Een persoonlijk begeleider helpt ouderen om zelfstandig te (blijven) leven. Het gaat om één op één-ondersteuning. De begeleider biedt persoonlijke ondersteuning en hulp bij de persoonlijke verzorging vanwege een niet-medische oorzaak. Gezelschap: Iemand om mee samen te zijn, te praten en activiteiten te ondernemen.
Geef antwoord op vragen of twijfels die bij ouderen leven. Bied maatwerk: bedenk samen met ouderen creatieve oplossingen voor eventuele obstakels. Kleinschalige activiteiten werken vaak goed. Ook moet je activiteit liefst interactief zijn en niet te lang duren.
Ondersteunings- en begeleidingsmethodieken
Hierbij wordt goed gekeken wat de cliënt nog kan, waar hij moeite mee heeft of krijgt en wat hij niet meer kan. Belevingsgerichte ouderenzorg richt zich onder andere op zoekend reageren, positieve contactmomenten en de belevingswerelden van de cliënt en professional.
Het grootste deel van de 65-plussers zit op Facebook en gebruikt WhatsApp, ongeveer een derde gebruikt deze kanalen zelfs dagelijks. Ook nieuwsbrieven en direct mailing zijn effectieve middelen om in te zetten.
Het is belangrijk dat u in beweging blijft. Een half uurtje per dag bewegen zorgt voor een betere conditie en vertraagt het verouderingsproces. Er zijn allerlei mogelijkheden om sportief bezig te zijn. Denkt u maar aan tennis, zwemmen, wandelen, fietsen, nordic walking, dansen, gymnastiek, fitness, yoga en tai chi.
Wensen en behoeften ouderen
De wensen en behoeften van ouderen liggen op verschillende levensdomeinen en zijn heel divers. Ouderen vinden het belangrijk om mobiel te blijven zodat ze zelfstandig kunnen blijven wonen, onafhankelijk kunnen blijven en (sociale) activiteiten kunnen blijven ondernemen.
Het oplossen van eenzaamheid bij ouderen
Vaker bellen en vragen hoe zijn/haar dag was. Vaker op bezoek gaan, gezellig een spelletje doen of samen de krant lezen. Vaker gaan fietsen of wandelen met uw naaste. Echt aandacht schenken aan een oudere.
Oudere werknemers raken meer gemotiveerd door een interessante baaninhoud waarbij voldoende ruimte is voor het gebruiken van opgedane vaardigheden en kennis, sociale interactie en het helpen van anderen.
Lezen is een bijzonder krachtig middel om het brein te prikkelen. Voor het lezen zijn vele hersenfuncties nodig: de waarneming, de taal, het geheugen, het redeneren en het voorstellingsvermogen, de aandacht, en het vermogen om te selecteren tussen hoofd- en bijzaken. Inhoudelijk zijn verhalen brandstof voor het brein.
De regionale kranten zijn met 33% het populairst bij de ouderen. Daarna komen de Telegraaf (27%) en de Volkskrant (14%). De kranten worden het meest gelezen voor het nieuws, maar ook berichten over cultuur & wetenschap (47%), gezondheid (47%) en overlijdensberichten (44%) zijn populair.
Spanning en humor blijken de belangrijkste ingrediënten voor een goed kinderboek. Althans, volgens 26 Groningse groep 5 kinderen die zijn geïnterviewd over lezen. Negen op de tien ouders vindt lezen leuk en leest graag in de vrije tijd.
Verbale en non verbale communicatie
In een gesprek zijn niet alleen de woorden die je zegt belangrijk, de verbale communicatie. Nog belangrijker is de manier waarop je die woorden zegt en hoe je je gezicht of lichaamstaal daarbij gebruikt: de non-verbale communicatie.
Goede communicatie is daarnaast vooral van belang om een vertrouwensrelatie met de patiënt op te bouwen. Vertrouwen is een kernbegrip in de gezondheidszorg. Patiënten hebben als belangrijkste prioriteiten dat de arts hen serieus neemt, open is en goed luistert.
Vertrouwen, gelijkwaardigheid, luisteren, aansluiten, samen op weg zijn, dat zijn belangrijke begrippen in de visie van Begeleiding Op Maat. De uitgangspunten van de PRESENTIE-BENADERING sluiten daarbij aan.
Als stagiaire kan je verwachten dat jou werkbegeleider jou vertelt hoe een dagprogramma eruit ziet en je de afspraken van de afdeling geeft. Ook zal diegene je rondleiden door het gebouw of de instelling.