Tesla's zijn voorzien van het zogeheten Automatic Emergence Braking System, waarmee de auto's in noodsituaties zelfstandig op de rem trappen en andere handelingen verrichten om ongelukken te voorkomen.
Model 3 is uitgerust met een rembekrachtiging dat de remmen activeert wanneer het rempedaal wordt ingetrapt.
Service-mode elektronische handrem Tesla Model 3
We hebben bij de Tesla Model 3 de elektrische handrem in de service-mode gezet. In deze modus wordt de handrem in de remklauw teruggesteld zodat er service kan worden uitgevoerd aan de achterremmen.
Op het plafond zien we een knop voor de alarmlichten en er zijn knoppen voor de stoelverstelling, de ramen en het openen van de deuren.
Als u met de Model Y een wasstraat binnenrijdt, sluit Wasstraatmodus alle ramen, vergrendelt het de laadpoort en schakelt het ruitenwissers, Bewakingsmodus, wegloopvergrendeling en parkeersensorgeluiden uit. Om deze modus in te schakelen tikt u op Bediening > Service > Wasstraatmodus.
Met Summon kunt u de Model 3 automatisch laten parkeren en laten voorrijden wanneer u zich buiten de auto bevindt. Summon laat de Model 3 maximaal 12 meter vooruit en achteruit in of uit een parkeerplaats rijden.
Delen: Tesla's zijn voorzien van het zogeheten Automatic Emergence Braking System, waarmee de auto's in noodsituaties zelfstandig op de rem trappen en andere handelingen verrichten om ongelukken te voorkomen.
In de meeste gevallen is de vooras van de Tesla voorzien van geventileerde remschijven en kan de achteras uitgevoerd zijn met massieve remschijven – maar dat is geen garantie.
Neutraal. In de stand N (Neutraal) kan de Model Y vrij rollen wanneer u het rempedaal loslaat: Als de auto in de parkeerstand staat, schakelt u naar neutraal door de rijgendel kort omhoog of omlaag naar de eerste stand te bewegen.
Met het oog op een volledig ecosysteem van duurzame energie produceert Tesla daarnaast een unieke reeks energieoplossingen: Powerwall, Powerpack en Solar Roof. Hiermee kunnen huiseigenaren, bedrijven en nutsbedrijven duurzame energie opwekken, opslaan en gebruiken.
Een elektrische auto heeft geen versnellingen; een elektromotor kan z'n werk op alle snelheden doen. Voor bestuurders die gewend zijn aan een automaat, voelt dat vertrouwd. Toch is het wel anders, want een gewone automaat voel je altijd nog tussen de 'trappen' schakelen en deze niet.
Het antwoord is nee. Op een paar kleine custom-bouwwerken na hebben elektrische auto's altijd een automaat. De reden daarvoor is de elektromotor. In tegenstelling tot een reguliere verbrandingsmotor zijn verschillende versnellingen niet nodig.
Gemiddeld moet u ongeveer $290 per jaar uitgeven om uw Tesla te onderhouden. Ondanks het feit dat Tesla's tot de goedkoopste auto's in onderhoud behoren, kunnen die kosten snel oplopen als uw auto een ernstig probleem ontwikkelt of betrokken raakt bij een ongeval.
Anders dan bij auto's die op brandstof rijden, hebben Tesla's niet de gebruikelijke olieverversing, vervanging van brandstoffilters of bougies, of emissiecontroles nodig. Omdat het elektrische auto's zijn, is zelfs het vervangen van remblokken zeldzaam.
Onderzoek onder Tesla-rijders heeft uitgewezen dat vrijwel alle accu's na 250.000 kilometer nog meer dan 90 procent van hun originele capaciteit hebben. Er is dus sprake van een heel beperkte batterijdegradatie en met het voortschrijden van de techniek wordt de levensduur van accu's nog steeds langer.
Hebben alle auto's Autopilot? Vanaf april 2019 worden alle nieuwe Tesla's standaard geleverd met Autopilot, inclusief Traffic-Aware Cruise Control en Automatisch sturen.
Basic Autopilot
De basisversie van Autopilot is standaard inbegrepen op alle Tesla modellen. Autopilot geeft uw auto de mogelijkheid om automatisch te sturen, accelereren en remmen voor andere voertuigen die zich in dezelfde rijstrook bevinden. Tesla noemt dit ook wel Traffic-Aware Cruise Control.
Automatisch inparkeren gebruiken
Terwijl u langzaam rijdt op een openbare weg, kijkt u op het touchscreen om te weten wanneer Automatisch inparkeren een parkeerplek heeft gevonden. Op het touchscreen wordt een parkeerpictogram weergegeven wanneer de auto een mogelijke parkeerplaats detecteert.
Hoeveel kost een vervangende Tesla sleutel? Een vervangende Tesla sleutel kost ongeveer $25, terwijl een vervangende Tesla sleutelhanger ongeveer $174 kost. Niettemin kan de prijs variëren naargelang het Tesla model en variant.
De kosten voor snelladen komen in de buurt van kosten voor het tanken van brandstof. Wanneer je een auto met een groter accupakket oplaadt, zoals een Tesla Model S (met 75 kWh), tegen een tarief van €0,60 per kWh, komt dit uiteindelijk neer op zo'n €45,00 voor een volle accu.
In principe kun je met alle elektrische auto's met een CCS-aansluiting laden bij Tesla. Tegenwoordig hebben de meeste EV's een dergelijke aansluiting. Uitzondering op die regel zijn de Nissan Leaf en de Lexus UX300e, die een zogeheten CHAdeMO-aansluiting hebben. Daarmee kun je niet laden bij Tesla.
One-pedal driving
Een elektrisch auto beschikt over twee pedalen, een gaspedaal en een rempedaal (mechanische rem). De regeneratieve rem activeer je door het gaspedaal los te laten. Op dat moment wordt de elektromotor als het ware omgezet in een dynamo. Net als bij een fiets levert een dynamo energie op.
Regeneratief remmen in de praktijk
Net als een auto met verbrandingsmotor kan een elektrische auto bij 'gas los' afremmen op de motor, waardoor de auto geleidelijk vertraagt. Hoe meer energie je terugwint, hoe sterker de auto zal afremmen.
In een elektrische auto heb je twee pedalen: het 'gaspedaal' en de rem. Die rem is natuurlijk noodzakelijk vanwege de veiligheid en zul je zeker nog regelmatig gebruiken, maar wel een stuk minder dan bij een auto met een verbrandingsmotor.