De distributieriem is een belangrijk onderdeel voor het functioneren van de motor van een Opel Astra. De distributieriem zit aan de zijkant van de motor verstopt en is een lastig uit te voeren klus.
In het instructieboekje van uw auto kunt u vinden of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft.
Opel Astra 2.0 16V (tot 2003) = 60 000 kilometer of 4 maximaal jaar; Opel Astra 2.0 16V (vanaf 2003) = 90 000 kilometer of 6 maximaal jaar; Opel Astra 2.0 16V OPC = 60 000 kilometer of 4 maximaal jaar; Opel Astra 2.0 16V Turbo = 60 000 kilometer of 4 maximaal jaar.
U vraagt naar de interval voor vervanging van de distributieriem. Die is bij dit type Opel Astra elke 150.000 km of 10 jaar.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden.
In de Opel Astra zit je behoorlijk veilig. Bij de crashtest behaalde het autootje met vijf sterren de hoogste score. Verder is de Astra uitgerust met een automatisch noodremsysteem, dat bijgesteld kan worden en je waarschuwt bij gevaarlijke situaties.
De kosten voor het laten vervangen van een distributieketting zijn afhankelijk van het model en type van uw auto. Meestal lopen ze uiteen van zo'n 700 tot 1500 euro. Goedkoper kan soms, maar 3000 euro is ook goed mogelijk, wanneer u een auto heeft waarbij het hele blok uit elkaar moet om de ketting te vervangen.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
Wat is beter een distributieriem of een distributieketting: Bij een distributieriem heb je intervallen voor controle en vervanging. Dit gebeurd na een aantal kilometers of een aantal jaren. Een distributieketting is duurzamer en hoeft niet preventief vervangen te worden.
Daarnaast hebben veel auto's ook een waterpomp die door de distributieriem wordt aangedreven. En omdat de riem meestal rond de 100.000 kilometer of om de 5 jaar moet worden vervangen, zal dan ook gelijk de waterpomp worden 'meegenomen' bij deze ingreep. Immers, die kost maar een paar tientjes en slijt ook.
Voor een ketting is geen preventieve vervanging in het onderhoudsschema opgenomen. In principe hoef je je bij een auto met een distributieketting dus geen zorgen te maken over kostbare vervanging.
De volgende symptomen wijzen op een uitgerekte distributieketting: Onregelmatig draaien van de motor door een foutieve kleptiming (de kleppen openen en sluiten niet meer op het juiste moment) Het motorstoringlampje (MIL) kan gaan branden.
Een versleten distributieketting kan te lang worden, breken en verspringen. Als de distributieketting bij een draaiende motor verspringt of breekt, is er schade aan de motor omdat de zuigers de kleppen raken. Het is dus van het grootste belang dat u de auto tijdig laat repareren.
Distributieriem vervangen Opel Astra kosten ✔️ Prijs v.a. € 379.
Een versleten distributieketting kenmerkt zich altijd door een ratelend geluid dat te horen is. Het geluid zal te horen zijn bij het starten van de motor en het stationair draaien. Bij extreme slijtage zal het door hoorbaar blijven en wordt het echt tijd om de ketting te laten vervangen.
Meestal dien je de distributieriem te vervangen tussen de 60.000 en 150.000 kilometer. Een heuse kilometerstand die ook meteen de waarde van je wagen doet dalen.
Uitvoeringen en varianten
De basismotor is een 1,0 liter driecilinder met turbo en met een vermogen van 77 kW/105 pk. De tweede motor is een vernieuwde versie van de vertrouwde 1,4 liter viercilinder met turbo, die nu 110 kW/150 pk levert. Als topmotorisering dient een 1,6 liter turbomotor met 147 kW/200 pk.
Astra J (2009)
Opel leverde in deze generatie Astra nagenoeg alleen nog maar turbomotoren. De Astra J kwam er ook weer als GTC, die Opel qua ontwerp nog verder van de reguliere Astra af zette, én als heftige OPC met maar liefst 280 pk.
Een distributieriem is gemaakt van een sterk soort rubber of kunststof. Een distributieketting wordt gemaakt van gehard staal. Over het algemeen moet een distributieriem vervangen worden bij 60.000 tot 120.000 gereden kilometers of om de vijf jaar.
Distributieketting vervangen Opel Corsa kosten ✔️ Prijs v.a. € 479.
Bij breken van de distributieriem zal de zuiger de kleppen raken en in het beste geval hoeven er alleen kleppen vervangen te worden. In het slechtste geval is de motor total-loss en zijn kleppen, nokkenas en zuigers dusdanig beschadigd dat het motorblok vaak niet meer te repareren is.