Lekkage kan ook opgespoord worden met stikstof. Hiervoor heb je een vuladapter voor de service-aansluiting en een slangadapter nodig. Leeg het aircosysteem en vul het vervolgens met maximaal 12 bar stikstof. Controleer minimaal vijf en maximaal tien minuten of de druk in het systeem gelijk blijft.
Vacumeren is een belangrijk onderdeel van een airco servicebeurt. Door goed vacumeren verwijder je vocht en NCG (niet condenseerbare gassen) zoals stikstof en zuurstof. Dat vacumeren moet diep en lang genoeg, anders kan het achtergebleven vocht het koudemiddel en de olie verzuren.
Hoe gaat vacumeren in zijn werk? De installateur zal eerst de leidingen afpersen met stikstof om deze te controleren op zwakke plekken. Hierdoor kan hij lekkage voorkomen of verhelpen. Vervolgens zal de installateur beginnen met het vacumeren en controleren of het vacuüm niet terugloopt.
De range van 0 tot 2000 micron is het normale werkgebied in de koeltechniek. En, om de puristen onder ons tevreden te stellen, de 1000 micron komen overeen met ca. 133 Pascal of 1,33 mbar. STEK-cursisten herkennen hierin de eis om te vacumeren tot onder de 270 Pascal, wat is herleid van 2000 micron.
Er moet minimaal 1,5 bar/25 PSI statische druk in het systeem aanwezig zijn om de compressor te laten werken. Om dat te bepalen moet de statische druk worden afgelezen voordat de motor wordt gestart. Hoge en lage druk moeten bijna gelijk zijn aan beide zijden.
AC-compressoren die beschadigd zijn. Dit is de belangrijkste reden waarom uw airco oververhit kan raken. Dit is met name het geval als uw airco alleen wordt ingeschakeld en de auto opwarmt wanneer deze is uitgeschakeld. Dit is het meest voorkomende probleem bij AC-systemen.
Een te groot temperatuurverschil tussen binnen en buiten kan leiden tot gezondheidsklachten, zoals verkoudheid. Het advies is om het temperatuurverschil tussen binnen en buiten niet groter dan 6 °C in te stellen. Een paar graden koelen is voldoende, het verbetert het leef- en werkklimaat al enorm.
Het wordt aangeraden dat een airco na installatie gevacumeerd wordt. Het vacumeren van de airco houdt in dat alle stoffen die niet condenseren zoals: waterdamp (vocht), stikstof, lucht en stofdeeltjes worden verwijderd. De leidingen worden vacuüm gezogen, zodat al deze gassen uit de installatie wordt gehaald.
In de vacuümtechniek werken we met absolute drukken in millibar (mbar). De toevoeging "absoluut" betekent dat de waarde refereert naar het absoluut perfect vacuüm. Perfect vacuüm heeft een druk van 0,0000 mbara.
Je kan er altijd voor kiezen om je airco apart te laten bijvullen en vacumeren, maar dit zal veel duurder uitkomen. Hiervoor betaal je al snel € 60 à 90. Het is dus voordeliger om meteen voor een groot onderhoud te kiezen.
Ter vergelijking: voor een modern R32-systeem is 0,2 à 0,3 kg koudemiddel per kW capaciteit nodig, tegen 0,1 kg voor een systeem met propaan. Er wordt overigens onderzoek gedaan om de hoeveelheid propaan in installaties verder omlaag te brengen. In een aantal testtoestellen is dat al gelukt.
Bij een koperen waterleiding en messing fittingen is het solderen vrij eenvoudig: de leiding schuren, een beetje S39 erbij, brander aan, en de fitting verwarmen. Daarna is het wachten tot de tinstaaf smelt, waarna de tin door de capillaire werking naar binnen zuigt.
Gemiddeld kun je aanhouden dat de klus 'airco afvullen' eens in de twee jaar moet gebeuren. De prijs is vooraf afhankelijk van hoeveel tijd de vakman bezig is om de airco te vullen. Je kunt ervoor kiezen om de vakman per klus te betalen, maar je kunt natuurlijk ook een onderhoudscontract afsluiten.
Bij slangkoppelingen en andere aansluitingen is altijd een geringe mate van lekkage. Aircosystemen kunnen zo jaarlijks tot wel 10 procent koudemiddel met daarin de olie kwijtraken. Als je dus een systeem hebt waar 800 gram koudemiddel in zit, kun je jaarlijks dus 80 gram kwijtraken.
In het aircosysteem van uw auto zit een zogenaamd 'koudemiddel'. Dit middel kan verdampen of langs rubbers in de auto weglekken. Jaarlijks daalt het peil van het koudemiddel tussen de 8 en 10%. Hierdoor ontstaat er drukverlies waardoor de airco in de auto minder goed koelt.
Een volledig leeg systeem is merkwaardig. Het natuurlijke verlies aan koudemiddel van ongeveer 10 procent op jaarbasis verloopt dus geleidelijk. De gebruiker merkt een geleidelijke afname van het koelend vermogen maar u lijkt een spontaan gebrek te omschrijven zonder klachten vooraf.
Vacuüm maakt men met vacuümpompen, door een gedeeltelijk vacuüm te creëren met het verplaatsen van lucht. Op aarde is hiervoor een vat nodig. Door lucht uit een afgesloten vat te pompen (het vat vacuüm te maken), vermindert de druk in het vat. Hoe meer lucht uit het vat gepompt wordt, hoe lager de druk.
Een vacuümmeter meet de druk onder de atmosferische druk. Normaal gesproken wordt de atmosferische druk als referentie genomen en wordt de vacuümdruk in negatieve waarden weergegeven, dus -1 barg (-15 psig) betekent volledig vacuüm.
Meten van druk
1 bar is 1 kilo dat druk op 1 vierkante centimeter.
Omschrijving VALUE Electrische Vacuumpomp : V-I125Y-R32
Met magneetklep die het vacuüm handhaaft en voorkomt dat de olie terugstroomt in het systeem. Deze Value Vacuümpomp is speciaal ontworpen om te werken met HFC en HFO Koelmiddelen Zoals bijv. R32, 1234yf Het betreft een 1.
Lengte leidingen airco beïnvloedt het rendement
De kortst mogelijke afstand tussen een binnenunit en de buitenunit is drie meter. De maximaal toegestane lengte is afhankelijk van de capaciteitsklasse van de buitenunit.
Aircogas is verantwoordelijk voor de koeling van uw airco. Hoewel dit met veel verschillende gassen gedaan kan worden, zijn R134-a en HFO-1234yf (oftewel R-1234yf) de meest voorkomende. Sinds kort hebben wij zowel voor auto's met het koudemiddel R-134a als met het nieuwe koudemiddel HFO-1234yf de juiste apparatuur.
Volgens de EN378-norm is R410A een A1-koudemiddel: het is niet ontvlambaar en niet giftig. R32 is volgens diezelfde norm een zogeheten A2L-koudemiddel. Dat betekent dat het licht ontvlambaar is en een lage giftigheid heeft.
Zo gebruikt je airco van je auto tot wel 10% van zijn koelmiddel per jaar. Dit is op zich niet zo heel veel, maar het is wel belangrijk om het peil in de gaten te houden. Over het algemeen kan worden gesteld dat je airco vullen eens per 4 jaar moet gebeuren.
Waarschijnlijk zit er te weinig koelmiddel in het systeem, door een lek in het koelsysteem. Wanneer uw airco alleen warme lucht blaast als de auto stil staat, is waarschijnlijk uw ventilator van de condensor defect, dit gebeurd vaak bij onder andere Audi, Volkswagen en Seat voertuigen.