Duitsland heeft geen Nationale Auto Pas.
Om er als koper achter te komen of de kilometerstand van de auto ook de daadwerkelijke stand is, kun je tellerrapport opvragen. Dit doe je via de website van de RDW. De eigenaar van het voertuig, zowel als particulier als bedrijf, kan een tellerrapport aanvragen bij de RDW.
In het buitenland heb je echter niets aan de NAP. Tellerstanden zijn met een normale kentekencheck in geval van een importauto niet terug te vinden. Dit komt ten doordat een auto bij import een nieuw kenteken krijgt en de informatie over het autoverleden niet wordt overgedragen.
Wat kun je zelf doen? De VAT en de RDW adviseren kopers van voertuigen uit het buitenland om de tellerstand zelf goed te controleren. Dat kan door de tellerstanden in het onderhoudsboekje of op keuringsrapporten goed te bekijken.
Het initiatief is natuurlijk goedbedoeld, maar is het fraudegevoelig of waterdicht? Het antwoord is eenvoudig: de Nationale Auto Pas is fraudegevoelig en wie de boel wil belazeren, kan zijn gang gaan. Dat geldt voor autodealers, autohandelaren en consumenten.
De NAP/RDW controle op KentekenCheck.nl controleert de KM stand van het voertuig. Als je zeker wil weten dat er niet is gefraudeerd met de tellerstanden, is het raadzaam om de KM stand te controleren via KentekenCheck.nl.
De NAP (Nationale AutoPas) is in 1991 in het leven geroepen om tellerfraude aan te pakken. Tellerfraude zorgt jaarlijks voor miljoenen euro's aan schade. Vanaf 2014 is de Nationale Auto Pas onderdeel van de RDW. Bij elk bezoek aan de garage, wordt de tellerstand van de auto geregistreerd.
Duitsland heeft geen Nationale Auto Pas
Ook de NAP blijkt namelijk niet waterdicht. De bovenstaande tips kun je dus ook prima toepassen bij het kopen van een auto in Nederland.
Het terugdraaien van tellerstanden is sinds 1 januari 2014 bij wet verboden. De strafmaat is € 10.000,- boete en/of 1 jaar celstraf.
- In de meeste gevallen is het rempedaal een goede indicatie van de staat waarin de auto verkeert. Het rempedaal ondervindt namelijk te meeste kracht en slijtage. Als de auto een lage kilometerstand heeft, maar het rempedaal is volledig versleten, dan kan dit wijzen op een teruggedraaide teller.
De kilometerstand controleren van een import auto is kan alleen aan de hand van het chassisnummer, naast het kentekennummer. U kunt de km stand controleren door een zogenaamde chassischeck uit te voeren. Dit kan eenvoudig via een online tool, het enige dat u hiervoor nodig hebt is het chassisnummer.
De kilometerstand terugdraaien kan ook door de complete kilometerteller uit het dashboard te schroeven. De stand wordt dan eenvoudig teruggedraaid. Een digitale kilometerteller terugdraaien is minstens zo eenvoudig. Er is eenvoudige soft- en hardware beschikbaar die de tellerstand terugdraaien mogelijk maakt.
Als je de verkoper wilt aanspreken op een teruggedraaide kilometerstand, dan moet je bewijs leveren. Je moet bewijzen dat de stand is teruggedraaid en met hoeveel kilometer dit is gedaan. Via de website van de RDW kun je de tellerstand controleren en het rapport opvragen (voorheen Nationale Auto Pas).
Het is makkelijk om de kilometerstand van een auto te controleren en je NAP aanvragen. De Nationale Autopas opvragen kan gewoon via deze site. De gegevens worden van de RDW opgehaald. Je NAP aanvragen RDW kan door je kenteken boven aan deze pagina in te vullen.
Kosten. Het RDW-Voertuigrapport is gratis.
Je vult het kenteken van de auto in die je wil controleren in de database van de NAP en de RDW, je vult de tellerstand in die op dit moment door de kilometerteller in de auto wordt weergegeven je betaalt een klein bedrag om de database van de NAP en de RDW te mogen raadplegen.
„Er is vaak een afwijking naar boven van 4-10 procent”, bevestigt Jos van der Drift, auto-expert bij de ANWB, aan de telefoon aan het NRC. „De snelheidsmeter van de auto mag van de Europese wet nooit minder aangeven dan de werkelijke snelheid, maar wel meer. Daarom bouwen autofabrikanten een veiligheidsmarge in.”
Gegevens opvragen
Als je wilt weten of de kilometerstand van de auto correct, ook wel logisch genoemd, is, dan kun je een kentekencheck doen op de website van de RDW. Zij heeft alle gegevens van de auto bijgehouden en kan daar inzicht in verschaffen.
Een kilometerteller is (in tegenstelling tot de snelheidsmeter) geen verplicht instrument in een auto en valt derhalve niet onder de APK-eisen. Daarmee zult u dus geen problemen krijgen. Wel kan het bij verkoop van de auto in uw nadeel werken dat de teller vanaf een bepaald moment op 80.000 km blijft staan.
De eerste optie is de kentekencheck. De CARFAX kentekencheck vertelt je of de auto die jij op het oog hebt, is geïmporteerd of niet. Wanneer uit het rapport blijkt dat de auto inderdaad geïmporteerd is, kun je aan de hand van het chassisnummer vervolgens het complete autoverleden achterhalen.
Dan kunt met de RDW-kentekencheck gratis een oordeel over de kilometerstand opvragen. Door het kenteken in te vullen, krijgt u - naast allerlei andere voertuiggegevens - het laatste oordeel over de kilometerstand te zien. Dit oordeel is gebaseerd op de kilometerstand die het laatst in ons register is opgeslagen.
Waar doe je de NAP check gratis? Je kunt de NAP check gratis uitvoeren via de website van de RDW. Ontvang na de kilometerstand controle het Nationale Autopas certificaat gratis. De NAP check vind je onder 'tellerstand controleren'.
Alle hoogtes in Nederland worden gemeten ten opzichte van hetzelfde niveau, het Normaal Amsterdams Peil (NAP). Een NAP-hoogte van 0 m is ongeveer gelijk aan het gemiddeld zeeniveau van de Noordzee.
Een tellerstand is onlogisch als een opgenomen tellerstand lager is geweest dan een tellerstand die eerder is opgenomen. In theorie is dit namelijk niet mogelijk, omdat de kilometerstand van een auto gelijk blijft of oploopt.