Ondernemingsnummer: voor elke zelfstandige Iedere onderneming – ongeacht of het om een eenmanszaak of een vennootschap gaat – heeft een uniek ondernemingsnummer dat door de griffie van de Ondernemingsrechtbank geregistreerd werd in de KBO.
Wanneer vermeld je je ondernemingsnummer? Je ondernemingsnummer bestaat uit 10 cijfers, dat je op alle handelsdocumenten moet vermelden. In de eerste plaats zijn dat uiteraard je facturen. Al horen daar ook nog een aantal andere gegevens op te staan, zoals een volgnummer en hoeveel btw je aanrekent.
Ondernemingsnummer: voor elke zelfstandige
Iedere onderneming – eenmanszaak of vennootschap – heeft een uniek ondernemingsnummer.
Je btw-nummer bestaat uit dezelfde 10 cijfers als je ondernemingsnummer en wordt voorafgegaan door de letters 'BE'. Je btw- en ondernemingsnummer lijken dus hard op elkaar, maar zijn niet hetzelfde. Je ondernemingsnummer wordt gebruikt om je onderneming te identificeren bij andere autoriteiten en overheidsinstanties.
Eenmanszaken, vennootschappen en VZW's moeten – wettelijk verplicht – allemaal een ondernemingsnummer hebben, het is de basis van een zelfstandige activiteit.
Zaakvoerders, bestuurders en werkende vennoten in een vennootschap: zij hebben geen eigen ondernemingsnummer nodig, maar moeten wel aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds. Het is de vennootschap zelf die het ondernemingsnummer moet aanvragen.
In de toepassing "Jaarrekeningen online opzoeken" vindt u het ondernemingsnummer, de naam, het adres, de rechtsvorm en -toestand van de opgenomen ondernemingen en verenigingen. De gegevens zijn afkomstig uit de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO), beheerd door de FOD Economie.
Een van de eerste formaliteiten bij het opstarten van een onderneming is het inschrijven bij de KBO (Kruispuntbank van Ondernemingen). Bij die inschrijving krijg je een ondernemingsnummer toegewezen. Dat ondernemingsnummer moet je activeren als btw-nummer.
Wie als zelfstandige aan de slag wil, kan niet zonder een ondernemingsnummer. Daarnaast bestaat ook het btw-nummer voor ondernemers.
Als zelfstandige in België, of je nu student-zelfstandige of zelfstandige in hoofdberoep bent, krijg je een ondernemingsnummer bij inschrijving in de Kruispuntbank voor Ondernemingen (KBO).
Dankzij je ondernemingsnummer kunnen je handelspartners, maar ook de btw en de RSZ, makkelijk gegevens over jouw zaak opvragen. Dat doen zij door het nummer in te geven in de Kruispuntbank van Ondernemingen, de centrale database die alle gegevens verzamelt van alle ondernemingen in België.
Je bent verplicht je ondernemingsnummer mee te delen bij elk contact met administratieve of gerechtelijke instanties. Ook op onder meer alle 'stukken' die van je onderneming uitgaan, moet je dit nummer vermelden. Concreet gaat het om alle akten, facturen, aankondigingen, bekendmakingen, brieven, orders, enz.
De kosten bij een ondernemingsloket bedragen voor de inschrijving in € 105,5. Alle latere aanpassingen (inschrijving bijkomende vestiging, adreswijzigingen, schrapping,...) kosten telkens € 105,5.
U kunt aanspraak maken op de btw-vrijstellingsregeling als het jaarlijks omzetcijfer van uw onderneming niet meer dan 25.000 euro (exclusief btw) bedraagt.
De KBO centraliseert de basisgegevens van ondernemingen en vestigingseenheden en verspreidt deze naar verschillende bevoegde overheidsdiensten. Elke onderneming en vestigingseenheid krijgt van de KBO een uniek identificatienummer. Met dit identificatienummer kunnen overheden onderling gegevens uitwisselen.
Je kan zelf ook nakijken of een koper BTW plichtig is, via de website van de VIES. Dit is een website van de Europese Commissie waarbij je kan nagaan voor alle landen van de EU of het ondernemingsnummer geldig is of niet.
Dit nummer en het BTW identificatienummer kan je altijd terugvinden in de twee brieven die je na registratie van je bedrijf bij de KvK ontvangt. De Belastingdienst stuurt deze per post naar je op.
Wij kloppen aan bij de btw-administratie om dit nummer te laten activeren als je btw-nummer. Reken daarvoor op drie tot vijf werkdagen.
Indien voor uw VME geen enkel ondernemingsnummer gekend is, vragen wij u om contact op te nemen met ons ondernemingsloket. Vergeet niet een afschrift van de basisakte toe te voegen bij uw aanvraag. Deze aanvraag van het ondernemingsnummer kan ook ingediend worden door uw syndicus vanaf wanneer deze werd aangeduid.
Eenmanszaak of vennootschap: wat is het verschil? Een eenmanszaak dat ben jijzelf als natuurlijk persoon.Bij een vennootschap creëer je een nieuwe, aparte rechtspersoon. Zo kan je bij een vennootschap een duidelijk onderscheid maken tussen je privévermogen en dat van je zaak.
Als zelfstandige ben je niet alleen verantwoordelijk voor het vinden van klanten. Je moet ook sociale bijdragen en (vennootschaps)belastingen betalen, aansluiten bij een ziekenfonds en het btw-kantoor bezoeken.
Bij een eenmanszaak hebt u de onderneming alleen. Bijvoorbeeld als u een zelfstandig beroep uitoefent (zoals notaris of huisarts) of als u de enige eigenaar van uw bedrijf bent. U kunt dus ook een eenmanszaak hebben als u personeel in dienst hebt.
Als natuurlijk persoon kan je je inschrijven in de Kruispuntbank van Ondernemingen bij een erkend ondernemingsloket zoals Liantis ondernemingsloket. Je kan dit zowel online regelen als aan een van onze loketten. Kom je bij ons langs, breng dan zeker de volgende zaken mee: je identiteitskaart.