Rij door tot je de derde lijn vanaf het vak geteld waarin je wilt gaan parkeren in het midden van je portier hebt. Kijk in de linkerbuitenspiegel en over je linkerschouder. Stuur volledig in naar rechts. Op het moment dat de auto recht in het vak staat, zet je de wielen recht.
Stuur in een ruime bocht naar links of naar rechts. Zodra je spiegel gelijk is met het vak waar je wilt parkeren, stuur je in naar links of naar rechts. Op het moment dat de auto recht in het vak staat, draai je de wielen recht.
Wanneer je achteruit moet indraaien, rij je die plek beter voorbij. Rij dan wat naar rechts en rij vervolgens links achteruit.
Te hard rijden is nooit goed. Maar met een aanhanger achter je auto is het nog veel riskanter om te hard te rijden. Je aanhanger kan namelijk gaan slingeren. De maximum snelheid van het rijden met een aanhanger, hangt af van het gewicht van de aanhanger.
Kijk, voordat je achteruit gaat rijden, goed rondom de auto. Rij door tot je de derde lijn vanaf het vak geteld waarin je wilt gaan parkeren in het midden van je portier hebt. Kijk in de linkerbuitenspiegel en over je linkerschouder. Stuur volledig in naar rechts.
Alleen kun je niet slagen of zakken. Wel kun je wennen aan de examensituatie. Je krijgt handige tips van de examinator, waar je iets aan hebt voor het examen. En je kunt vrijstelling verdienen voor de bijzondere verrichtingen op het examen.
De examinator zal je vragen achteruit te rijden, over een afstand van ongeveer 20 meter, in een rustige straat. De wagen moet in beweging blijven maar je mag je één keer opnieuw positioneren. De examinator zal vragen om je wagen evenwijdig ten opzichte van de weg rechts te parkeren.
Met vooruit inparkeren en achteruit wegrijden heb je veel meer ruimte nodig om de bocht te nemen. Dat betekent dat je niet elke vrije plek kan gebruiken, en ook meer kans op parkeerschade. Achteruit inparkeren betekent vooruit wegrijden, met meer overzicht op de weg dus minder kans op een aanrijding.
30% minder ongevallen bij achteruit parkeren
Het cijfer is gigantisch, maar een grootschalig onderzoek van een leasemaatschappij uit Nederland heeft aangetoond dat het aantal ongevallen bij parkeermanoeuvres met 30% zou dalen wanneer iedereen achterwaarts in zijn parkeerplaats reed.
- U moet het voertuig keren in een straat, aangeduid door de examinator. De examinator mag een afstand afbakenen waarin u de plaats mag kiezen waar u zich gaat keren. U mag het manoeuvre vooruit of achteruit starten. - U mag de volledige breedte van de rijbaan gebruiken, van boordsteen tot boordsteen.
De wet zegt namelijk dat je minstens één meter afstand moet laten tussen jouw auto en de auto's die voor en achter je geparkeerd staan. Parkeren in een kleinere plaats is dus niet toegelaten.
Van de 28 inzichtvragen moet je er 25 goed hebben. Je mag in dit onderdeel dus maximaal drie vragen fout beantwoorden. Bij gevaarherkenning krijg je 25 vragen waarvan je er 13 of meer goed moet hebben. Hier mag je dus maximaal twaalf fouten maken.
De hellingproef
En tot slot, de gevreesde hellingproef! Dit is één van, zo niet dé moeilijkste bijzondere verrichting die er is. Gelukkig heb je hem daarom ook al meerdere malen geoefend tijdens je rijlessen. Blijf rustig en raak niet in paniek dan moet alles helemaal goedkomen.
Halve draai
Zet de auto in de eerste versnelling. Scan rondom en verleen eventueel voorrang aan alle andere weggebruikers. Geef richting naar links, geef een beetje gas en laat de koppeling opkomen tot aan het aangrijpingspunt. Stuur snel en volledig naar links.
Hoeveel tijd zit er tussen je rijexamen en het herexamen? Het CBR heeft gesteld dat je op zijn vroegst twee weken na je rijexamen opnieuw herexamen mag doen, ga er vanuit dat het gemiddeld 5 tot 6 weken duurt voor het nieuwe rijexamen.
Een algemene regel is dat wanneer de straat ongeveer de breedte heeft van de breedte van de wagen vermenigvuldigd met 2,5. Voor een beginner zal het zeker niet makkelijk zijn om de juiste afmetingen van de wagen te kunnen inschatten, daarom is het dan ook aangeraden om te leren rijden met een compacte wagen.
Ondeelbare lading
Bedrijfswagens zwaarder dan 3.500 kg en aanhangwagens: niet meer dan 0,5 keer de lengte van het voertuig met een maximum van 5 meter vanaf het hart van de achteras. Steekt deze lading meer dan 1 meter uit, dan moet de lading voorzien zijn van een markeringsbord.
Het rijbewijs E achter B is verplicht voor het rijden met een combinatie waarvan de maximum toelaatbare massa (leeggewicht + laadvermogen) opgeteld meer is dan 3500 kg in geval van een aanhanger waarvan de maximum toelaatbare massa meer is dan 750.
In principe kan het alleen gebeuren als de aanhanger niet goed wordt bevestigd op de trekhaak. Wanneer je vervolgens over een grote hobbel of een groot gat rijdt kan de aanhanger losschieten. Controleer daarom altijd of de aanhangwagen goed vast zit aan de trekhaak.