Vrijwel alle goedgekeurde uitlaten zijn voorzien van een uitneembare decibel killer (met uitzondering van EURO4 & EURO5 gekeurde uitlaten). Zonder decibel killer is de uitlaat in dit geval dan ook niet goedgekeurd.
Uitlaten van motorfietsen zijn standaard voorzien van een dB killer. Het gebruikmaken van zo'n geluid onderdrukkend opzetstuk is wettelijk is verplicht. Wanneer zonder dB-killer rondrijdt kan de politie je beboeten zonder daarvoor een dB-meting uit te voeren.
1) Over de hele lengte moet de uitlaat gasdicht zijn. Met uitzondering van afwateringsgaatjes. 2) de uitlaat dient deugdelijk bevestigd zijn. 3) De uitlaat mag niet meer dan 2db geluid produceren dan de waarde in het voertuigreglement.
80 dB als de limiet voor motorgeluid in Duitsland.
Wat is e-keur? Er is een aantal eisen waaraan je uitlaat wettelijk moet voldoen. Een uitlaat mag niet te veel geluid produceren en een vervangingsuitlaat moet een type goedkeuring hebben. Hiervoor is een Europees keurmerk voor uitlaten ingevoerd.
In principe is elke uitlaat illegaal wanneer deze niet de originele is. Heeft te maken met de typegoedkeuring van de scooter. Dus ook een heel simpel imitatie uitlaatje van € 60,- is al niet toegestaan.
Hiervoor heeft de RDW richtlijnen opgesteld. De cilinderinhoud van de motorfiets is daarbij leidend. Zo mag een motorfiets tot 80 cc maximaal 91 dB(A) geluid produceren terwijl een motor met meer dan 1000 cc tot wel 106 dB(A) mag produceren.
De politie meet met een speciale geluidsmeter of het voertuig het toegestane aantal decibels overschrijdt. Als dat het geval is, maakt de politie er melding van bij de RDW.
De nieuwe regel heeft als gevolg dat motoren als de BMW S1000RR, Ducati Multistrada 1260 en Harley-Davidson Dyna Street Bob niet langer welkom zijn op de wegen waar nu een limiet geldt. Al deze motoren zijn namelijk geregistreerd met een stationair-geluid van meer dan 95 dB(A).
Tussen 1980 en 2016 is het toegestane rijdend geluidsniveau van nieuwe auto's al van 84 decibel naar 72 decibel gedaald. Vanaf dit jaar (per 1 september 2020) gaat de algemene limiet omlaag naar 70 decibel. In 2024 mogen nieuw geproduceerde auto's zelfs niet meer dan 68 decibel maken.
Met een spaghetti uitlaat spruitstuk, midden demper, eind demper en in combinatie met een katvervanger ofwel het gehele sportuitlaten systeem kan bij een normale benzine motor zo,n 5 a 15% vermogenswinst te behalen zijn.
Deze uitlaat is niet goedgekeurd voor op de openbare weg.
Veruit de goedkoopste oplossing voor meer geluid en vermogen is het verwijderen van onderdelen uit je uitlaatsysteem. Hoe minder obstakels in je uitlaatsysteem, hoe meer geluid en hoe beter de 'flow'. Echter mag je in Nederland niet alles zomaar uit je uit je uitlaatsysteem slopen, oftewel straightpipen.
In principe is het de nieuwste variant van dezelfde motor die ze nu opnieuw kopen. De tweecilinder boxermotor heeft een cilinderinhoud van 1.170 cc en levert 125 pk. Goed voor een topsnelheid van boven de 200 km/h.
Het motorblok bevindt zich bijvoorbeeld aan de buitenkant, dus lijkt meer geluidsoverlast onvermijdelijk. Daarom is er verschil in de eisen. Een auto mag niet meer geluid produceren dan 95 dB(A) bij 3500 toeren, gemeten dicht bij de uitlaat.
Daarbij wordt er een microfoon geplaatst op zo'n 50cm van de uitlaat, onder een hoek van 45 graden. Vervolgens wordt een aantal keer het geproduceerde geluid van je motorfiets gemeten, de hoogste meting geldt vervolgens als definitieve uitslag. Gelukkig mag je hier een afwijking van maximaal 2 dB(A) hebben.
Vierwielers (“quads”) moeten voldoen aan de normen voor bromfietsen op drie wielen (76 dB) of aan die voor driewielmotorfietsen (80 dB), afhankelijk van hun gewicht, maximumsnelheid en vermogen.
De bovengrens voor de geluidsnorm bedraagt dus 95 decibel, maar voor de meeste moderne auto's geldt dat de geluidsnorm vastligt in de typegoedkeuring. Bovendien meet de RDW in dat geval niet bij 3.500 toeren per minuut, maar op het toerental waarop de auto zijn maximum vermogen afgeeft.
Hoe hard de muziek mag, is geregeld in artikel 2.17 van het Activiteitenbesluit milieubeheer (tenzij voor uw onderneming speciale maatwerkvoorschriften gelden). Zo mag het geluidsniveau overdag tot 50 decibel – db(A), 's avonds 45 decibel, en in 's nachts 40 decibel zijn.
Een dB-killer monteer je in de uitlaatdemper en maakt zo de opening van de demper kleiner. Doordat de opening van de demper versmald wordt, produceert de motor minder decibellen. De uitlaatgassen gaan via de kleine gaten in de dB-killer naar buiten. Zo blijft uitlaatsysteem gewoon naar behoren werken.
Geluiden vanaf 80 decibel kunnen schadelijk zijn, denk bijvoorbeeld aan een drukke weg met auto's of drukke kroeg. Geluiden van 120 decibel, zoals zwaar onweer of het afvuren van een geweer, kunnen je gehoor direct beschadigen.
Bromfietsen mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau kunnen produceren dan 97 decibel. Voor snorfietsen is dit geluidsniveau bepaald op 90 decibel of de waarde op het kentekenbewijs plus 2 decibel.
De wet zegt dat je een jas met lange mouwen en een lange broek of overall moet dragen. Kort door de bocht gaande, volstaat dus ook een jeansvest. Wij zijn er echter zeker van dat jij heel graag rijdt maar nog liever heelhuids terug thuis geraakt (zodat je nog ritjes kunt maken).