De Senzo en La Souris scooter hebben ook geen varioring, en beschikken ook al over het EFI (volinjectie systeem).
Dit is een ring die bij de variateur zit en de scooter begrenst. Het verwijderen van deze ring is mogelijk bij bijna iedere scooter. De Varioring met de nadruk op ring, zorgt voor een begrenzing van ongeveer 5 tot 20 KM/pu.
Het beste antwoord. Meeste snorscooters halen 35-40 zonder die ring. Een zip is niet een hele zware scooter dus dat zal ongeveer 40 zijn.
In Nederland mag een snorscooter niet harder dan 25km p/u en een bromscooter heeft een maximumsnelheid van 45km p/u.
Je begint met het kleine tandwiel zodat je snel en licht kunt fietsen (optrekken). Wil je sneller dan moet je een groter tandwiel kiezen aan de voorzijde. Doordat de omtrek groter wordt aan de aandrijvende kant neemt de snelheid toe. Bij de scooter werkt dit ongeveer ook zo, maar dan automatisch en zonder tandwielen.
Met een meetcorrectie van 5km/u erbij mag je bromfiets maximaal 50 km/u halen tijdens de test. Je krijgt dan eerst alleen een boete. Maar geeft de meting aan dat je scooter of brommer sneller kan dan de maximale constructiesnelheid plus 15 km/u, dan kan ook de scooter in beslag worden genomen.
Het is niet precies te zeggen om de hoeveel km de rollen vervangen moeten worden. Het is mede afhankelijk van de rijstijl maar ook van het type scooter. Versleten rollen krijgen vlakke kanten waardoor deze niet meer ''rollen'' in de variateur. Dit zal zorgen voor een onregelmatig toerental.
Dus als je vario ring er uit is wordt de diameter van je cirkel waar rond de snaar draait wordt kleiner.
Je kunt gewoon de vario ring verwijderen zonder motorische gevolgen. Je scooter gaat uiteraard wat harder lopen en zal op de rollerbank mischien iets te hard gaan. Andere begrensers kun je lekker laten zitten.
Door de varioring wordt voorkomen dat het hoogste verzet niet benut kan worden. Hierdoor zal de motor meer toeren moeten maken om sneller te rijden. Als de toeren genoeg begrenst zijn zal de variobegrenzing geen effect hebben en kan de motor op een efficient toerental draaien.
Varioring kun je ook verwijderen door middel van een varioblokkeersleutel. Die schroef je bij je starterkrans vast, waardoor de krans niet meer beweegt en je de krukasmoer met een ratel los zou kunnen draaien. Dan haal je de krans weg en zou je normaal de varioring kunnen vinden. Succes!
met dit volledige pakket op je scooter haal je een snelheid van rond de 75 km/h.
Om de variateur te ontgrenzen moet je de zogeheten 'Vario ring' verwijderen. Veel scooters hebben dit. Soms is er geen ring maar een achterplaat welke verwijderd dient te worden. Deze aanpassing kan je scooter 5 tot 10 km per uur harder laten rijden.
Het kan op 3 manieren. -zuigerstop erin en dan met een sleutel de moer losdraaien. -met een luchthamer.
Wat is het verbruik van een 4-takt scooter? Het verbruik van een 4-takt scooter, dus benzinemodel, ligt rond de 1 op 40. Dat betekent dat je 1 liter benzine (EURO 98-E5) nodig hebt om 40 kilometer te kunnen rijden. Mocht je nog een 2-takt scooter hebben, dan is de 4-takt zo'n 2x zuiniger.
Is je budget wat groter en vind je de betrouwbaarheid heel belangrijk, dan raden we je een A merk aan. De Chinese scooter merken zijn AGM, BTC, Killerbee, Turbho, en IVA. De merken die meer kwaliteit bieden zijn Aprilia, Kymco, Peugeot, Piaggio, SYM, Vespa, en Yamaha.
Welke varioring je precies nodig hebt, is lastig te zeggen. Dit is namelijk afhankelijk van je huidige snelheid en en welke snelheid je wil rijden. Voorbeeld: Gaat jouw Vespa of Piaggio Zip momenteel 40 km/u op de teller en wil je hem 34 km/u laten rijden? Dan heb je meestal een varioring van 3mm nodig.
Bij nagenoeg alle scooters zit de accu onder het zadel. De accu zit vaak verborgen onder een accu kap. Dit kapje zit meestal met een of twee schroeven vast.
De begrensing houdt in dat je ontstekings tijdstip verdraait naarmate de toeren toenemen. Je verliest dus trekkracht vanaf een 50km en topsnelheid kun je niet eens over spreken. (niets top aan) Meestal kan je door een wit/groen draad door te knippen je CDI begrenzer omzeilen.
Als hij tijdig een degelijk onderhoud krijgt en jijzelf er ook zorgzaam met omgaat kan je er volgens mij makkelijk meer dan 50.000km mee doen. Zelf heeft den onzen er nu ook nog maar 8500km. maar heb er hier op het forum al geweten van 30.000 en meer.
Bij een overschrijding van 30 kilometer per uur wordt het rijbewijs ingevorderd. Met je bromfiets krijg je een bekeuring als deze 51 kilometer per uur (of nog sneller) kan rijden. Gaat je bromfiets sneller dan 66 kilometer per uur? Dan kan je kentekenbewijs ingevorderd worden.
Zorg ervoor dat je niet met te lichte rollen gaat rijden; de scooter gaat dan te veel toeren maken en er gaat alsnog veel trekkracht verloren. Hij maakt waarschijnlijk veel kabaal maar komt niet goed vooruit en je levert voornamelijk veel in op je topsnelheid.
Wat zijn variogeleiders? Variogeleiders (ook wel ramplaatgeleiders) zorgen ervoor dat de ramplaat op zijn plek blijft zitten in de vario. Dit zijn drie plastic geleiders en deze slijten snel. Uiteindelijk zullen ze ook kapot gaan, waardoor je ijzer op ijzer krijgt.
bij TE lichte rollen krijg je overtoeren en bij te zware meestal dipjes door te weinig toeren. Trekveren staan hier los van. De trekveren regelen alleen het moment wanneer de koppeling aangrijpt dus wanneer er daadwerkelijk beweging in je scoot komt.