Je kunt het 9 euro ticket kopen via de apps en websites van lokale vervoersbedrijven, maar ook bij kaartautomaten, loketten, klantencentra en buschauffeurs. Voor Nederlanders is het makkelijk om het ticket te kopen via de website van de Duitse spoorwegen: www.bahn.com.
Het kaartje is onder andere te koop via de website van de Duitse spoorwegen.
De goedkope maandkaarten voor het Duitse openbaar vervoer, de 9-euro-tickets, krijgen voorlopig geen vervolg. Hoewel de zomeractie een succes was, kan de regering het niet eens worden over een vervolg. Bijn 40 miljoen tickets waren half augustus verkocht.
Het ticket is behalve via internet ook te koop via de Duitse kaartautomaten en bij Deutsche Bahn-loketten. Het 9 euro-ticket is alleen geldig in Duitsland, wie per regionale trein van en naar Nederland wil reizen, heeft een aanvullend ticket nodig.
Met het 9 euro-ticket kan deze zomer een maand lang onbeperkt worden gereisd in regionale treinen, dus niet in hogesnelheidstreinen of intercity's, en in metro's, bussen en trams. Het hoort bij de maatregelen om Duitsers te compenseren voor de hoge brandstofprijzen.
Je kunt met het regionale openbaar vervoer reizen, zoals met de RB, RE, tram, bus, metro en S-Bahn (en dus niet in de langeafstandstreinen zoals IC en ICE). Het ticket is geldig in Duitsland. Voor een internationale reis heb je een ander ticket nodig. Het 9 euro ticket geldt alleen in de tweede klasse.
Voor 9 euro reis je alle dagen binnen één kalendermaand dat je in Berlijn bent onbeperkt. Koop het ticket via de BVG Tickets app en je kunt onbeperkt gebruik maken van alle U-bahn, S-bahn, tram, bus en regiotreinen.
9-euro ticket succes
Het 9-euro ticket werd geïntroduceerd in juni en was qua reizigersaantallen een doorslaand succes. Maar liefst 52 miljoen tickets zijn de afgelopen drie maanden verkocht in Duitsland. Volgens de vereniging van transportbedrijven VDV leidde het 9-euro ticket tot een miljard extra reizen per maand.
Regionale treinen in Duitsland
De reis duurt langer dan bij de ICE-treinen omdat ze bij meer stations stoppen. Ze vertrekken één keer per uur of één keer per twee uur. De Intercity treinen rijden alleen in Duitsland, terwijl de Eurocity treinen ook naar steden in buurlanden rijdt.
In Duitsland zijn de meeste coronamaatregelen op 20 maart 2022 komen te vervallen. In het openbaar vervoer en tot 1 oktober ook in vliegtuigen is het dragen van een medisch mondkapje, zoals een FFP2-masker, verplicht. Ook bij de dokter en in het ziekenhuis of verzorgingshuis is een FFP2-mondkapje verplicht.
In juni besloot de Duitse regering het openbaar vervoer drie maanden lang vrijwel gratis te maken: van juni tot en met augustus kan iedereen voor 9 euro per maand heel Duitsland onbeperkt doorreizen. Dat wil zeggen: met het regiovervoer, niet met de luxe intercity's.
DB-spoorwegnetwerk
Als de belangrijkste passagiersdienst voor lange afstanden in Duitsland kan Deutsche Bahn je snel en efficiënt door het hele land vervoeren. Reizen is gemakkelijker wanneer de meeste van je reizen door één goed georganiseerde aanbieder worden uitgevoerd.
Af en toe met de bus, tram of metro? Het is mogelijk om een los kaartje te kopen voor het openbaar vervoer. Dit kan van te voren in de 9292 app, bij een automaat of bij de chauffeur. Met de OV-chipkaart reis je op saldo of met een speciaal product in het stads- en streekvervoer in heel Nederland.
Met een Quer-durchs-Land-Ticket kunt u een dag onbeperkt reizen door heel Duitsland, op één doordeweekse dag. Een ticket kost 44 euro voor 1 persoon, per extra reiziger komt er 8 euro bij (t/m 5 personen).
De S-Bahn is de Duitse afkorting van zowel Stadtschnellbahn of Schnellbahn als van Stadtbahn.
Met het City-Ticket en City mobil kunt u met het regionaal openbaar vervoer in het stadsgebied reizen. Reis comfortabel naar uw vertrekstation met S-Bahn, metro, tram of bus en daarna vanaf het station van aankomst naar uw uiteindelijke bestemming.
Sinds 17 juli 2013 is het mogelijk om via 9292 een reis te plannen vanuit Nederland naar het grensgebied rond Aken in Duitsland en Belgie en vice versa. 9292 is hiervoor een samenwerking aangegaan met het Aachener Verkehrsverbund (AVV).
Het 9-euro-ticket geldt in heel Duitsland en in alle vormen van het openbaar vervoer. Uitgezonderd zijn hogesnelheidstreinen (ICE's) en intercity's, zoals die van Amsterdam naar Berlijn. Voor snel vervoer over een grote afstand moeten reizigers dus nog steeds een regulier ticket kopen.
Treinen van Cochem naar Koblenz (Rhineland-Palatinate)
De trein vertrek van Cochem en komt naar Koblenz Hbf aan. De spoorweg tussen twee steden is ongeveer 47 km. De gemiddelde prijs van een treinkaartje naar uw bestemming is 13 USD.
In Berlijn heb je trams, bussen, metro's (U-Bahn) en de S-Bahnen. Hierdoor zijn alle wijken van de stad met elkaar verbonden en kun je overal goed komen. De trams, U- en S-Bahn rijden tot circa 0.30 uur. In het weekend rijden sommige U- en S-Bahnen de hele nacht.
Duitse spoorwegen
De hogesnelheidstrein van de Deutsche Bahn is de ICE International, een van de meest comfortabele treinen in Europa die tussen alle grote steden in Duitsland en alle grote steden in de buurlanden rijdt.
Via wijdverspreide retailers als Kruidvat, Blokker en Albert Heijn was een dagkaart al voor 15 tot 20 euro op te halen. De NS kon het hebben, omdat treinen in de zomer doorgaans leger zijn dan in de andere seizoenen. De coronapandemie leidde ertoe dat de aanbiedingen uit de (digitale) schappen werden gehaald.
In Duitsland zijn de meeste coronamaatregelen op 20 maart 2022 komen te vervallen. In het openbaar vervoer en tot 1 oktober ook in vliegtuigen is het dragen van een medisch mondkapje, zoals een FFP2-masker, verplicht. Ook bij de dokter en in het ziekenhuis of verzorgingshuis is een FFP2-mondkapje verplicht.
Met Intercity Berlijn en ICE International
Hoe eerder u boekt, hoe lager de prijs. De laagste prijs vanaf Amsterdam naar Berlijn is € 38. Als de tickets van € 38 op zijn op een bepaalde dag en tijd, dan stijgt de prijs naar € 45 tot € 131. U betaalt extra als u flexibel wilt zijn.