Bijna alle grote modemerken zijn betrokken bij
Veel internationale kledingmerken, waaronder H&M, C&A, Esprit, Marks & Spencer, GAP, VF Corporation en Kmart Australia, dragen bij aan deze situatie. Dit zijn belangrijke bevindingen van het rapport Branded Childhood dat vandaag wordt gepubliceerd door de Stop Kinderarbeid coalitie en SOMO.
Grote kledingmerken als Zara, Bershka en Pull&Bear produceren vanaf 2025 kleding, die 100 procent gerecycled, duurzaam en organisch is. Daarnaast moet in 2020 het gebruik van plastic tassen wereldwijd in alle winkels zijn uitgebannen.
' Vooral Spaanse bedrijven als Inditex - met merken als Zara, Bershka en Pull&Bear - en Mango hebben de laatste jaren een deel van de productie vanuit Aziatische landen als China, India en Bangladesh naar Marokko verplaatst. Het Noord-Afrikaanse land heeft een groot voordeel: het ligt bij Europa om de hoek.
We hanteren een zero-tolerance beleid voor zowel dwangarbeid als kinderarbeid. Alle leveranciers die voor ons werken, moeten ons strikte beleid ter bestrijding van dwangarbeid en kinderarbeid ondertekenen en naleven. In 2020 hebben we 0 gevallen van kinderarbeid vastgesteld.
Shein ontkent zelf ten zeerste gebruik te maken van (kinder)arbeid in slechte omstandigheden, maar is tegelijkertijd niet heel transparant over hun productieketen.
Zowel C&A als Primark zijn klant bij het bedrijf, maar beide fashion retailers stellen nooit aanwijzingen te hebben gevonden voor kinderarbeid. Primark benadrukt dat het niet rechtstreeks zaken doet met de spinnerij.
Grootste kledingmerk binnen Inditex
De productie zal met gerecycleerd polyester gebeuren, het katoen en het linnen zullen 100 procent duurzaam zijn. Inditex begint met Zara en daarna volgen wellicht de vele andere merken die onder de holding vallen. Tegen 2023 moet ook alle viscose 100 procent duurzaam zijn.
Zara is een Spaanse kledingketen en onderdeel van de Spaanse beursgenoteerde modegigant Inditex. Het concern verkoopt wereldwijd kleding en modeaccessoires.
Doordat het aanbod tussen verschillende Zara winkels verschilt, het assortiment continu wordt ververst (elke week komen er honderden nieuwe ontwerpen bij) en items snel uitverkocht zijn, komen mensen veel vaker terug: waar bij concurrenten vier keer per jaar een winkel wordt bezocht is dat bij Zara 17 keer.
Wat duurzame stoffen betreft, is lyocell – ook wel bekend als Tencel – de absolute top. Naast dat het goed scoort qua duurzaamheid, heeft het ook nog eens hele fijne eigenschappen: het is zacht, zo sterk als polyester en neemt vocht beter op dan katoen. Daarnaast houdt het je net als wol lekker warm.
79% van onze kledingstukken hebben al duurzame eigenschappen. In 2022 zal dat 100% zijn. In 2020 hebben we 42 ton kledingstukken gedoneerd voor hergebruik of recycling. We werken eraan om onze verpakkingen 100% duurzaam te maken door niet langer plastic polybag tassen te gebruiken en plastic componenten te verminderen.
H&M members worden beloond voor het maken van duurzamere keuzes. Verdien Conscious punten elke keer dat je een Conscious item koopt, je eigen tas meeneemt of textiel bij ons inlevert voor recycling.
Primark zegt zelf niet samen te werken met leveranciers waar kinderarbeid voorkomt. Dit staat ook duidelijk aangegeven op hun website. De kleding die verkocht wordt bij de keten moet voldoen aan hun gedragscode. Alle beschuldigingen die Primark krijgt, worden zeer serieus genomen.
Wat nog lang niet duurzaam genoeg is aan ONLY
Daarbij halen ze via hetzelfde onderzoek nét geen voldoende voor allerlei regels als het gebruik van biologisch katoen, de arbeidsomstandigheden, kinderarbeid, het gebruik van zandstralen, uitbannen van giftige stoffen en het beperken van de CO2-emissies.
Onder meer Zeeman, HEMA en Wehkamp hebben het 'Convenant Duurzame Kleding & Textiel ondertekend. Onder eerlijke kleding wordt verstaan: een leefbaar loon voor arbeiders, een veilige en gezonde werkplek, vrijheid van vakvereniging, geen gedwongen arbeid en kinderarbeid en geen discriminatie op de werkvloer.
Zara begint vandaag met online verkoop van haar producten in heel Marokko. Alle producten uit dames-, heren-, en kinder-collectie verkrijgbaar in de winkels, zijn ook verkrijgbaar via de Marokkaanse webwinkel van Zara. Standaard levering aan huis kost 59,90 DH, maar is gratis bij aankopen vanaf 590 DH.
De winkel, die drie verdiepingen telt, heeft een oppervlakte van 3.300 vierkante meter en is na de het filiaal op de Kalverstraat de grootste Zara-winkel in Nederland.
4.1 doelgroep beschrijving De doelgroep bestaat uit jong volwassenen tussen de 18 en 35 jaar.
Het verhaal van Zara begint met de opening van hun eerste winkel in de Spaanse kuststad A Coruña in 1975. Een vroege mijlpaal in de lange geschiedenis van het bedrijf.
Voor Zara-eigenaar Amancio Ortega is het twee weken jonge jaar nogal profijtelijk gestart.
We hebben acht merken: Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home en Uterqüe.
Primark heeft geen eigen fabrieken en kiest de partijen met wie ze samenwerkt heel zorgvuldig. Elke fabriek die Primark-producten maakt, moet zich houden aan de Gedragscode van Primark.