Motoren. De 2e generatie benzine motoren (vanaf 2010 in de 'R56' serie Mini's) zijn door BMW in samenwerking met PSA (Peugeot/Citroën) ontwikkelde motoren. Bij het pre-facelift model 'R50' (2006-2010) had je het N12-motorblok (Cooper of VTi) en het N14-motorblok (Cooper S of THP).
De basisversie is de Mini One, voorzien van een 1,6 liter benzinemotor met 66 kW/90 pk. Dan is er de Cooper, de meest gewilde versie, met dezelfde 1,6 liter motor, maar dan met 85 kW/115 pk. Tot slot is er de Cooper S, waarin die 1,6 liter is voorzien van een mechanische compressor die 125 kW/170 pk levert.
MINI is een Engelse autofabrikant, onderdeel van het Duitse BMW. Het merk produceert sinds april 2001 compacte auto's met uiteenlopend motorvermogen, van de MINI One (95 pk) tot de MINI Cooper S (175 pk) en de MINI John Cooper Works (231 pk).
In de Cooper S heeft BMW een 1.6 turbo motor gemonteerd, welke samen met PSA (Peugeot, Citroen) is ontwikkeld. Dankzij de twin-scroll turbo en directe benzine-inspuiting is er 175 pk voor handen. Minstens net zo belangrijk is dat de trekkracht mooi over het toerenbereik is gespreid.
Sommige 1.4 en 1.6 motoren van MINI zijn voorzien van een vrij dunne distributieketting. Deze distributieketting is in theorie onderhoudsvrij, maar in de praktijk brengt het regelmatig problemen met zich mee.
De distributieriem is een belangrijk onderdeel voor het functioneren van de motor van een Mini . De distributieriem zit aan de zijkant van de motor verstopt en is een lastig uit te voeren klus.
In de motor van uw MINI zit een distributieketting die de nokkenas(sen) en de krukas met elkaar verbindt.
In de Britse betrouwbaarheidsonderzoeken komen de Jaguars er verrassend goed vanaf. Vandaag hebben we resultaten van de Amerikaanse JD Power Survey voor je en wat blijkt: de Mini is de betrouwbaarste auto in zijn klasse!
Van Mini's is bekend dat ze last hebben van olieverbruiksproblemen, vooral die met de THP-motor of de N47-motor. Het probleem lijkt te worden veroorzaakt doordat olie langs de zuigerveren naar de verbrandingskamer lekt, waar het wordt afgebrand.
Het verschil tussen de Mini One en Cooper (S) is de kracht van de motor, waarbij je de One mag zien als het instapmodel met de meest rustige rijeigenschappen. Ga je op zoek naar het meest sportieve model, dan kies je voor de Cooper S. De Cooper valt hier tussenin.
BMW Group is met de merken BMW, MINI, Rolls-Royce en BMW Motorrad wereldwijd de leidende fabrikant van premium auto's en motorfietsen en biedt ook premium financiële en mobiliteitsdiensten.
Over het algemeen is deze generatie redelijk betrouwbaar, al is de Cooper S niet heel zuinig en zijn er verhalen bekend van versnellingsbakken die stuk gaan.
De kleinste BMW is de BMW 1-serie. Het is echt het instapmodel, maar dan wel één met luxe en kracht. De nieuwste versie van de auto heeft een voorwielaandrijving.
Wie een goed compromis zoekt, is met de vijfdeurs hatchback het best bediend. Dankzij zijn grotere lengte en wielbasis is hij achterin ruimer dan de driedeurs.
Het motoraanbod overlapt met de facelift-Mini van 2010. De atmosferische 1.6 levert 98 pk (One) of 122 pk (Cooper). De 1.6 met turbocompressor en directe inspuiting levert 184 pk (Cooper S) of 218 pk (JCW). Beide dieselmotoren zijn ontwikkeld door BMW.
Elk MINI model heeft zijn eigen karakter en eigen motorkenmerken. Toch hebben de MINI motoren in de One/D, Cooper/D en Cooper S/SD iets gemeen: de krachtige en efficiënte MINI Twin Power Turbo-technologie. Vrijwel alle MINI modellen hebben standaard een sportieve handgeschakelde 6-versnellingsbak.
Het probleem komt vaak voor bij Mini's met een THP-motor of een N47-motor. Dit zijn de modellen waarbij hoog olieverbruik veel voorkomt: Mini Cooper One, Mini Cooper S, Mini Cooper JCW, Mini Clubman, Mini Countryman en de Mini Cabriolet. TSC de Betuwe is gespecialiseerd in deze problemen en reparaties.
Verwaarloos het onderhoud van uw auto niet, want een Mini is een klassieke auto, en heeft dus veel en vaak (minstens om de 7500 km) onderhoud nodig!
Bij de elektrische auto's wint de Mini Cooper SE met een waardevastheid van 61,6 procent na vier jaar in de prijsklasse tot 40.000 euro.
Deze auto mag natuurlijk niet ontbreken in een lijstje met auto's voor vrouwen: de Mini Cooper.
De zuinigste rijder houdt het verbruik bij sinds mei 2019. De afgelopen 51.312 km verbruikte de Mini elke 17,8 kilometer een liter benzine, wat overeenkomt met 5,6 l/100 km. De fabriek belooft voor deze auto een verbruik van 4,5 liter per 100 kilometer, een afwijking van 24,9 procent.
Een distributieketting moet gemiddeld tussen de 100.000 en 150.000 kilometer vervangen worden.
Uit verschillende testen blijkt dat een riem 3 keer langer mee gaat dan een traditionele ketting. Het tandprofiel en de soepele carbon draden zorgen er voor dat de vermogensoverdracht net zo sterk is als bij een 'gewone ketting'. Het rendement van de gewone ketting kan echter snel verminderen door vuil en slijtage.
Het vervangen van een distributieketting is duurder dan vervanging van een riem. Niet alleen is de ketting zelf duurder, vaak is hij ook lastiger te bereiken, waardoor reparatie meer tijd en dus geld kost.