Welke fastfoodketen scoort het best? De ketens die het slechtste scoren zijn Subway en Starbucks. Ook de Burger King scoort uitermate slecht. McDonald's zit hier slechts één fase boven, wat betekent dat ook zij niet voldoende maatregelen nemen voor het kippenwelzijn.
In 2023 is de plofkip definitief uit de versschappen van de supermarkt verbannen; Boni heeft vandaag als laatste grote supermarktketen gezegd te stoppen met de verkoop van de keurmerkloze kip.
De laatste maanden gaven steeds meer ketens, waaronder AH en Jumbo, aan over te stappen naar vlees van kippen die een beter leven hebben gehad. “Zeker sinds marktleider Albert Heijn afgelopen maart bekendmaakte om vanaf 2023 alleen nog kip in de schappen te leggen met minimaal één ster, is het snel gegaan.
Reactie McDonald's
McDonalds gebruikt reguliere kip van vaste en gecertificeerde leveranciers, die tijdens het productieproces met respect en zorg omgaan met de kippen", zegt Eunice Koekkoek, manager communicatie McDonald's Nederland.
De mcnuggets, bestaat voor 50% uit separator vlees en de andere helft zijn smaak en conververingsmiddelen…..
Omdat kipfilet het populairste deel is van de kip, worden veel kippen slechts voor dit deel geslacht. De filets zijn maar 20 procent van de kip, veel vlees gaat dus verloren. Aan deze verspilling moet een einde komen, vinden wij van Grutto.
Supermarktketen Jumbo heeft vanaf maandag kippenvlees in de schappen van kippen die meer ruimte hebben, langer leven en langzamer groeien dan plofkippen. Het plan is dat er eind 2015 geen plofkip meer te koop is bij Jumbo en dat die dan vervangen is door deze 'Nieuwe Standaard Kip'.
Plofkip is de 'gewone' kip in de supermarkt. Volgens de dierenwelzijnsorganisatie gaat het om een kuiken dat in zes weken tijd wordt 'vetgemest tot vleeshomp van ruim twee kilo'. Ze zitten volgens Wakker Dier met 19 anderen op een vierkante meter in een 'donkere stal'.
Kippen die zo snel groeien noemt dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier 'plofkippen', de onderzoekers spreken van 'reguliere kippen'. Zo'n 70 procent van de vleeskippen in pluimveehouderijen in Nederland is zo'n plofkip. Over die plofkip valt nu goed én slecht nieuws te vertellen.
Wakker Dier werd 15 december 1997 als stichting opgericht door Wim de Kok, Jan van der Lee, Jan IJzerman en Jan Bonjer, mede op initiatief van Niko Koffeman die niet in het bestuur ging zitten. De oprichters vonden dat er onveranderd behoefte was aan een actiegroep tegen de intensieve veehouderij.
Zo krijgt prijzenvechter Lidl kipfilet aangeleverd van een Nederlandse en een Duitse slachterij, waarbij in de monsters van de Duitse kipfilet veel minder bacteriën zaten dan in die van de Nederlandse. De bond vraagt zich af wat Duitse slachterijen beter doen dan Nederlandse.
Wakker Dier doopt KFC om tot KFP – Kentucky Fried Plofkip. De fastfoodketen gebruikt namelijk nog steeds plofkip.
Wat voor soort kip verkoopt Kippie? De producten die Kippie in zijn winkels verkoopt zijn van de gangbare vleeskip. Dit is een reguliere soort.
KFC verkoopt plofkip. Eerder gaf de fastfoodketen aan zich niet te herkennen in die term omdat hun kip uit Nederland komt en aan de minimale Europese regelgeving voldoet. Deze regels omschrijven inderdaad precies hoe plofkippen standaard gehouden worden: met maximaal 21 dieren op een vierkante meter in dichte stallen.
Welke supermarkt heeft de lekkerste kip? Zo komt Albert Heijn het beste uit de steekproef, met 9% plofkip. De meeste kipvleeswaren van Albert Heijn zijn van de zogeheten tussenkip, en 12% is kip met een ander keurmerk.
Het beste is om kip te kopen bij een ecologische slager of bij een poelier waarvan je zeker weet in welke omstandigheden de kip heeft geleefd. Zo niet, koop dan biologische kip met een officieel bio-label.
Plofkippen zijn vleeskuikens die in grote hoeveelheden in stallen opeengepakt zitten. Ze zijn zodanig doorgefokt, dat ze zo snel groeien dat ze na gemiddeld 42 dagen 'slachtrijp' zijn. Deze snelle manier van groeien veroorzaakt vaak hartproblemen: vleeskuikens lopen het risico letterlijk dood te groeien.
Het leed dat plofkip heet
Ze kunnen vaak moeilijk lopen en staan krampachtig met gespreide poten te zoeken naar evenwicht. De dieren staan hun leven lang in hun eigen poep.
Gangbare vleeskippen (plofkippen) in de bio-industrie daarentegen leven maar een fractie van hun natuurlijke levensverwachting; zo'n 42 dagen. Dan worden ze geslacht. Eigenlijk is de kip dan nog maar een kuiken. Na 42 dagen zijn ze al 2 kilo zwaar, door hun bouw en de hoeveelheid voeding.
Plofkip is een gangbaar vleeskuiken dat voldoet aan de Europese minimum wetgeving. Het kuiken groeit enorm snel en wordt in volle, dichte stallen gehouden.
Om alle kipstukken dezelfde vorm te geven, maakt McDonald's gebruik van een speciale koekjespers. Het vlees wordt in de fabriek gemalen en vervolgens door een enorme pers met uitsteek-vormen gerold. Hieruit komen de 'kale' kipnuggets in de vier verschillende vormen.
Toen postte McDonald's een filmpje op YouTube waarin medewerkers uit de doeken doen hoe de Chicken McNuggets worden gemaakt. Nicoletta Stefou is de gids van dienst. Zij verklaart dat de populaire snack een mengsel is van kippenborsten, kippenvel en kruiden.