De belasting voor personenauto's en andere motorvoertuigen met een motor van minder dan 300 cc varieert tussen 56 en 517 Turkse lira (TL) per jaar, eigenaren van voertuigen met een cilinderinhoud van tussen de 2001-2500 cc gaan een bedrag betalen van tussen de 371 en 3.433 TL.
Buitenlanders zonder verblijfsvergunning krijgen in totaal 90 dagen in 180 dagen. Voertuigen van rechtspersonen hebben tot 30 dagen de tijd als ze met volmacht naar Turkije worden gebracht. Huurauto's zijn toegestaan mits een huurovereenkomst of verblijfsvergunning. Het mag niet langer zijn dan 730 dagen.
Geen aangifte of onjuist aangifte motorrijtuigenbelasting
Dan krijgt u een naheffingsaanslag en een verzuimboete. Deze verzuimboete is even hoog als het bedrag aan belasting dat u niet hebt betaald, met een minimum van € 55 en een maximum van € 5.514. Lees meer bij Veranderingen aan mijn motorrijtuig.
U kunt uw auto of motor schorsen op een postNL-kantoor of via de site van de RDW. U betaalt gedurende de schorsingsperiode geen motorrijtuigenbelasting.
In 1995 veranderde deze regeling: iedere auto werd belastingvrij als hij 25 jaar oud was. Dan kon je een auto officieel een oldtimer noemen, en werd hij veelal alleen nog ingezet voor hobbymatig gebruik. Simpel en overzichtelijk. Auto's gaan echter steeds langer mee.
A: Voor een geschorste auto betaal je geen wegenbelasting, heb je geen APK nodig en ben je ook niet verplicht tot het betalen van onderhoudskosten. Ook ben je niet verplicht tot het betalen van een verzekering als de auto op eigen terrein of in een stalling staat. Een auto die stilstaat, kost nog steeds geld.
Wanneer ben je niet verplicht om wegenbelasting te betalen? Je kunt de wegenbelasting omzeilen door de auto te schorsen. Je betaal dan géén wegenbelasting meer, maar mag met die auto niet meer op de openbare weg. Daarnaast gelden er vrijstellingen voor oldtimers, maar daar vertellen we zo meer over.
Of zet u een motorrijtuig van 40 jaar of ouder op uw naam? U krijgt dan automatisch vrijstelling - behalve als het gaat om een vrachtauto of autobus die u niet bedrijfsmatig gebruikt.
Heeft u een oldtimer die ouder is dan 40 jaar? Dan kunt u mogelijk een vrijstelling krijgen voor de motorrijtuigenbelasting (mrb). Mrb betaalt u als u een motorrijtuig op uw naam heeft staan. Maar met de vrijstelling hoeft u dat dan niet meer te doen.
Het is geen geheim meer dat in Turkije tweedehands auto's duurder zijn dan nieuwe auto's. Dit heeft te maken met het feit dat de waarde van tweedehands auto's gebaseerd is op de euro- of dollar. Elke keer dat de Turkse lira daalt ten opzichte van andere munteenheden, worden tweedehands auto's meer waard.
U kunt in Turkije een auto kopen, hoewel hierbij enige beperkingen gelden voor wie hier in mogen rijden. Officieel moet u eerst een verblijfsvergunning hebben (ikamet), voordat u een auto kunt kopen. U kunt uw auto tijdelijk meenemen naar Turkije.
De hoogte van de belasting is afhankelijk van het gewicht van de auto, de provincie waarin je woont en de gebruikte brandstof. Voor een benzineauto betaal je een behapbaar bedrag, maar rijden op diesel wordt zwaar belast. Het grote verschil in wegenbelasting geeft vaak de doorslag bij de aankoop van een auto.
De motorrijtuigenbelasting na 2025
Vanaf 2025 geldt de motorrijtuigenbelasting ook voor elektrische auto's. Je betaalt dat jaar het zogeheten kwarttarief, oftewel 25% van de wegenbelasting die voor een benzineauto geldt in dezelfde gewichtsklasse.
De reden hiervoor is dat oldtimerbezitters vaak niet heel veel rijden met de oldtimer. Hierbij wordt gekeken naar de datum waarop de oldtimer in gebruik is genomen. Omdat oldtimers van deze leeftijd niet vaak de weg op gaan, is besloten om de wegenbelasting voor deze auto's af te schaffen.
Als eigenaar van een auto moet u motorrijtuigenbelasting betalen. Dit geldt voor personenauto's, bestelauto's en vrachtauto's. U ontvangt hiervoor automatisch een rekening van de Belastingdienst.
Wat is een oldtimer? Een voertuig valt onder de categorie oldtimer als het meer dan 25 jaar in het verkeer gesteld is en bij de Dienst Inschrijving Voertuigen (DIV) ingeschreven is onder 'O-plaat' (oldtimerplaat). Een inverkeerstelling is niet hetzelfde als de ouderdom van een voertuig.
U kunt bijvoorbeeld geld geven, aandelen of waardevolle spullen, zoals een auto of huis. Tot een bepaald bedrag hoeft de ontvanger van uw gift geen belasting te betalen over uw gift. De maximumbedragen voor belastingvrij schenken veranderen elk jaar.
Momenteel zijn auto's van meer dan 40 jaar oud vrijgesteld van de wegenbelasting – officieel MRB of motorrijtuigenbelasting genoemd. In de recente brief over het rekeningrijden laat het Ministerie van Financiën weten dat ze van plan zijn om ook in 2030 de vrijstelling van de wegenbelasting te hanteren voor oldtimers.
Eén van de eisen om gebruik te kunnen maken van de overgangsregeling is dat oldtimers in december, januari en februari op privéterrein staan. In deze periode is het niet toegestaan om de weg op te gaan met de oldtimer.
Hoe vaak mag je een auto schorsen? U kunt uw auto voor 1,2 of 3 jaar schorsen. Na deze periode loopt de schorsing automatisch af. U kunt er echter ook voor kiezen om de schorsing te verlengen.
Verkoopt u het voertuig waarvan het kenteken is geschorst, dan hoeft u niets te doen. Zodra de koper het voertuig op zijn naam heeft laten overschrijven, vervalt de schorsing.
Als u besluit uw auto voor langere tijd niet te gebruiken, dan kunt u deze voor 1, 2 of 3 jaar schorsen. Tijdens de schorsing mag uw auto niet op de openbare weg staan of rijden. U hoeft in die periode geen motorrijtuigenbelasting te betalen.
U mag een geschorste auto enkel parkeren op eigen terrein oftewel privéterrein. Privéterrein is uw eigen terrein en dus niet voor andere toegankelijk. Heeft u bij uw woning geen eigen terrein? Dan kunt u uw auto ook in een afgesloten parkeergarage parkeren, zoals een gehuurde garagebox.
Laag verbruik
Baljet benadrukt dat een dieselauto nog steeds zijn voor- en nadelen heeft: “Tegen zijn de grotere onzekerheid over restwaarde en bruikbaarheid en de hogere vaste lasten. Maar voor een diesel pleiten nog steeds het hoge koppel, het aangename rijden, laag verbruik en dus minder brandstofkosten.