In de hele wereld zijn op dit moment maar drie Zeppelins in gebruik. Ze zweven in Japan, Friedrichshafen en nu dus in het Verenigd Koninkrijk en in de Benelux.
Buiten dienst in 1932; gesloopt in 1939. De Graf Zeppelin is het succesvolste luchtschip tot op heden.
Tegenwoordig bestaan er nog maar zo'n 25 luchtschepen, waarvan ongeveer de helft wordt gebruikt voor reclamedoeleinden, waaronder de beroemde Goodyear Blimp (die nu officieel een zeppelin is).
De grootste zeppelin die ooit gebouwd werd was de Hindenburg. In 1937 verongelukte deze zeppelin boven New York.Bij de landing explodeerde en verbrandde de waterstof, samen met de rest van de zeppelin binnen een minuut. Dat ongeluk betekende het einde van de zeppelin als algemeen vervoermiddel.
Maar zoals hierboven vermeld, is de belangrijkste reden dat we nooit meer luchtschepen in de lucht zien, de enorme kosten die het kost om ze te bouwen en te bedienen . Luchtschepen zijn erg duur om te bouwen en duur om te vliegen. Ze vereisen een groot deel helium, wat tot wel US$ 100.000 kan kosten voor één reis.
Nazi-Duitsland was toonaangevend op het gebied van zeppelins, maar kon niet aan helium komen.In plaats daarvan vulde het zijn luchtschepen met waterstof. De ramp van 1937 maakte een einde aan de vluchten, en niet veel later brak de Tweede Wereldoorlog uit. Daarna waren luchtschepen verouderd.
Het luchtschip Hindenburg, genoemd naar de Duitse veldmaarschalk en later rijkspresident Paul von Hindenburg, was maar liefst 245 meter lang en had een diameter van 41 meter. Het was de grootste zeppelin ooit gebouwd. Er waren 72 slaaphutten aan boord, naast eetgelegenheden, een lounge en een bar.
Hoewel luchtschepen uit de gratie raakten na de Hindenburgramp vanwege zorgen over de veiligheid, heeft moderne technologie ze veel veiliger gemaakt . Zo hebben we nu sensoren die waterstoflekken kunnen detecteren en zijn de materialen die worden gebruikt om luchtschepen te bouwen lichter en sterker dan die van een eeuw geleden.
Dit is een lijst met luchtschepen met een huidige, niet-verlopen registratie bij de Federal Aviation Administration (FAA). In 2021 zei Reader's Digest dat " de consensus is dat er nog ongeveer 25 luchtschepen bestaan en dat slechts ongeveer de helft daarvan nog wordt gebruikt voor reclamedoeleinden".
Voor pleziervluchten tot zo'n tweehonderd kilometer werkt een zeppelin, maar de toestellen zijn nog altijd even langzaam als tachtig jaar geleden. Zeppelins kunnen daarom nooit concurreren met de massa's vluchten die elke dag de wereld overgaan.
Geen snelheidsduivel. Het grootste nadeel van de zeppelin is de snelheid. Het toestel gaat maximaal 130 kilometer per uur, vergeleken met de snelheid van een normaal vliegtuig is dat heel traag.
De motoren zoemen zachtjes, op majestueuze wijze stijgt de Zeppelin NT snel naar ca.300 meter hoogte waarop hij blijft zweven. Maak de gordels los, ga rondlopen, werp een blik over de schouder van de piloot of geniet van het geweldige uitzicht door de gigantische panoramavensters.
1917. Om de steeds effectievere verdediging tegen te gaan, werden nieuwe Zeppelins geïntroduceerd met een grotere operationele hoogte van 16.500 voet (5.000 m) en een plafond van 21.000 voet (6.400 m).
Efficiënter. Gebruik van zeppelins zou het koelen overbodig maken, stellen de onderzoekers. De grote luchtschepen kunnen de waterstof in gasvorm vervoeren in de grote luchtzak. Eenmaal op de bestemming aangekomen kan de vracht worden uitgeladen, samen met 60 tot 80 procent van de waterstof.
De Verenigde Staten waren de enige mogendheid die luchtschepen gebruikte tijdens de Tweede Wereldoorlog, en de luchtschepen speelden een kleine maar belangrijke rol. De marine gebruikte ze voor mijnenvegen, zoek- en reddingsacties, fotografische verkenning, verkenning, escorteren van konvooien en anti-onderzeebootpatrouilles.
Ritten op de Goodyear Blimps zijn alleen beschikbaar op uitnodiging van The Goodyear Tire & Rubber Company . Vanwege het beperkte aantal beschikbare zitplaatsen zijn de meeste rijders Goodyear-klanten via onze dealerrelaties, winnaars van lokale liefdadigheidsveilingen, lokale hoogwaardigheidsbekleders of leden van de media.
Tegenwoordig zijn er nog maar een paar dozijn luchtschepen over, en slechts de helft daarvan is nog in werkende staat .
Als het een zwart-witbeeld van het verleden oproept, dan heb je gelijk: luchtschepen waren populair aan het begin van de 20e eeuw, vóór de opkomst van de luchtvaart zoals wij die kennen. En nu maken ze een comeback.
De constructie van het luchtschip was echter niet bestand tegen de grote krachten tijdens die scherpe bochten, met als gevolg dat een kabel knapte, die een van de 16 grote waterstofzakken ter hoogte van de staart openscheurde.
Zeppelins zijn daarom tegenwoordig erg veilig. De huidige ontwerpen kunnen het maar liefst 22 dagen in de lucht uithouden en bieden accommodatie aan 400 mensen of 300 ton vracht. Bovendien kunnen ze vertikaal opstijgen en op één plaats stil blijven hangen.
Op 6 mei 1937 vloog voor het oog van de filmcamera's het Duitse luchtschip Hindenburg in de brand, vlak voor de landing in New Jersey. Van de 97 mensen aan boord kwamen er 35 om het leven. De enorme vlammenzee betekende het einde van het tijdperk van de zeppelins.
Na de ramp met de Hindenburg in 1937 werden luchtschepen echter grotendeels afgeschaft voor passagiersvervoer vanwege zorgen over de veiligheid . In plaats daarvan werden vliegtuigen het belangrijkste vervoermiddel.
Zeppelins vliegen nog steeds ; in feite is het nieuwe Goodyear luchtschip geen luchtschip, maar een zeppelin, gebouwd door een afstammeling van hetzelfde bedrijf dat de Graf Zeppelin en Hindenburg bouwde. Wat is een Semi-Rigid Airship?
Maar ondanks al hun hightech-ontwikkelingen, zei Hunt, zouden de nieuwe luchtschepen hun drijfvermogen nog steeds halen uit waterstof , een zeer brandbaar gas dat 14 keer lichter is dan lucht. Het is hetzelfde gas dat de Hindenburg en de andere grote zeppelins in de jaren 30 gebruikten.