Op alle producten, die bij MediaMarkt zijn gekocht, geldt de wettelijke garantie. Dit betekent dat je recht hebt op een goed product. Binnen de wettelijke garantie zorgt MediaMarkt ervoor dat een defect product zo snel mogelijk wordt gerepareerd of – indien repareren niet mogelijk is – vervangen.
Na de wettelijke garantie van 2 jaar, biedt Media Markt 3 jaar verlengde garantie. Zo kan je uiteindelijk 5 jaar zorgeloos van je aankoop genieten.
Je kunt op je aankoopbon of garantiebewijs zien of je nog garantie hebt op een product en eventueel je garantie claimen. Ben je je aankoopbon of garantiebewijs kwijtgeraakt? Dan kun je deze eenvoudig opvragen via onze website. Wanneer wij je aankoopbon hebben getraceerd, zullen wij deze per e-mail naar je versturen.
De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.
Als een product kapot gaat terwijl je er nog garantie op hebt, zullen wij eerst proberen het kosteloos te repareren of vervangen. Lukt dit ons niet binnen een redelijke termijn, dan zullen wij je (een deel van) het aankoopbedrag vergoeden. Hoe lang je recht hebt op garantie, verschilt per fabrikant en per product.
Veel tv-fabrikanten geven standaard 2 jaar garantie op hun tv's. Maar ook na 2 jaar heb je bij een spontaan defect misschien recht op gratis reparatie of vervanging van je tv. Zoek hiervoor altijd contact met de verkoper, want daar heb je een koopovereenkomst mee.
Je kan altijd een verzoek tot garantie bij ons aanmelden maar onderstaande schadevormen vallen in de regel niet onder de wettelijke- of fabrieksgarantie: Normale slijtage van het product. Schade door impact. Schade ontstaan door incorrect gebruik, misbruik of verwaarlozing.
De levensduur van apparaten is vaak langer dan winkels je willen laten geloven. Hoe lang een huishoudelijk apparaat gemiddeld meegaat, wisselt per productgroep. Sommige apparaten zijn na 6 jaar aan vervanging toe, terwijl anderen gemiddeld 14 jaar meegaan.
Ja, bij gebruikte auto's mag u afzien van het geven van BOVAG Garantie. Leg dat bij voorkeur goed vast op de koopovereenkomst. Wettelijke garantie kan en mag u niet uitsluiten, want die is wettelijk vastgelegd en geldt dus altijd.
Recht op gratis reparatie of vervanging
Als een product niet goed is, hebt u meestal recht op gratis reparatie of een vervangend product. Is het een ernstig probleem? Dan mag u ook meteen uw geld terugvragen. U hebt deze rechten ook als u geen garantie erbij kocht.
Er staat niet in de wet hoelang een reparatie precies mag duren. Dit moet een redelijke tijd zijn. Wat een redelijke tijd is, verschilt per product. Bij ingewikkelde technische producten zal het repareren langer duren dan bij een simpel product.
Na ontvangst en controle van het artikel betalen we het volledige bedrag terug via dezelfde betaalwijze als bij de aankoop ervan. Binnen de 2 weken na de controle staat het verschuldigde bedrag terug op jouw rekening (kan variëren op basis van de gebruikte betaalwijze).
Bij reparatie valt je product binnen een bepaalde termijn onder garantie en dan heb je geen verpakking nodig. Winkels die zeggen dat voor reparatie de verpakking nodig is kan je vragen waarom ze de verpakking nodig hebben.
Wanneer je een online bestelling plaatst via onze webshop, krijg je na het afronden van je bestelling je factuur automatisch in je mailbox toegestuurd. Heb je je factuur niet ontvangen na het afronden van je bestelling? Neem dan contact op met onze Customer Care Service.
Bij de aankoop van een nieuwe wagen is de verkoper verplicht je minstens 2 jaar garantie te geven. Als je de wagen tweedehands bij een handelaar koopt, heb je recht op een minimale garantietermijn van 1 jaar. Onthoud vooral dat handelaars niet alle defecten dekken in hun garantie.
Daarom noemen we dit ook wel 'wettelijke garantie' of 'recht op een deugdelijk product'. Ga voor de wettelijke garantie naar de verkoper en niet naar de fabrikant. Want de verkoper is verantwoordelijk voor de producten die hij verkoopt. De fabrikant heeft die wettelijke verplichting niet.
Dit is een contractuele (geen wettelijke) garantie die niet verplicht is. De verkoper/fabrikant is derhalve vrij om de voorwaarden van die garantie te bepalen. U moet hen raadplegen om te weten te komen wat de garantie dekt en voor hoe lang.
Dat betekent dat een garantietermijn 'redelijk' moet zijn. En dat betekent ook dat als je leverancier twee jaar garantie geeft op je wasmachine, en je wasmachine na drie jaar stukgaat, je toch reparatie of vervanging mag verwachten van je leverancier.
– Een consument is niet verplicht een kassabon te overleggen wanneer hij met een ondeugdelijk product terugkomt. Wel kun je verlangen dat hij aantoont dat het bij je is gekocht. Of je kent de klant en doet dan helemaal niet moeilijk.
Verkopersgarantie. Verkopersgarantie is extra garantie die de verkoper van het product geeft, bijvoorbeeld de winkel of webwinkel.
Kapotte apparaten (alles met een stekker of batterijen) kun je gratis inleveren als je een nieuw, vergelijkbaar, apparaat koopt. Kleine apparaten en smartphones kun je ook kwijt in bakken bij winkels en bouwmarkten. Breng apparaten die het nog doen naar de kringloopwinkel of verkoop ze via Marktplaats.
Hieronder vindt u een globale indicatie waar u aan moet denken bij een televisie reparatie. Bij lcd televisies is in 80% van de gevallen een reparatie mogelijk tussen de 80-135 euro. Bij LED televisies 50% 100-150 euro, 25% 150-200 euro en 25% valt hoger uit.