Kunstwerken waarvan direct zichtbaar is wat hun belangrijkste functie is, en waar een bepaald praktisch gebruik aan vast zit, noemen we toegepaste kunst. Een gebouw, kleding of een affiche zijn voorbeelden van toegepaste kunst. Kunst die geen directe vaste functie heeft, noemen we autonome kunst.
Kunst leert ons te begrijpen hoe de gebeurtenissen in het verleden ons hebben gemaakt tot wat we vandaag de dag zijn. #2 Kunst geeft het leven betekenis. In een wereld waarin alles een direct nut of een functie zou moeten hebben, missen wij zingeving. Kunst inspireert, geeft energie en leidt tot nieuwe ideeën.
Kunst trekt je aandacht, maakt je nieuwsgierig, brengt je in vervoering en kan je ook troost bieden. Kortom, kunst inspireert! Kunst gaat ook over emoties en die zijn vaak te vinden in een ziekenhuis.
Kunst is een persoonlijke beleving en moet iets in je los kunnen maken. Achtergrondkennis is niet per sé noodzakelijk, maar wel handig. In die zin betreurt Hilde het dat (de meeste) mensen – ook zijzelf – de neiging hebben eerst over een werk te lezen voordat ze het onbevangen gaan aanschouwen.
Kunst is de bewuste creatie van iets moois of betekenisvols met behulp van vaardigheid en verbeelding. Het bevat een serie aan menselijke activiteiten, waaronder schilderen, tekenen, grafiek, beeldhouwen, moderne mediakunst, theater, dans, muziek en zang, fotografie, film, architectuur, literatuur en poëzie.
Voor individuen heeft het maken van kunst ook een voordeel. Mensen hebben een aangeboren bewondering voor iets wat knap gemaakt is. Schoonheid in kunst kan gezien worden als een indicatie van gezondheid, kracht en doorzettingsvermogen van de kunstenaar. Daarmee is de kunstenaar zelf dus aantrekkelijker als partner.
Het belangrijkste bij de waardebepaling van kunst is, dat er een geloof gegenereerd wordt in dat jouw kunst waardevol is, zegt Velthuis. “De waarde neemt toe als mensen met aanzien in de kunstwereld, zoals kunstcritici, curatoren en museumdirecteuren positief zijn over je werk.”
De ervaring van kunst kan, doordat het indirect is, helpen om open te staan voor alles dat het leven te bieden heeft. Een diep doorleefde kunstervaring is wat socioloog Hartmut Rosa 'resonantie' noemt. Onze door optimalisatie, groei en meetbaarheid geobsedeerde cultuur put ons uit, schrijft hij.
Moderne kunst is de term die algemeen gebruikt wordt voor de avant-gardistische artistieke uitingen vanaf het begin van de 20e eeuw tot ongeveer de jaren 60. Belangrijke stromingen in de Moderne Tijd waren kubisme, futurisme, dadaïsme en surrealisme.
Heel kort gezegd, komt het erop neer dat elke individuele hersencel speels gedrag vertoont. Kunst prikkelt dit basisprincipe in het brein. Volgens verschillende onderzoeken blijkt, dat mensen daar vitaler, optimistischer, tevredener en minder angstig van worden.
Kunst kan zorgen voor meer ontspanning, minder stress en hierdoor dus ook minder burn-outs. Onderzoek toont aan dat deze vermindering van stress de kans op een burn out met maar liefst 10% verlaagt.
Door kunst- en cultuur(geschiedenis) leren leerlingen zichzelf, de omgeving, de maatschappij en de wereld te ontdekken en begrijpen. In een cultureel diverse samenleving is het van belang dat leerlingen elkaars cultuur leren kennen en zich daartoe weten te verhouden en daarover met elkaar communiceren.
Kunst en cultuur voor iedereen
Je krijgt de kans om je creativiteit in te zetten, inspiratie op te doen, anderen te ontmoeten, je talenten te benutten en je leven te verrijken. Het maakt je een gelukkiger, gezonder en socialer mens.
Alles is kunst
Er is geen grens is tussen waar het gewone ophoudt en de kunst begint. Kunst hoeft niet te worden begrepen. Kunst is een mysterie. Twijfel dus nooit of dat wat je gemaakt hebt wel kunst genoemd mag worden.
Beoefening van kunst en cultuur geeft mensen wortels en draagt bij aan persoonlijke ontwikkeling. Daarmee is ook een groot sociaal en economisch belang gediend: het versterkt de maatschappelijke betrokkenheid, de ontwikkeling van buurten en het leerklimaat op scholen.
Bekijk alles, ook de details. Als je gaat kijken naar kunst, is het belangrijk dat je dat in alle rust kunt doen. Je hoofd moet leeg zijn, zodat je open kunt staan voor het schilderij of kunstwerk. Je moet nieuwsgierig zijn naar een schilderij, wil je er goed naar kunnen kijken.
Jongeren beoefenen culturele activiteiten als tijdverdrijf of ontspanning, voor zelfexpressie, om te leren en om deel uit te maken van een groep. Jongeren geven aan zich vrij te voelen wanneer ze kunst beoefenen. Ze vinden het noodzakelijk dat er voldoende ruimte is voor eigen inbreng.
Actief bezig zijn met kunst en cultuur biedt kinderen, jongeren en volwassenen mogelijkheden om zelf vorm te geven aan de manier waarop ze in de wereld staan, aan hun relatie met anderen en met de samenleving en dus aan hun identiteit. Mensen kunnen hun identiteit vormgeven door cultuurparticipatie.
Een kunstenaar is iemand die zijn of haar creatieve begaafdheid gebruikt om kunst te maken. De term wordt tegenwoordig gebruikt voor beoefenaren van elke kunstvorm: beeldende kunst, muziek, literatuur, theater, film en fotografie.
Maatschappelijke en sociale waarde
Kunst en cultuur zijn van belang voor de samenleving, denk dan bijvoorbeeld aan de betekenis van creativiteit in het onderwijs, de gezondheidszorg en de bijdrage aan sociale cohesie.
In kunst ontmoeten we schoonheid en het goede – en krijgen zin in leven. 'Kunst is cruciaal: ze spoort aan tot fantasie en reflectie, ze biedt denkmodellen voor de toekomst en graaft diep in waardevolle herinneringen. Kunst stelt ons lastige vragen. '
Kunst is een soort taal, een gesprek met de kijker. Een kunstwerk moet indruk maken op de kijker en een bepaald gevoel meegeven en beter nog: stof meegeven om over na te denken. Iets wordt echt kunst als de maker er in slaagt de kijker te overtuigen van haar of zijn bedoeling achter dat werk.
Alle goede kunst heeft een betekenis of een idee. De kunstenaar verbeeldt een emotie, gedachte of idee. Dit kan positief zijn maar ook negatief. De kunstenaar heeft er over nagedacht en gericht keuzes gemaakt.