Hoe word je een Fietsenmaker? Er is een mbo-opleiding (niveau 2) tweewieltechniek (fietstechnicus). Deze opleiding is uitermate geschikt voor het beroep van fietsenmaker, en bereidt de fietsenmaker in spe voor op de veranderende arbeidsmarkt.
Het aanvangssalaris van een Rijwielmonteurs e.d. bedraag meestal tussen de € 1.332 en € 1.960 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 1.581 en € 2.288 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Een fulltime fietsenmaker verdient ongeveer 1.900 euro in de maand. Wanneer je een BBL opleiding volgt of net van school komt, ligt het salaris eerder rond het minimum. Zij moeten het vak nog onder de knie krijgen en ervaring op doen. Een ervaren fietsenmaker kan maximaal rond de 2.300 euro per maand verdienen.
De opleiding Fietstechnicus is beschikbaar als BOL-opleiding en BBL-opleiding. Je krijgt 2 jaar lang les en praktijk op niveau 2. Tijdens de opleiding werk je aan 'prestaties'. Dit zijn praktijkopdrachten zoals je ze (later) ook in het bedrijfsleven gaat maken.
Het beroep van fietstechnicus is veelzijdiger dan veel mensen denken. Door de opkomst van de e-bike komt er meer diepgaande kennis bij kijken. Het werk is afwisselend en u bent lekker met uw handen bezig. Er is ontzettend veel werk beschikbaar, nu en in de toekomst.
Dat doe je natuurlijk als leerling fietstechnicus. Je zit dan 1 dag per week op school (veelal betaald door de werkgever) en werkt hiernaast 4 dagen in een fietsenwinkel. Je verdient dan als 18 jarige ongeveer €840,00 bruto per maand.
Wat verdien ik na de opleiding Eerste Fietstechnicus? Na je opleiding start je op ongeveer 2035 euro bruto*. Na 5 jaar verdien je ongeveer 2494 euro bruto per maand.
Een Fietstechnicus in Nederland verdient gemiddeld € 2.335 bruto per maand. Salarissen variëren van € 1.985 (laag) tot € 2.690 (hoog).
Het loon van een fietshersteller: 1.515 euro netto - Jobat.be.
Uiteraard kun je dit ook bij de plaatselijke fietsenmaker laten doen maar dit kost je vaak tussen de 75 en de 100 euro. Bereid je voor, de eerste keer is niet altijd even gemakkelijk. Waarschijnlijk zal het eerste wiel dat je gaat spaken je wel 2-3 uren kosten.
Gemiddelde marge in de fietsenhandel is 35% en dat is heel normaal. Als een dealer heel erg veel op voororder koopt gaan de marges wat omhoog maar niet veel.
Wat verdient een Verkoper (fiets & brommer) in loondienst? Startsalaris zonder ervaring ongeveer € 1.700 bruto per maand. Gemiddeld salaris ongeveer € 2.100 bruto per maand. Salaris met meer dan tien jaar ervaring ongeveer € 2.500 bruto per maand.
Als fietsenmaker werk je in de vakgebied fietstechniek. De werkzaamheden bestaan uit afmonteren van nieuwe fietsen volgens checklist, onderhoud en reparaties van fietsen, voeren van reguliere onderhoudsbeurten. Denk aan het vervangen van de remmen, zadel of de trappers.
Circa 25% van de werknemers fietst naar het werk en een kwart van hen voldoet aan de beweegnorm alleen al door regelmatig naar het werk te fietsen.
Geld: minstens € 1.540 besparing
De gemiddelde autokilometer met een kleine middenklasser kost circa € 0,43. Een kilometer fietsen kost slechts € 0,08. Woon je 10 kilometer van je werk en ga je 20 dagen per maand op-en-neer gedurende 11 maanden per jaar, dan bespaar je met de fiets jaarlijks € 1.540.
De hindernissen zijn ook persoonsge- bonden: (1) gebrek aan tijd om te fietsen, (2) te slecht weer, (3) gebrek aan zelfdiscipline om te fietsen, (4) boodschappen doen, en (5) gebrek aan energie om te fietsen.
Omdat het fietsen zo ontzettend bij Nederland hoort, kom je niet gauw op het idee dat een fiets in Duitsland wel eens goedkoper zou kunnen zijn. Toch is het zo. Soms is dat een kwestie van simpelweg een lagere Duitse prijs voor een identiek product, zoals bij de ebikes van Flyer, maar dat is een uitzondering.
Het verschil in kwaliteit zit hem voornamelijk in het materiaalgebruik. Zo zijn staal en aluminium doorgaans goedkoop en zijn frames van carbon en titanium duurder geprijsd. Het verschil zit hem voornamelijk in het productieproces en grondstofkosten.
In Duitsland ligt de BTW bovendien 2% lager dan in Nederland en België. Dit scheelt al gauw €100 op de luxere elektrische fietsen. Fietsen hoort ontzettend bij Nederland, daarom kom je niet gauw op het idee dat een e-bike in Duitsland goedkoper is. Toch is het zo!
Ondanks dat een slag in je fietswiel niet direct gevaarlijk is, is het wel aan te raden om het slag in het wiel van je fiets te repareren. Zelfs de kleinste afwijking kan onder de verkeerde omstandigheden tot gevaarlijke situaties leiden, ook al zal dit meestal niet het geval zijn.
Er zijn slechts 2 oorzaken van spaakbreuk: 1. Ongelijke trekkracht (spaakspanning) in de spaken. Er hoeft maar 1 spaak een te grote afwijking mbt trekkracht te hebben ten opzichte van alle anderen en het euvel gaat op den duur geschieden.