In tegenstelling tot de basisregel in Europa dat invoegend verkeer voorrang moet verlenen, heeft invoegend verkeer op de Périphérique voorrang ten opzichte van het verkeer dat zich al op de Périphérique bevindt. In Parijs en sommige andere grote steden in Frankrijk heb je tegenwoordig ook een milieusticker nodig.
Wanneer heb je voorrang? Op een kruising hebben bestuurders van rechts voorrang, tenzij anders wordt aangegeven. In Frankrijk kent men geen haaientanden. Als je voorrang moet verlenen aan bestuurders op de kruisende weg wordt dit aangegeven door een lijn van witte dikke blokken.
Aanrijding invoegende en uitvoegende auto
Als twee auto's van rijbaan wisselen of een auto invoegt en een andere auto gelijkertijd uitvoegt, moeten beide bestuurders voorrang verlenen. De wet bepaalt niet welke auto voorrang heeft. De ANWB adviseert uitvoegende auto's voorrang te verlenen, maar dit is geen rechtsregel.
Waar gelijkwaardige wegen elkaar kruisen, heeft verkeer van rechts voorrang. In Frankrijk wordt niet met haaientanden, maar met een lijn van dikke blokken aangegeven dat bestuurders voorrang moeten verlenen aan bestuurders op een kruisende weg.
Voorrang verlenen
Invoegen is een bijzondere verrichting. Dit betekent dat je voorrang moet verlenen aan bestuurders op de doorgaande rijbaan. Toch vinden we het heel normaal dat auto's even inhouden of een strook opschuiven om ruimte te maken voor de invoeger. Dit is een gunst, geen plicht.
Invoegen en voorrang verlenen
Invoegen is een bijzondere verrichting. Wie wil invoegen, moet altijd voorrang verlenen aan bestuurders die op de doorgaande rijbaan rijden. Vaak houden bestuurders toch even voor u in of schuiven ze een baan naar links op.
Houd er ook rekening mee dat verkeer dat verplicht moet invoegen, zoals bij een wegversmalling, in Duitsland voorrang heeft. De enige uitzondering is invoegen op de snelweg vanaf een oprit. Dan heeft invoegend verkeer, net als in Nederland, geen voorrang.
Voor inlichtingen over deze verkeersboetes: www.antai.fr. In alle gevallen staat een postadres vermeld op het door u ontvangen kennisgeving van overtreding. U kunt de verkeersboetes van ANTAI via internet betalen: www.amendes.gouv.fr.
Rotondes. Zie je een driehoekig waarschuwingsbord Rotonde en/of het bord Vous n'avez pas la priorité (U hebt geen voorrang), dan moet je voorrang verlenen aan bestuurders die al op de rotonde rijden.
Wie een autosnelweg via de invoegstrook oprijdt, moet voorrang verlenen aan de bestuurders die reeds op de autosnelweg rijden. Om het invoegen vlotter te laten verlopen, mogen de bestuurders op de rechterrijstrook, vrijwillig naar links uitwijken, op voorwaarde dat ze daarbij zelf geen andere weggebruikers hinderen.
Bij een korte invoegstrook zul je dit sneller moeten doen. Als je hier namelijk te lang door blijft rijden, kom je op de vluchtstrook terecht. Je mag alleen op de vluchtstrook rijden in geval van pech of nood. Soms mag je de vluchtstrook wel gebruiken als je moet filerijden.
Je kunt ook stellen dat de bus ter plaatse gaat invoegen en dus voorrang aan het verkeer op de doorgaande strook moet geven.
Bij een snelheidsovertreding van 1 tot 20 km per uur is de boete bij betaling binnen 46 dagen €45. Dit is een verlaagde boete. Betaal je binnen de periodevan 47 tot 76 dagen, dan is de boete voor deze overtreding €68, de officiële sanctie. Als je niet betaalt dan wordt de boete verhoogd naar €180.
Net als in Nederland hebben voetgangers op het zebrapad voorrang. In de praktijk zullen de meeste Franse automobilisten pas stoppen als een voetganger zich op het zebrapad bevindt of er op stapt. Ook voor veel zebrapaden staat een bord met 'Cédez le passage' ofwel: 'Voorrang verlenen'.
Niet betalen van de boete
Betaal je de boete niet en ga je ook niet in beroep, dan wordt de boete onherroepelijk. Een boete (uit de Europese Unie) kan uiteindelijk in Nederland door het CJIB worden geïnd. Als je niet betaalt, kan je naam opgenomen worden in het buitenlandse opsporingsregister.
Frankrijk: kijk op de bon
Dan is de fooi inbegrepen en hoef je die niet apart achter te laten – tenzij de service buitengewoon goed was. Staat er 'service non compris', dan is het gebruikelijk om zo'n 10% fooi te geven.
Kun je kraanwater in Frankrijk drinken? Het korte antwoord hierop is Ja. In principe is het water wat in Frankrijk uit de kraan komt veilig genoeg om te drinken. Er zijn zelfs speciale watertaps in sommige Franse steden te vinden.
Ben ik geflitst op die tijd en plaats? In dat geval kun je een flitsfoto opzoeken op de website van het CJIB. Wanneer je met je eigen voertuig bent geflitst, vul je je DigiD in en kun je meteen de foto inzien.
Snelheidsovertreding van maximaal 20 km/h en betaling binnen 46 dagen: €90,-. Snelheidsovertreding van maximaal 20 km/h en betaling binnen 47-76 dagen: €135,-.
Wilt u weten of de apparatuur waarmee is gemeten wel goed werkt? Of wilt u weten of de opsporingsambtenaar u wel een verkeersboete mocht geven? Ook deze informatie kunt u direct bekijken als u inlogt met uw DigiD.
Rechts heeft voorrang, met uitzonderingen
Bestuurders verlenen voorrang aan van rechts komende bestuurders. Er zijn een aantal uitzonderingen. Bestuurders op een onverharde weg verlenen voorrang aan bestuurders op een verharde weg. Bestuurders verlenen voorrang aan een tram.
Toch lukt het soms niet om tijdig in te voegen. In zo'n situatie raadt Maaskant aan vooral niet stil te gaan staan. "Kan je niet invoegen, stop dan nooit op de invoegstrook, maar rij door over de vluchtstrook. Besef daarbij wel dat je waarschijnlijk een inschattingsfout hebt gemaakt bij het zoeken naar vrije ruimte."
Bij een kruispunt zonder voorrangsregeling moet u aan bestuurders die van rechts komen voorrang verlenen. U moet aan alle bestuurders die van rechts komen voorrang verlenen. Dit betekent ook dat u aan fietsers die van rechts komen voorrang moet verlenen. Dit geldt niet voor voetgangers, zij zijn geen bestuurders.