U heeft een vraag over het onderhoud aan de distributie van uw Volkswagen Golf. Uw auto is voorzien van een distributieriem. De voorgeschreven vervangingstermijn is elke 210.000 km.
Als het goed is hebben de 1.0TSI, 1.4TSI en 1.5TSI vanaf 2013 (eigenlijk eind 2012) gewoon riemen. De 1.2TSI is nog eentje met ketting.
HET PROBLEEM: OPGEREKTE/VERLENGDE DISTRIBUTIEKETTING BIJ 1.2 TSI, 1.4 TSI & 2.0 TSI-MOTOR. De 1.2 TSI, 1.4 TSI en 2.0 TFI motor van Volkswagen is voorzien van een distributieketting. Deze distributieketting is in theorie onderhoudsvrij, maar in de praktijk brengt het regelmatig problemen met zich mee.
Volkswagen Golf VI (2008-2014) et VII (2012-2020)
De distributieriemen, op de TDI-motoren vanaf de 6de generatie, zijn versterkt. Plan om ze na 210.000 kilometer (of 14 jaar) te vervangen, volgens de aanbevelingen van de fabrikant.
De makkelijkste manier om erachter te komen of uw motor een riem- of kettingsysteem heeft is door een kijkje te nemen naar de motor. Als er kunststof kappen op zitten, heeft de motor een distributieriem. Distributieriemen draaien namelijk droog en hebben geen aanvullende bescherming nodig.
Distributieriem vervangen Volkswagen Golf kosten ✔️ Prijs v.a. € 379.
Distributieketting Volkswagen Sharan
Met name de Sharan 1.2 TSI en de Sharan 1.4 TSI heeft last van een uitgerekte distributieketting. Veelal wordt de Sharan gebruikt om zwaar werk te verrichten. Want immers, er is plek voor 5 tot 7 personen. En dit heft zijn tol op de motor.
De slijtage van de ketting (waardoor de ketting uitrekt en daardoor de kleptiming niet meer optimaal is) is ook uit te lezen met diagnose-apparatuur. Latere 1.4 TSI's (met cilinderinhoud van 1395 cm3) zijn voorzien van een distributieriem.
Distributieketting vervangen Volkswagen Golf Plus kosten ✔️ Prijs v.a. € 479.
Door deze veroudering kan de riem minder flexibel worden en uiteindelijk breken of springen. Op tijd vervangen dus, om ellende te voorkomen. De meeste autofabrikanten raden aan om de distributieriem elke 80.000 tot 120.000 kilometer te vervangen, afhankelijk van het merk en het model van uw auto.
In het instructieboekje van uw auto kunt u vinden of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft.
De meeste problemen doen zich volgens Autobild voor bij de VW Touran die is gebouwd tussen 2006 en 2007. De uitvoeringen met 1,4 L-TSI-motor (motorcode BMY) vertonen problemen bij kilometerstanden tussen de 40.000 en 70.000.
Een Golf 7 benzineauto kiezen voor stadsgebruik
De 1.2/1.0 TSI 85pk motor: Zeer geschikt voor stadsverkeer. De 1.2TSI105/110pk motor: Krachtiger dan de vorige versie en gewaardeerd om zijn zuinigheid. De 1.0 TSI 115 pk motor: krachtiger en minder zuinig.
Problemen met V.A.G. 1.4 TSI motoren
Bij de 1.4TSI Turbo-Compressor (140-160-180PK) : Distributiekettingen rekken uit of raken van tijd. Eveneens bij de 1.4 TSI Turbo-Compressor: kapotte zuigers. 1.4 TSI Turbo-Compressor: olie problemen (extreem hoog verbruik) wordt ook meer dan zelden waargenomen.
Hoewel de 1.5 TSI stukken betrouwbaarder is dan zijn voorganger, is er wel één probleem. Bij de start kunnen auto's met dit type motor zich soms gedragen als kangoeroes: ze beginnen wild te schudden en te springen. Anders dan dat zijn er weinig problemen bekend met de deze jonge motor.
Het vervangen van een distributieketting is duurder dan vervanging van een riem. Niet alleen is de ketting zelf duurder, vaak is hij ook lastiger te bereiken, waardoor reparatie meer tijd en dus geld kost.
Wanneer moet je de distributieketting vervangen? Hoe lang de ketting meegaat, is afhankelijk van de manier waarop je rijdt. Een distributieketting moet gemiddeld tussen de 100.000 en 150.000 kilometer vervangen worden.
Over het algemeen is dit tussen de 80.000 en 120.000 kilometer. In het instructieboekje van jouw Volkswagen staat aangegeven om de hoeveel kilometer of jaar de distributieriem vervangen moet worden, afhankelijk van welke je het eerst bereikt.
Je moet altijd overwegen om de distributieketting te vervangen wanneer je ratelende geluiden in de motor hoort. Als de constructie van de auto een eenvoudig zicht op de distributieketting mogelijk maakt, kijk dan naar het kettingspel. Distributiekettingen moeten altijd strak lopen.
Wanneer we naar praktijk verbruikscijfers kijken zou u met de 1.2 bij benadering gemiddeld 1 op 15,2 moeten kunnen draaien.De 1.4 komt in de buurt van 1 op 14,8. Bij gemiddeld 17.000 km op jaarbasis komt het verschil in verbruik neer op ongeveer 50 euro.
De TFSI motor heeft een betere brandstofefficiëntie en een hoger vermogen dan traditionele benzinemotoren. De TFSI motor levert over het algemeen meer koppel bij lage toeren, wat betekent dat de motor betere prestaties levert bij het accelereren.
Onder aan de lijst vinden we een 1.4 TSI ACT met 140 pk, waarmee de eigenaar gemiddeld 1 op 12,4 (8 l/100 km) reed. Het gemiddelde van alle 32 Golf 7 1.4 TSI's in de AutoWeek Verbruiksmonitor is 1 op 15,3 (6,5 l/100 km). De nieuwe 1.5 TSI scoort gemiddeld nét iets beter, met een verbruik van 1 op 15,6 (6,4 l/100 km).
Zowel de distributieriem als de distributieketting spelen een erg belangrijke rol in het functioneren van de motor van uw Volkswagen.
De 1.4 TSI van Volkswagen is nu al voor het tweede jaar op rij verkozen tot Motor van het Jaar. We vinden deze 1.4-viericlinder met turbo (en eventueel compressor) in tal van Volkswagen-, Audi-, Seat en Skoda-modellen, met vermogens die variëren van 122 tot 180 pk.
Wat is beter distributieriem of ketting? Behalve zijn eerder genoemde langdurigheid en het feit dat hij zo weinig onderhoud nodig heeft, is een distributieketting beter bestand tegen temperatuurschommelingen.