400.000 euro op tot rond de 800.000 euro.
Om dat tegen te gaan is het budgetplafond ingesteld en in 2022 mogen de Formule 1-teams $ 145,6 miljoen uitgeven gedurende het seizoen. Ter vergelijking; voorheen gaven teams als Mercedes en Red Bull jaarlijks zonder pardon meer dan $ 250 miljoen uit.
De meeste coureurs zijn begonnen met karten, zo ook bijvoorbeeld Max Verstappen op deze kartbaan in België. De kartsport is gemakkelijker om in te stromen en daarnaast toegankelijk voor kinderen; de autosport is meestal pas vanaf ongeveer 15 jaar mogelijk.