Een dieselmotor krijgt lucht in de cilinders. Geen mengsel, zoals dat vaak bij benzinemotoren het geval is. Daar is vaak de brandstof al vermengd met het lucht (het mengsel). De lucht in een dieselmotor wordt soms door de motor zelf aangezogen (zonder turbo) meestal onder druk toegevoerd door een turbo.
Vandaag de dag zijn vrijwel alle nieuwe dieselmotoren voorzien van een turbo. Naast het gebruik van turbo's om de prestaties te verhogen, worden ze ook gebruikt om een brandstofbesparing te realiseren en de kwaliteit van de uitlaatgassen te verbeteren.
Een beginnershandleiding voor het begrijpen van dieselmotoren
De meeste mensen in de VS verwachten natuurlijk bougies of bobines als ze de motorkap openen, en geen turboladers en injectiepompen (twee zeer belangrijke elementen in bijna elke dieselmotor die je tegenkomt , vandaar de term "turbodiesel").
Vrijwel elke moderne auto heeft een turbo. De reden om een moderne auto tot favoriete turbo-auto te kronen, is dan ook niet zozeer vanwege zijn turbo, want aan die turbo valt tenslotte niet te ontkomen. Daarom terug naar een van de eerste keren dat een turbo indruk maakte.
Een dieselmotor is een verbrandingsmotor die werkt volgens het principe van zelfontbranding. Hij wordt ook wel luchtcomprimerende motor genoemd, omdat de lucht die nodig is voor de verbranding eerst door de zuiger in de cilinder wordt gecomprimeerd, waarna de brandstof ingespoten wordt.
Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2. CO2 is voor een groot deel verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde (broeikaseffect), maar niet direct schadelijk voor de gezondheid.
Het grote verschil tussen de motoren zit in de praktijk vooral in de rijervaring. Een dieselmotor staat bekend om de hoge koppel, terwijl een benzinemotor gelijk staat aan een hoog vermogen. De koppel is een graadmeter voor de kracht die een motor geeft bij een bepaald aantal toeren.
De brandstof in een turbomotor wordt beter verbrand en daardoor vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen. Een turbomotor maakt minder lawaai dan een vrij aanzuigende motor; bovendien fungeert de turbo ook nog eens als een extra uitlaatdemper. De prestaties van een turbomotor zijn op grotere hoogtes beter.
Het is sterk afgeraden om door te rijden met een kapotte turbo. Een falende turbo kan leiden tot ernstige motorschade en zelfs tot volledig falen van de motor.
Bij normaal gebruik en onderhoud mag je van de turbo verwachten dat deze ten minste 10 jaar of 150.000 km meegaat.
Deze balans moet men zien als de maximale vuldruk van de turbo. Deze is meestal begrensd op +1.1 tot 1.2 bar boven de buitenluchtdruk (2.1 tot 2.2 bar absolute druk).
Een turbo mag je legaal monteren, voor de APK is dit totaal geen probleem. Wat betreft verhogen van het motorvermogen: toename meer als 20% is officieel inderdaad aanpassen van de voertuiggegevens in de RDW database.
Turbo's hebben een hefboomwerking. In feite beleg je met geleend geld, maar je kunt niet meer verliezen dan je inleg. Turbo's zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen.
Bij het stellen van een diagnose is het handig om te weten of een turbo variabel is. Betreft het een benzinemotor? Dan kunnen ze kort zijn: dan is het geen variabele turbo.
Kosten voor een turbolader
Een nieuwe turbolader kost minstens 500 euro. Veel vaker beginnen de prijzen bij 700 euro. Afhankelijk van het automodel zou een turbolader zelfs 3.000 euro of meer kunnen kosten. Reparatie en regeneratie van een oude turbolader behoren tot de eventuele mogelijkheden.
Tekenen dat de turbo slijt
Een hoger olieverbruik of blauwe rook uit de uitlaat zijn er twee van. Een andere indicator is een sissend geluid bij het accelereren. Om te voorkomen dat de turbo (letterlijk) kapot gaat, moet je bij deze signalen in actie komen.
Mijn auto heeft geen turbo, kan ik deze dan wel laten chippen? Bij motoren zonder turbo is de winst na chiptuning meestal gering (enkele procenten) en daarom wordt het niet vaak uitgevoerd. Het kan echter ook dat het vermogen af-fabriek is gereduceerd, en dan kan het wel lonen.
Bij korte ritten heeft de motor vaak geen tijd om volledig op te warmen, waardoor de verbranding niet optimaal is. Dit kan leiden tot onverbrande brandstof die in de motorolie terechtkomt, waardoor de viscositeit van de olie afneemt en de smerende eigenschappen verminderen.
Turbo of geen turbo? Turbomotoren kunnen u geld besparen op brandstof en kunnen een voertuig zijn dat prettig rijdt . Aan de andere kant hebben ze een hoger prijskaartje en sommige rijstijlen spelen mogelijk niet in op de sterke punten van een turbo. Voertuigen zonder turboladers verbruiken misschien iets meer brandstof, maar besparen u wel op de kosten vooraf.
Een non-turbo motor (ook wel bekend als natuurlijk aangezogen of NA) vertrouwt uitsluitend op atmosferische druk om lucht in de motor te brengen . Er is geen extra geforceerde luchttoevoer, dus de vermogensafgifte is soepeler maar over het algemeen minder intens.
Toch negeren sommigen turbomotoren en zweren bij atmosferische motoren vanwege hun vermeende levensduur. Maar de waarheid is dat turbomotoren net zo lang mee kunnen gaan als NA-motoren . Dit hangt natuurlijk af van goed onderhoud. Turbomotoren zijn zeer betrouwbaar, vooral met regelmatige verzorging.
De nadelen van diesel
Door het zwaardere gewicht van de dieselauto is de wegenbelasting vaak hoger. De aanschafprijs van een dieselauto is vaak hoger dan die van een benzineauto. Dieselauto's hebben over het algemeen een lagere topsnelheid dan benzineauto's.
Diesel is zwaarder en viskeuzer (dikker) dan benzine . Benzine kan verdampen, terwijl diesel dat niet doet. Er zijn drie hoofdtypen diesel: petrodiesel (meest gebruikt), synthetische diesel en biodiesel. Doe nooit benzine in een dieselauto.