Renault Clio TCe 90 = Distributieketting, controleren en eventueel vervangen na 10 jaar. Renault Clio TCe 120 = Distributieketting, controleren en eventueel vervangen na 10 jaar. Renault Clio RS = 120 000 Kilometer of maximaal 5 jaar.
Bij de vraag of een Renault Modus een distributieriem heeft of een ketting hoeft de brandstofsoort en het type motor inderdaad niet opgegeven te worden. Alle Renaults Modus, zowel diesel als benzine, turbo en zonder turbo, hebben een distributieriem.
De distributieriem is een belangrijk onderdeel voor het functioneren van de motor van een Renault Clio. De distributieriem zit aan de zijkant van de motor verstopt en is een lastig uit te voeren klus.
Distributieketting vervangen Renault Clio kosten ✔️ Prijs v.a. € 479.
In de jaren voorafgaand aan de komst van deze Clio heeft Renault een flinke kwaliteitsslag gemaakt. Daardoor is deze Clio véél betrouwbaarder dan zijn voorgangers. Het komt voor dat de ladingsensor op de accu stuk gaat. De motor zal dan niet starten.
De nieuwe 100 pk/160Nm turbo benzinemotor is verantwoordelijk voor de de hoge prestaties van de nieuwe Renault CLIO. Tevens zorgt de motor voor een laag verbruik en zijn de onderhoudskosten laag dankzij de distributieketting. De CLIO is leverbaar met een handgeschakelde 5-versnellingsbak.
De Renault Clio TCe komt met een 1,2 liter motor en zelfs 120 pk. Een groot voordeel van de nieuwe Clio TCe is dat je nu ook kunt kiezen voor een handgeschakelde versnellingsbak met 6 versnellingen. Verder is Renault er erg trots op dat de motoren allemaal behoorlijk zuinig rijden.
Uw Renault Captur 0,9 TCE met 66 kW motor beschikt over een distributieketting en géén riem. Renault geeft om die reden daarom ook geen vervangingstermijn op.
In het instructieboekje van uw auto kunt u vinden of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft. Maar, u kunt ook onder aan deze blog een lijst vinden met automerken en types; onze distributieriem of ketting checker.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.
Wat is beter een distributieriem of een distributieketting: Bij een distributieriem heb je intervallen voor controle en vervanging. Dit gebeurd na een aantal kilometers of een aantal jaren. Een distributieketting is duurzamer en hoeft niet preventief vervangen te worden.
Renault schrijft in de meeste gevallen voor om de distributieriem eens per 120.000 km of elke 5 jaar te vervangen (afhankelijk van welke limiet als eerste wordt bereikt).
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
Voor een ketting is geen preventieve vervanging in het onderhoudsschema opgenomen. In principe hoef je je bij een auto met een distributieketting dus geen zorgen te maken over kostbare vervanging.
Distributieriem vervangen Renault Scenic kosten ✔️ Prijs v.a. € 379.
Kijk in het onderhoudsboekje van je auto voor informatie over de laatste vervangingsdatum. Is dit niet ingevuld, kijk dan of er een sticker zit onder de motorkap met daarop de laatste datum of kilometrage waarop de distributieriem voor het laatst vervangen is.
Wat als de distributieriem breekt bij een dieselmotor
De distributieriem drijft via de krukas de nokkenas aan die de kleppen opent en sluit. Zodra de distributieriem breekt staat de nokkenas stil en zal de krukas door de massa van o.a. het vliegwiel en koppeling nog doordraaien.
De TCe (= Turbo Control Efficiency) is daar een mooi voorbeeld van. Met deze benzinemotor oogstte Renault in 2006 allerwegen bewondering. Ze slaagden er immers in een motor te ontwikkelen met het vermogen van een 1.4-motor, het koppel van een 1.6-motor maar het verbruik van een 1.2-motor!
De meeste Toyota Aygo's hebben een distributieriem. De Toyota Aygo 1.0 benzine heeft in sommige uitvoeringen echter een distributieketting.
De Renault TWINGO beschikt over een distributieriem en geen distributieketting. De distributieriem drijft via de krukas de nokkenas aan. De krukas draait en zorgt ervoor dat de zuigers en cilinders op en neer gaan.
De tank van een Renault Clio heeft een inhoud van 40 liter. Hiermee kun je maximaal 952 km rijden in het geval van de TCe 90 motor.