Mercedes zegt Renault dieselmotor vaarwel. Mercedes-Benz heeft sinds 2020 afscheid genomen van haar Renault dieselmotor in de A-Klasse, B-Klasse en CLA. In 2021 is er afscheid genomen van de samenwerking tussen Daimler en Renault, in dit jaar verkocht Daimler officieel de aandelen.
Zo ook bij de Mercedes A-klasse; de A160, A180 en A200 van de generatie W177 zijn alle drie voorzien van een 1.3 liter grote benzinemotor. Deze motor is ontwikkeld in samenwerking met Renault.
De volgende 7 Mercedessen maken gebruik van een Renault motor: A180, A200, Citan, CLA200, GLA200, B160 en de B200. Deze auto's maken gebruik van de m282 4-cilinder 1.3 liter benzinemotor die Mercedes in samenwerking met Renault heeft ontwikkeld. Daar is echter nog lang niet alles mee gezegd.
Voortaan krijgt iedereen minstens een 1.950 cc grote Mercedes-motor. De compacte modellen van het merk vieren dat met een dosis rosé. De voorbije jaren bood Mercedes als instapmotor een 1.5-diesel van Renault aan onder de motorkap van zijn meest compacte modellen. Dat is nu gedaan.
De A-Klasse is de eerste Mercedes-Benz met de nieuwe 1.4 viercilinder benzinemotor die in samenwerking met Renault werd ontwikkeld. Dat merk biedt dezelfde motor aan als 1.3 TCe en eigenlijk ligt die benaming dichter bij de waarheid, omdat de werkelijke cilinderinhoud 1.332 cc is.
Specificaties Mercedes C-klasse
Van de 1,5-liter viercilinder is er een C 180 met 170 pk en een C 200 met 204 pk. De C 300 krijgt een 2,0-liter viercilinder met 258 pk. De 200 en 300 zijn als vierwielaandrijvers te krijgen en alle motoren hebben een 48-volt hulpje.
Het model wordt in eerste instantie leverbaar als B 180 en B 200, beide met een 1,3-liter benzinemotor met respectievelijk 136 en 163 pk. Een 7-traps automaat is in beide gevallen standaard. Dieselaars kunnen kiezen voor de B 180d met een 116 pk sterke 1.5-motor.
De nieuwe instapper betreft een A160, met 1.6-turbomotor met 102 pk. De naam zegt hier niet alles, want de A180 en A200 hebben dezelfde 1.6-motor, maar dan met 122 en 156 pk. Het motorgamma ging in zoverre op de schop dat de naamgeving is veranderd.
De CLA200 heeft dezelfde motor, maar dan met 115 kW/156 pk en de CLA 250 heeft een 2,0 liter turbomotor, goed voor 155 kW/211 pk.
Meestal is de motorcode gestanst ergens op het motorblok. De eerste 4 a 5 letters / cijfers geven meestal al voldoende technische informatie aan een auto-onderdelen leverancier om het juiste auto-onderdeel voor u te vinden.
GLA als 180
Die variant van de kleinste cross-over van het merk heeft een 1.3 viercilinder van 163 pk en 250 Nm onder de kap. Die benzinemotor laat zich niet langer de basismotor te noemen.
De TCe (= Turbo Control Efficiency) is daar een mooi voorbeeld van. Met deze benzinemotor oogstte Renault in 2006 allerwegen bewondering. Ze slaagden er immers in een motor te ontwikkelen met het vermogen van een 1.4-motor, het koppel van een 1.6-motor maar het verbruik van een 1.2-motor!
CLA is de afkorting van Conjugated Linoleic Acid oftewel geconjugeerd linolzuur. CLA is dus linolzuur oftewel een vorm van tweevoudig onverzadigd omega-6-vetzuur. CLA zit in dierlijke vetten, bijvoorbeeld in kaas, zuivel en vlees.
De voorgangers. De Mercedes-Benz SL – wat staat voor Sport Leicht – bestaat al sinds 1952: eerst voor op het circuit, maar twee jaar later ook als straatauto. De 300 SL begon zijn leven in 1954 als coupé (de befaamde Gullwing) en werd later afgelost door de 300 SL Roadster en zijn goedkopere broertje 190 SL Roadster.
De eenvoudigste manier om te achterhalen welk Mercedes-model u hebt, is te kijken naar de modelaanduidingsbadge op de achterkant van de kofferklep. U kunt ook het VIN, de raamsticker, de onderhoudsbladen controleren of de informatie opzoeken in het infotainmentsysteem.
Mercedes zegt Renault dieselmotor vaarwel. Mercedes-Benz heeft sinds 2020 afscheid genomen van haar Renault dieselmotor in de A-Klasse, B-Klasse en CLA. In 2021 is er afscheid genomen van de samenwerking tussen Daimler en Renault, in dit jaar verkocht Daimler officieel de aandelen.
Ervaring met Mercedes-Benz A-Klasse CDI 200 DCT: Fijne stuur auto. Redelijk stug afgeveerd. Zeer goede weglegging, standaard onderstel en stuurinrichting. Motor en automaat geven het gevoel om met meer vermogen onderweg te zijn, dam met 136 pk-tjes.
De nieuwe A-klasse is veel betaalbaarder in onderhoud. Het verversen van de olie in de A-klasse kost ongeveer $140-$150 (inclusief onderdelen en arbeidsloon). Een volledige onderhoudsbeurt van de A-klasse kost u zo'n $210 tot meer dan $315, wat een respectabel kostenplaatje is gezien de badge vooraf.
Ervaring met Mercedes-Benz B-Klasse B180 Ambition: Het is zo jammer te lezen dat er mensen zijn die problemen hebben met deze Mercedes B-Klasse. Voor mij is hij gewoon zeer goed. Hij rijdt lekker, is vlot wanneer het nodig is. Voor een automaat zuinig en zelf laten inparkeren is een fluitje van een cent.
De B-Klasse maakt gebruik van dezelfde motoren als de A-Klasse, de 180 CDI. De Mercedes Benz B-Klasse wordt net als de Mercedes A-Klasse gebouwd in Rastatt (Duitsland) en in Ciudad Juárez (Mexico).
Bromfietsen van klasse B zijn alle voertuigen met twee of drie wielen met een maximale cilinderinhoud van 50 cc of een elektrische motor waarvan de maximumsnelheid 45 km/u is. Om met een bromfiets van klasse B rond te rijden, heeft u een rijbewijs AM nodig (het vroegere rijbewijs A3 blijft geldig).
Toch worden de oude deugden niet vergeten: de B-klasse biedt meer beenruimte dan zijn voorganger. Het zicht rondom is bovendien beter dan in de A-klasse. Dat mag ook wel, want je betaalt gemiddeld zo'n 3000 euro meer voor een B. De 9 centimeter hogere zitpositie is bij de prijs inbegrepen.
Mercedes-Benz rust de nieuwe C-Klasse standaard uit met een bijzonder kleine tankinhoud, slechts 41 liter groot. En dat heeft die niet zonder reden.
De Mercedes C180 en het milieu
Het vermogen loopt uiteen van 116- tot 510 pk. Alle modellen beschikken over een start/stopfunctie en voldoen aan de Euro 6-norm.